Gå til innhold
Arkivverket

[#31670] Ingeborg Jensdatter f. ca 1776, Grorud i Siljan. Hennes foreldre?


Gjest Siri A. Baklid
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri A. Baklid

Ingeborg gift 18.10.1789 (ifølge FS) med Even Larsen fra Lardal. Kjenner deres videre skjebne, men vet ikke noe om Ingeborg fra før hun gifter seg. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Ingeborg Jensdatter i 1801-tellingen for Lardal.LenkeRiktignok er hennes fornavn ikke riktig skrevet, ( Ser ut til å ha bli forvekslet med en manns fornavn ?)Skal se hva jeg kan finne i Siljan.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel den gården hvor Even Larsen skulle blitt født i Lardal. LenkeHer er ingen Lars Olsen eller Marthe Gullichen i 1801, men de kan enten være flyttet , eller døde på dette tidspunkt.Den familien som jeg fant i 1801 tellingen med en sønn 1. år passer godt til å ha giftet seg i 1798. Kan det tenkes at siste tallet er snudd i opplysning om vielsen 1789?Det var uvanlig at det gikk så lang tid før noen fikk barn i et ekteskap dengang. Om det nå er rett familie?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, nå først så jeg at Lars Olsen og Marthe Gullichdatter jo bor sammen med sønnen Even og hans familie, pluss flere barn i 1801.Det ser da lovende ut?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om dette er den rette familien så har du muligens fra før disse barna også f. av samme ektepar. ( De flytter tydeligvis fra lardal til Eidanger, og senere til Siljan.Her er barna jeg fant:Marthe Evensdatter dpt. 17 mars 1805, EidangerMarthe E. dpt 1.jun 1806, Eidanger ( mulig oppkalt etter 1. søster som vel er død tidlig?Inger Marie E. dpt. 23 apr 1809, EidangerAntoran Signe E. f. 17 nov, dpt. 19 des 1815, Eidanger.Ingeborg Oline E.f. 17 mar , dpt. 22 jun 1817, Siljan.Tvillinger Ola og Else f. 16 mai, dpt. 30 jul 1820.Med forbehold om rett avskrift. ( kirkebøker bør sjekkes.Mulig da at paret bor på Ingeborg Jensdatters fødested.Skal se hva jeg kan finne om hennes foreldre, som var ditt opprinnelige spørsmål.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være Ingeborg Jensdatters dåp tro?I så fall i Eidanger, vel ikke langt unna Siljan?LenkeDet var den eneste jeg fant som kunne passe i alder. Mvh. Gunn-H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da finner jeg en Jens Johansen på gården Grorød i Eidanger i 1801. Han kan være far til Ingeborg. Moren Anne er muligens død og faren gift på nytt. Det står at han er i sitt 2. ekteskap.LenkeHåper du da kan finne ut av dette ved kirkebokoppslag.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Tusen takk for mye hjelp! Fram til de to siste innlegge hadde jeg kjennskap til alt. Det ser ut til å stemme at det skal være Grorød i Eidanger, ikke i Siljan. Mener at jeg har opplysningen om Siljan fra bygdeboka for Lardal, og bygdebøker er jo ikke helt til å stole på...Håper å få dobbeltsjekka mot kirkebok en dag snart(fulltidsarbeidende småbarnsmødre er evige optimister mht fritid, på tross av at alt skulle tilsi noe annet). Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Det morsomme navnet 'Anthoran Signe' /'Anthoran Sighe' skal antageligvis være Maren Sofie...iflg bygdeboka er det det hun heter, datteren som ble født i 1813. Ellers skal Even og Ingeborg ha fått datteren Anne, døpt 10.10.1802 i Lardal. Anne er tipp-tippoldemoren til min mann. Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Morsomt om opplysningene jeg fant var til hjelp.Jeg måtte gå via folketellingen i 1801 og bakover i tid.Artig med det merkelige navnet også. De merkeligste forvanskninger dukker opp både på F.S og her også i folketellingen for 1801, om du legger merke til hva Ingeborgs fornavn er blitt til der.Håper du får anledning til å sjekke kirkebøker i din travle hverdag. Lykke til med letingen.Tror nok det må være riktig gårdsnavn i Eidanger. ( Siljan ligger vel i samme området ?, vet ikke mye om når kirkene der ble bygd, og om det kan tenkes at Ingeborg er døpt i Eidanger og ikke i Siljan?) Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Eidanger kirke. Her er det vel Ingeborg Jensdatter skal være døpt i følge F.S.LenkeMye artig å lese om kirkens historie her.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Ingeborg Jensdatter Grorød komfirmert i Slemdal 16 mars 1794.Kopi fra kirkebøker.LenkeDu kan gå inn på denne hjemmesiden så finner du listene .Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Oppklaring mellom Siljan (Slemdal fram til 1917) og Eidanger: Siljan er i dag egen kommune og ligger i Telemark mellom Gjerpen/Skien og Hedrum/Lardal i Vestfold. Gården Grorud ligger øverst i Siljan.Siljan (Slemdal) sokn var anneks til Eidanger prestegjeld inntil 10.07.1847. Da ble Siljan anneks noen år lagt under Gjerpen prestegjeld. Ved kgl. res. 21.04.1856 ble Slemdal skilt ut fra Gjerpen som eget prestegjeld. Navnet Siljan ble innført ved kgl. res. 03.11.1917.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den oppklaringen fra deg, Kolbjørn.Godt med innspill fra en som er lokalkjent.Flott at det er så mange digitaliserte kilder fra dette området, og så mye lokalhistorisk stoff å lese om herfra.Ha en fortsatt god sommer.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Her hadde det kommet mye spennende i dag! Tusen takk for all hjelp med kilder og gode oppklaringer! Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Kanskje bringer jeg lite nytt, men siden jeg ikke ser at noen har henvist til bygdebok for Lardal, tar jeg med her at Lars Olsen var leilending på Askjem i Lardal 1757-1779, gift 1765 med Marthe Gulliksdatter, f. 1740, fra Otterstad i Lardal. Deres sønn (barn nr. 3) var Even Larsen, f. 1770, g.m. Ingeborg Jensdatter fra Grorud i Siljan (daværende Slemdal) og flyttet dit. Lars Olsen flyttet til Gjetrang i Lardal 1779. (Lardal bygdebok, bind II, side 390). MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri A. Baklid

Takk, Hans! Jeg har funnet videre: Jens Johannesen Grorød konfirmert 21.02.1768 i Slemdal, 19 år gammel. Hans søsken er trolig: *Gunil, konfirmert samme dag som Jens, 16 år gammel. * Tone, konfirmert 18.08.1771, 17 år gammel. * Jon, konfirmert 16.10.1774, 17 år gammel. * Mari, konfirmert samme dag som Jon, 16 år gammel.Jens hadde trolig datteren Anna (konfirmert 03.03.1798, 16 år) i tillegg til Ingeborg. Alle datoer fra home.no.net/frajoha .Finner Jens' 2. ekteskap, 20.07.1788 i Sillien/Slemdal på gamlegjerpen.no, men finner ikke første ekteskap. Finner ikke første kone, Anne Jonsdatter konfirmert i Slemdal heller. Noen som vet hvor hun var fra?Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.