Gå til innhold
Arkivverket

[#31665] Hva tid var Peder Jacobsen, Gloppen og hans kone Jøde Stephansdatter født?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Soldat Peder Jacobsen Rygg ble den 21.6.1787 gift i Gloppen, Sogn og Fjordane med Jøde Stephansdatter fra Fittie. Jeg har leitet og leitet på alle tenkelige søkemuligheter uten å finne eksakt fødsel hverken på han eller kona. Naturlig nok så finner jeg heller ikke hvem som var deres foreldre.Er det noen som kan tenke seg å hjelpe meg med å finne hva tid Peder og Jøde var født og om de var født i Gloppen begge to. Kanskje står der noe i bygdebøkene for Gloppen?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk Alf Thore Skinstad for resspnsen!Ja, det er denne familien. Den har jeg funnet, men spørsmålet er hva tid de ble født (døpt) og hvem foreldrene er. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Jeg har funnet en Peder Jacobsen, døpt 1 Nov. 1761 i Gloppen. Foreldrene er Jacob Pederesen og Synneve Olsdtr. på FS. Han er nr.27 på IGI - Norway.LenkeAlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei. Her tror jeg vi har Giøde. Hun er døpt 31 MAR 1756 Gloppen, Sogn Og Fjordane, Norway.Foreldrene er: Father: STEPHAN FITTIE Mother: BRITHE JACOBSDRJeg fant henne på FS IGI Norway. LenkeAlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En hjertelig takk til deg, Alf Thore Skinstad! Dette tror jeg er de rette selv om linken bare viste blankt. Utrolig at du fant dem for jeg har søkt opp og ned 'ad stolper og vegger' nå i flere timer, men uten resultat.Hjertelig takk!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er en av grunnene til at man bør sjekke opplysningen nærmere.Om dette er samme folket , så heter bruden her Jørgensdtr.Ved barnedåpene på FamilySearch (fant fire) er hun ført som Jacobsdtr. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Jeg forsøker en ny lenke på Peder.LenkeJeg tror den ble blank, derfor har jeg kopiert inn denne siden.Alf. PEDER JACOBSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 01 NOV 1761 Gloppen, Sogn Og Fjordane, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: JACOB PEDERSSEN Family Mother: SYNNEVE OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Rune. Takk skal du ha! Men når det gjelder Giøde (Jøde) så har jeg skiftet fra 1808 å forholde meg til. Og når det gjelder Peder så stemmer det med hans mor som er enke i FT 1801. Jeg har også barna deres og en av dem bosatte seg i BergenMen jeg er åpen for all mulig korrigering.Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg beklager virkelig Rune at jeg i farten overså ditt første innlegg!En hjertelig takk til deg også!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Saether

Hei -eg har heilt sikkert desse folka i basen min. Dersom du ikkje har faatt endeleg svar naar eg kjem tilbake til gamlelandet, skal eg sjaa kva eg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Aase R. Sæther!Heldig er du som er i US. Der skulle jeg så gjerne ha vært. Takk for tilbudet som jeg takker hjertelig for. Det jeg har er ikke mye. Jeg vet for eks. ikke noe om de andre søskene til Peder Jacobsen Rygg. Det er bare Samson som jeg har litt om. Noen i familien har ment at forfedrene til han som flyttet til Bergen, Samson, kom fra Balestrands området, noe jeg har hatt vanskelig å tro.Så derfor er jeg takknemlig for all mulig hjelp her!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol. Høydalsvik Ulvestad

I 'Soga om Gloppen og Breim' bind III, side 125, under garden 'Rygg' g.nr.12, br.nr.8 'Perbruket' står det såleis skrive; Peder Jakobson (Rygg) d. 76 år g. 1837. Han var bygslemann i 1790. G.m Gyda Steffensd. Fitje d. 52 år g. 1808. Barn: 1. Jakob f. 1788 - d. 1823 Brukar av garden 1820 G.m.Brite Borgesd. Rygg - d. 85 år g. 2. Steffen f. 1790 g.m Inger Pedersd. Gloppestad (busett 'Bakkaplassen' under Rygg) 3. Simen f. 1792 g. 1825 med Gyda Kristendtr. Sande (Husmann under garden Sande) 4.Berge f. 1794 5.Peder f. 1797 g.m. enkja Eli Andersd. (fødd)Austrheim på bruk 12/3. Utlærd skomakar i Bergen 6.Samson f. 1801, utflytt til Bergen i 1822. ---------------------- Foreldra til Peder Jakobson var Jakob Pederson (Rygg) d. 76 år 1800 g.m. Synnøve Olsd. Aa d. 77 år i 1813. --------------------- Steffen Pederson på 'Bakka-plassen' er tippoldefar til inngift tante i familien. ----------------------- Opphavet til 'Jøde Stephansd. Fittie' - Jøde Steffensd. Fitje ser ut til å vere Steffen Jonson Indre henden d. 94. år i 1803 g. m. Brite Jakobsd. Fitje d. 78 år 1797. Dei var busett på Ytre Fitje, G.nr. 6, br.nr. 2 'Steffenbruket' Gloppen Kommune er no eigar av garden.Aase R Sæther sper sikkert på med meir detaljert info når ho heim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hei, tilbake frå Midtvesten med sine 90 grader F kan eg bekrefte det Sol skriv om begge to. Eg skal studere det litt nøyare for å sjå om eg har noko meir, men det ser ikkje ut til det sånn i farten i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Aase! Velkommen hjem!Takk skal du ha for hjelp! Skulle det finnes noe mer er jeg takknemlig for å høre fra deg!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.