Gå til innhold
Arkivverket

[#31661] Oppslag i Halden


Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Gjest Olle Elm

Hej, I konfirmationslängden för Halden 1817 förekommer Sorine Kristine Hedenström och anges född 1801-08-01. Detta är gammal forskning gjord från inlånat filmmaterial från Norge, på 1970-80 talet. Antingen angavs inte födelseplatsen, eller glömde jag att anteckna den.Mycket intresserad av vilka hennes föräldrar kan vara.I Ft65 finner jag boende på Ebenezer Stiftelse på Porsnæsgaden, paa Nordsiden, i Frederikshald 6963 21 Laurine Christine Hedenstrøm [yrke] Fattiglem ug 64 k [född i] FredhaldKan det vara densamma? (Jag kan ha läst fel på den tiden). Vad betyder Fattiglem?Men primärt; Vilka var hennes föräldrar?Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Hej, Olle. Fattiglem är det samma som fattighjon, och det ser ut som att Ebenezer Stiftelse var ett fattighus, då det ju fanns fler fattiglemmer där.Namnet Hedenström förekommer i FT 1801 i Fredrikstad, men det har du säkert redan sett? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tack för svar och för förklaringen av fattiglem.Den 2018 Anders Petter Hedenstrøm 26 Ugift Houtboist M som förekommer på Friderichstads Fæstning som förekommer i Ft01 är utgångspunkten för min forskning och stamfar för den ännu fortlevande släktens Heidenstrøms alla grenar. Har tidigare antaget att Sorine Kristine Hedenström (kfl 1817 Halden) var hans dotter, men fick igår genom Nils Hetmanns hjälp reda på att han fick en dotter Karine Christine - enl mtl född i Fredrikstad - 1801.När jag studerat omfattningen av Ft01 ser jag att Friderichsteens Fæstning är noterad Lenke. Jag blir således osäker på om själva staden Friderichshald är upptagen i Ft01. Tacksam för svar om detta.Är födelseboken för det jag frågar om - födelse i Frederikshald 1801 - bevarad?Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Hansen

Det ser ut till att också staden Fredrikshald finns med i ft.1801, då det finns andra adresser än Fredrikstens Fästning med.mvh Åse H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så ingen Laurine/Sørine Christine/Kristine i Fredrikshald 1801-08-01 uansett om jeg leser datoen 'svensk eller norsk'. Heller ikke i 1802 og et stykke inn i 1803 fant jeg henne. (Men rask lesning, må ta et lite forbehold om at jeg kan ha oversett henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tusen tack Geir!Du har alltså gått igenom kyrkboken för Fredrikshald; Jag kan tänka mig att även med 'rask lesning' är namnet Hedenstrøm så avvikande att Du hade sett det. Eller?Är själv en mycket van forskare, vad gäller det svenska materialet. Här känner jag mig osäker. I detta läge hade jag - i det svenska materialet - valt att gå tillbaka till konfirmationslängden 1817 och kontrollerat. Tänker jag rätt utifrån norska förhållanden? Kan ni ge mig tips på ytterligare sätt att få fatt på den här kvinnans föräldrar? Har Du Geir kanske även tillgång till Konfirmationslängden 1817 - om det nu är rätt källangivelse. (Det är snart 30 år sedan jag började med detta..)Är möjligen också Fredrikshald kyrkböcker registrerade - typ 'Døde i Fredrikstad 1753-1786' och 'Døde i Fredrikstad 1799-1834' - jag tror författaren hette Jervell - som jag vid något tillfälle lånat från fylkesbiblioteket tillSverige?Vänligen, Olle Alla tips mottages tacksamt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I denne og eldre perioder ble ministerialbøkene ført forskjellig fra prest til prest. (dette er også min erfaring fra de kirkebøkene jeg har arbeidet med i Sverige). I dette tilfelle er det 'Halden Mini I 2 1792-1812' som bare inneholder døpte.Dessverre har jeg ikke kirkebøker etter 1812 her, dette kan jeg ikke hjelpe deg med før om tre ukers tid når jeg er tilbake i Norge - om du ikke har fått hjelp før den tid. (Jeg søkte på dåpsbarnets navn som i denne kirkeboken var langt enklere å lese hurtig enn foreldre, men burde sett henne uansett. Skal se engang til, nå på farens navn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Tusen tack Geir för svaret!Om Du har möjlighet att söka efter Sorine Kristine Hedenström när Du åter har tillgång till material om tre veckor vore jag mycket tacksam. Eftersom den här forskningen tagit 30 år är tre veckor en liten tidsrymd .....Vet ej om det är emot reglerna men här är min epostadress: elm@orgkonsult.comNär jag arbetat med släkten är utgångspunkten två svenska pojkar vilka inrullerades och presenterades för Nordanfjeldske inf rgte den 28 oktober 1794. Troligtvis sker detta i Fredrikstad. Andreas Peter som bara var 15 år inrullerades tillsammans med brodern N.N. Hedenström som uppgavs vara 17 år gammal. Engagemangstiden lyder på 10 år och bröderna svor trohetsed till fanan den 12 november 1794. Då Andreas Peter bara var 15 år fick han sin värvningstid beräknad först f.o.m. nyår 1795. Den man som sörjde för Andreas Peters 'optak' vid kompaniet hette Nystierna.(Denne har jag troligen lyckats spåra som Hoboist Nyestierna, död 51 år gammal, i Fredrikstad 1800 (DiF,Jervell) Han torde vara densamme som en person vilken finns med i 'religionslister och nasjonslister for Nordafjelske inf rgte' för året 1795. I en lista daterad Fredrikstad 31/12 1795 återfinns hoboist Johan Nystierna. Av listene framgår att han er lutheraner og födt i Sverige (Förstearkivar Tor Weidling, Arkivverket Riksarkivet).Kanske kan han vara densamme som Jan Christopher Nystierna f. 1747, son till borgaren och skärsliparen Jonas Nystierna i Karlstad, död 1773-75 ca i Karlstad. Något helt säkert belägg för detta samband finns ej.)Jag vet från norska militära rullor att fadern NN Hedenström(?) var houtbist och död i Sverige före 1794, samt att modern lever i Sverige ännu 1812. Några namn har jag ej på dessa, men kanske jag finner dem till slut.Varje Hedenström i Norge vid den här tiden är alltså intressant att undersöka.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mail sendt.Men håper det finnes andre som kjenner Hedenström i Norge som kan bidra her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.