Gå til innhold
Arkivverket

[#31664] Ole Arneson Belgmayer, Vik i Holmedal sogn, Sogn og Fjordane


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Fjaler gards- og ættesoge, bind 1, s 69-70, omtaler en Ole Arneson Belgmayer, f. ca. 1740, og hans kone, Oline Olsdtr, f. ca. 1740, som angivelig skal ha kommet fra fra Røros til Vik i Holmedal sogn i Sogn og Fjordane. Jeg har sett kilder som omtaler slekten Belgmager, som stammer fra tyske fagarbeidere ved gruvene i Røros, og lurer på om 'Belgmayer' kan være en skriveform eller feilregistrering av Belgmager. Har noen opplysninger som kan knytte Ole Arneson 'Belgmayer'til Belgmager-slekten på Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel i hvert fall ikke usannsynlig at han har hatt tilknytning til bergverksvirksomheten i Sogn i 1770-årene. Se Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det kan se ut som om vi her har med feilskrift å gjøre. Nå er jo belgmager/belgmaker i utgangspunktet en yrkesbetegnelse (en som bl.a. laget blåsebelgene som ble brukt i forbindelse med masovnsvirksomheten; ofte også kalt byggmester). Det kan jo være at Ole Arneson rett og slett var belgmaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Jeg stammer fra dette paret. Kan i hvert fall opplyse om at Oline Olsdatter var fra Førde prestegjeld. Hun er konfirmert i 1755 som Oline Olsdatter Gravdal. I bygdeboken for Førde står det merknad at hun i var gift med Ole Arnesen i Holmedal. I tillegg er det opplyst i dagboken til min tipp tipp oldefar Ole M. Bakke (født 1816) at Oline kom fra Førde. Det er også nevnt i samme dagbok at Ole Arnesen kom fra Røros. Men i kirkeboken fra Røros som ligger her på DA kan jeg ikke finne ham døpt.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Har du virkelig dagboken til Ole Mathiasson Bakke? Er det mulig å få en kopi? Ole. M. Bakke er også min tipp-tipp oldefar, far til David O. Bakke, far til Leiv Bakke, far til mormor Aslaug Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Det står i Fjalersoga at Ole Arnesen 'var truleg fyrst tilsett som tjenestemann ved ei av gruvene i Saurdalen eller Grimelid.' Når det gjelder slektsnavnet Belgmager, så kan det i hvert fall ved 1801-tellingen se ut som om dette har blitt et slektsnavn, ettersom man ved Røraas Nyplads finner 'Peder Olsen_belgmager, Konens søn før ægtesk., 8 år (sønn av Olava Kystelsdtr)'Dessuten har Inger Marie Hanssen publisert et hefte 'Slekta fra Bergstaden Røros', som inkluderer slekten Belgmager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Nei jeg har ikke dagboken! Har en kopi av en dataavskrift fra 1990-tallet. David O. Bakke var bror til min tipp oldemor Gjertrud Olsdatter Bakke (1854-1938) som i 1874 ble gift i Holmedal med Hans Olsen Vaardal (1848-1931). Deres datter Katrina (1894-1965) er min oldemor. Kanskje du kunne sende meg en e-post til kennethbratland@hotmail.comMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 6: Jo, det er jo ikke så uvanlig i navnehistorien at en yrkesbetegnelse har gått over til å bli et slektsnavn, og hvis det kan dokumenteres at Ole Arnesen kom fra Røros, så vil jeg nok tro at det rette tilnavnet/slektsnavnet hans er Belgmager, og ikkr Belgmayer. I håndskrevne kilder (f.eks kirkebøker kan g-en og y-en lett forveksles).Er det forresten noen av dere i denne debatten som vet noe mer om den jernverksvirksomheten som pågikk i 1770-årene i Saurdal enn det som er nevnt i disse debattene: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=31416&sok=saurland&startnr=&antall=&spraak=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel Ole Arnesen og Oline Olsdatter på gården Wiig i Ytre Holmedal i ft. 1801 (løpenr. 170 og 171) Lenke. Sønnen Arne Olesen er da den først nevnte husbonden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et pussig sammentreff: Karen Sophie Aslagsdatter (når ortografien er normalisert), som er tjenestejente (personen nevnt før Ole og Oline, dvs. løpenr. 169) er datter til bergverksbestyrer Aslach Gasman (se siste lenken i innlegg 8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.