Gå til innhold
Arkivverket

[#31671] Kollen i Strømsgodset sogn/ Skoger pg i 1919


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

En tante ble døpt i Strømsgodset kirke i 1919 og foreldres bopel ble oppgitt til 'Kollen'. Kan noen fortelle meg hvor Kollen var/er i daværende Strømsgodset/nåværende Drammen by ?Håpefull hilsen fra Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei!Jeg er selv født i Drammen og har bodd på Konnerud nord for byen. Navn som jeg forbinder med Kollen er både gamle Dravnkollen som var en flott skibakke på Strømsø i 1960-årene.Ellers må det bli Konnerudkollen. Legger en lenke til Gruvedriften der.LenkeIngen av disse stedene er langt unna Strømsgodset.Konnerud og deler av Strømsø hørte før til Vestfold fylke. ( Nå Buskerud)Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Vi har jo Kollenveien som er et greit utgangspunkt i denne saken. Den ligger helt i underkant av Slalombakken Haukåsløypa.Jeg er selv oppvokst i området , men det kan godt hende at man ikke hadde noen gatenavn på den tiden. Jeg er konfirmert i den samme kirke, da jeg tilhørte det sognet.Det kunne være av interesse å se om hvilke adresse de hadde ved din tantes konfirmmasjon.Vi kallte også et område i utkanten av Blektjernveien for vesle kollen. Der bodde bl.a. familien Kleven som opprindelig kom fra Snarumsområde .mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Mine 2-tippoldeforeldre, Peder Thoresen og Ingeborg Ellfsdatter, bodde på Kollen fram til de døde i hhv. 1847 og 1862. Jeg har derfor notert meg følgende:1) Bruket 'Kollen' lå på en haug oppe i bakken fra Hagltårnet på Strømsø (og da formelt i Skoger). ”Kollen” startet trolig som husmannsplass, men ble selvstendig bruk i 1765. Lenge eiet av magasinforvalter Nicolai Scheitlie. (Drammens Eidsvollsmann). Det opprinnelige navnet var Kollen-haugen eller Strømskollen. FT 1865 for Skoger viser at 'Kollen' på det tidspunkt var bebygd med to våningshus.Drammen Byleksikon II har følgende: Kollen. Bruk på Strømsgodset under Øvre Strøm (bnr2) som i 1758 ble solgt til Engebret Hansen, men først skyldsatt i 1838. Fra 1795 var gården eid av magasinforvalter, Nicolai Scheitlie. I 1869 ble den solgt til lensmann H.Solberg som i 1899 igjen solgte til hattemaker L.Johnsen. Han oppførte en lue og pelsvarefabrikk på gården.Håper det hjalp litt...Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kollenveien under Haukåsløypa hadde jeg helt glemt i farten. Bra utgangspunkt for leting.Prøver med en karlenke dit om det går.LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er nok riktig som Kjell Hamberg skriver. Vi har også veien Lensmann Solbergsvei som starter rett ved gården som nok het Kollen.Men vi kalte gården for noe annet i 1950 årene. Jeg er ikke i stand til å huske det. Men har registrert at en som kjøpte huset i 1980 årene døpte det til Kollen gård.Og gården ligger i øvre Strøm området som det også ble kalt.Scetlies fikk en gate oppkalt etter seg , men pussig nok nede i Nybyen ikke langt fra Danvik skole. Men på den tiden var det både i Drammen Kommune og i Buskerud. Mens Kollen var i Skoger / Strømsgodset kommune og i Vestfold fylke. Inntil Sceikomiteen slo til 01.01.1964.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Tusen takk til alle for bidrag. Det var oppklarende nok for meg og Kjell H: Ditt bidrag var en riktig aha fordi eier av Kollen fra 1899, hattemaker L.Johnsen, faktisk også var reder og medeier av flere skuter sammen med min kones oldefar, Svend Svendsen. Verden er liten ! Min farfar, Oscar Josias Halvorsen, var tolder og han og familien bodde senere i Rognlibakken på Frydenhaug, hvor jeg som barn ofte var på besøk. Takk til alle nok en gang, for kjemperespons.Mvh Kjell Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Flott at du har fått så mye hjelp. Jeg er født på Frydenhaug og har bodd er perioder i livet i Markusveien. Verden er ikke så stor , nei!Legger inn en lenke til Kollen i 1900-tellingen. Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Kanskje var det 'din' Sven Svendsen som fikk en vei oppkalt etter seg. Den ligger på Toppenhaug i Drammen.Opprindelig het veien Statshaupmanns Aas vei, men det var ikke alle som klarte å si det etter å ha vært en tur på byen , og skulle ta en taxi hjem.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for tipset, Tormod ! Jeg skal sjekke med en meget oppegående tante (f.1918) vi har. Hun husker sin farfar (Sv.Svendsen) meget godt og slik informasjon, hvis den kan verifiseres, er jo med på å gi litt mer 'kjøtt på beina' til slektsdatabasen også !hilsen Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Bare en bibemerkning om Konnerudgruvene som det er henvist til i et av innleggene. Min 4*tippoldefar Christen (Frederik Christian Ludwig) Hickmann begikk ikke selvmord der, som det står. Har ikke hatt tid og leilighet til å granske nærmere hva som skjedde enda, men han tok etter sin fallit sin familie med seg til København i Danmark, hvor han i folketellingen 1801 er registrert som skriver . Han døde der 26. mars 1802. Mvh Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.