Gå til innhold
Arkivverket

[#31680] Jens Evensen f. 1745 og Even Jenssen f. 1803, begge i Melhus


Gjest Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I. Borgos

Jens Evensen kom til Sortland i Vesterålen omkring 1780, og i 1781 gifta han seg med enka Anna Maria Torsdtr på Sandstrand. Ifølge sesjonslistene var han født i Melhus, trolig rundt 1745. Kjenner noen navnet på foreldrene hans, og mer presist fødselsår?I 1830, tjue år etter at Jens Evensen var død, kom Even Jenssen til samme gård. Også han var født i Melhus (1803?), kanskje en slektning av den forrige. Samme sak her, kjenner noen opphavet hans?(Disse spørsmålene har vært posta i to andre debattfora uten resultater så langt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Eide

Har du sett 1801- tellingen for Hassell prestegjeld? Der fremgår det at på Sandstrand gård bor Jens Evensen (56 år)sammen med sin 2. kone Elen Michelsdt. (33 år og 1.g. gift) Det nevnes 5 barn, deriblant Even Jensen 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Å jada, det er Sandstrand gård jeg driver og skriver om i bygdebok for Sortland, så jeg har alle lokale kilder. Men ingen av dem forteller hva foreldrene til Jens Evensen het. Hans sønn Even (født på Sandstrand 24.06.1798) er en annen enn den Even Jenssen (iflg. sesjonslistene f. 1803 i Melhus, innflytta til Sortland ca. 1830) som jeg spør om. De to stk. Even Jenssen kan følges videre i hver sine livsløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Even Jenssen var født på Vennagjerdet på Hølonda i 1803. Han var sønn av Jens Persson fra Lundamo i Horg, f. 1760, og Gjertru Jonsdtr. Grøtan fra Hølonda, f. 1767. I bygdeboka for Hølonda står det at Even reiste til Målselv sammen med broren Halvar og Ola Nergård Kolbrandstad i 1824. Halvar rydda garden Blomli ved grensa mot Lenvik, mens Even reiste tilbake til Hølonda i 1828.Even fikk en sønn i Målselv: Erik f. 1826. Mor: Ingeborg Amundsdtr. Olsborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Flott! Ingen tvil om at dette er rette karen. Han gifta seg med ei lensmannsdatter i Sortland og kalte dattera de fikk Gjertrud. Hun har stor etterslekt i Øksnes kommune. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rolf A Fæster

Hei Johan ! Even Jenssen døpt 14 okt.1803 hvor døde han ? jeg har bare at han døde i 1883 om det stemmer men ikke hvor, jeg vet at kona Carolina Lockert døde på Klo 05 aug.1874, har ikke kirkebøker for den perioden for Øksnes/Langenes Pg. om du har dato hadde det vært veldig fint. Oppdaget denne debatten lenge etter at du hadde fått svar på spørsmålet, om du ser etter på 32555 så har vi også besteforeldre til han Even. Med vennlig hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.