Gå til innhold
Arkivverket

[#31667] Sløyfing av fødested ved søk i folketellinger


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg oppdaget nylig at når jeg søkte etter noen personer at det ikke var satt opp Fødested i noen kommuner, d.v.s. at man ikke kan søke på Fødested i noen kommuner.Er det en grunn til at fødested ikke er med i alle kommuner?Skulle det ikke vært med i søk?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstått spørsmålet, men skal forsøke å gi svar på det jeg tror er problemstillingen. Vi skal gjengi alle opplysningene slik de står i originalen. Noen ganger står det ikke fødested, men bare 'T' = tellingskretsen. Da står det hos oss T. Det betyr at dersom man søker på fødested, vil man ikke få opp personer som bodde derde var født.Jeg er ikke kjent med at det mangler fødestedsrubrikk i tellingene fra 1865 av. I 1801-tellingen er det normalt ikke opplysninger om fødested i originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Yngve!Takk for svar!Jeg har sett på alle kommunene i Nordland, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag ang. feltet 'Fødested'. For det var i en av fylkene jeg trodde jeg hadde oppdaget feil. Nå er jeg ikke sikker. Jeg kan ha oversett at det var fødested i den kommunen jeg ikke trodde var fødested.En grunn jeg tror til at jeg overså, var at 'Fødested' i Opdal kommune (Sør-Trøndelag fylke) 1865 lå helt til høyre. Skulle ha skrevet opp den kommunen jeg trodde det lå en feil i.Men jeg har antagelig sett en mangel i kommunen Ørlandet (Sør-Trøndelag fylke). Der står det at det er folkeregr. 3934 personer(at det er 3934 prs. der). Men det er ingen personer der.Yngve: Takk for svar ang. Ole Mikkelsen.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette med T=tellekretsen gjelder vel bare for FT 1900. Det er i hvert fall i dokumentasjonen for denne tellingen forkortelsen T er forklart som født i tellekretsen, og ikke i 1865. I FT 1865 og 1875 står vel fødested oppgitt uansett om folk bor på sitt fødested eller andre steder. Men som Kristin sier, fødested er ikke alltid oppgitt uten at jeg kan gi noe eksempel på det nå, men jeg har sett slike tilfelle.Skal man søke etter en person i FT 1900 hvis fødested man kjenner til, bør man først sjekke det sted, hvor han/hun ble født og deretter landsdekkende med fødested i søket.Dette er noe jeg har lært meg ved erfaring.En annen ting jeg har erfart, er at fødested i FT 1865 (hva folk den gang oppga som sitt fødested) av og til kan være det sted hvor de vokste opp og ikke det sted de var født. FT 1875 (hvor den foreligger) og i FT 1900 er fødested angitt mer presist og pålitelig - tror jeg.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kjell Halvorsen

På leit etter oldeforeldre i slekta fant jeg aner bosatt ved FT 1900 for 0301 Kristiania, hvor ingen av personene var oppgitt med fødested. Etter en nærmere sjekk av fant jeg følgende for FT 1900 (søkebegrep varKristiania bosatt totalt 232971 personer, 47008 uten oppgitt fødested (20.2 %), Bergen 70211 personer, 97 uten oppgitt fødested (0.14 %), Trondhjem 39206 personer, 47 uten oppgitt fødested (0.12 %, Stavanger 29279 personer, 51 uten oppgitt fødested (0.17 %).Med andre ord, ca 1 av 1000 lot være å oppgi fødested i de største byene, mens i Kristiania var tallet 200 av 1000 ! Hva skyldtes dette fenomenet ?Bakgrunn for spørsmålet er at fødested er et nyttig parameter for å avgrense søk i slektgransking og som jeg sårt har bruk for i dette konkrete tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

For Kristianias del ser det ut til at de fleste huslistene der det er personer uten oppgitt fødested, ikke er noen oppgitt med fødested Kristiania (evt. t for tellingskretsen). Det tyder på at man i Kristiania ikke var konsekvent med å fylle inn fødested for de som var født i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg har registrert dette også men tør ikke uten videre dra konklusjonen at alle uten oppgitt fødested egentlig har fødested Kristiania. Tross alt var det jo blant de 185963 personer som oppga fødested, 45341 som var registrert med 't' og ytterligere 8797 som oppga varianter av Kristiania.Var byen på det tidspunkt en så 'stor' smeltedigel av folk fra alle kanter av landet at en ikke hadde kontroll på hvor 20 % av befolkningen kom fra, evt hvilke andre årsaker kan fravær av fødested i folketellingen skyldes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ang. Kristiania 1900:Av de totalt 232971 personene i Kristiania, har 118064 '18' i fødselsdatoen/året. Det kan antas at de aller fleste av disse er oppført med firesifret fødselsår (18xx), mens flesteparten av de øvrige (114907) er oppført med tosifret fødselsår. 99,5% av de 118064 som er oppført med firesifret fødselsår er oppført med fødested. Av de med tosifret fødselsår er 59,6% oppført med fødested.Det er altså meget høy korrelasjon mellom mangel på oppgitt fødested og fødselsår oppgitt med to siffer.Var så de som ikke var oppført med fødested født i Kristiania?Av de 118064 med firesifret fødselsår, er ca. 50100 oppgitt å være født i Kristiania (42%). For de med tosifret fødselsår, er ca. 3400 oppgitt å være født i Kristiania (3%). Det er neppe noen grunn til å tro at de som er født i Kristiania opptrer oftere med firesifret fødselsår. Dersom alle som er oppført uten fødested (47008) er født i Kristiania, vil ca. 43,5% av de med tosifret fødselsår være født i Kristiania.Ut fra det ovenstående, kan det antas at 40-43,5% av de med tosifret fødselsår er født i Kristiania. Det betyr at et sted mellom 90 og 100% (42500 og 47008) av de uten oppgitt fødested kan antas å være født i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Ketil,Takk for at du har tatt deg bryet med å kikke nærmere på fenomenet med en litt annen innfallsvinkel enn jeg hadde tenkt på.Selv har jeg forsøkt å se om det er noe geografisk mønster i i dette, f eks om de 47008 som oppga Kristiania som fødestad, var konsentrert til bestemte bydeler. Dette var ikke tilfelle blant de ca 1000 jeg fulgte.I den familien jeg egentlig søkte fødested til foreldrene, var foreldrepar og 4 barn oppført med tosifret fødselsår, yngstebarnet med 6 (DDMMYY). Ad endel omveier har jeg omsider funnet ut at foreldrene ble født i Ofoten og Sverige.Statistikk og sannsynlighetsregning kan være gode hjelpemidler også i slektsgransking, men en må jo før eller siden til primærkildene for endelig dokumentasjon.Takk, nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

I andre avsnitt ovenfor kom jeg feilaktig i skade for å omtale 47008 med oppgitt f.sted Kristiania. Tallet representerer personer UTEN oppgitt f.sted.Antall personer med oppgitt f.sted Kristiania er 54138.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.