Gå til innhold
Arkivverket

[#31685] Emigranter


Gjest Anna Persson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Persson

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig att hitta följande systrar: Mini/Minney, född ? Kaistena, född runt 1890 Gurnia, född runt 1892Jag är osäker på stavningen av namnen och jag tror att deras efternamn ska ha varit Austraat. Detta för att Minneys man i passagerarlistan 1921 på ellisisland.org skriver att han ska till sin fru Mini Persson, Austraat, Sandnes. Minis mans (tillika min farfars bror) namn var Ivar Oskar Martin Persson.Både Mini och Ivar O. M. dör i Jersey City, New Jersey, USA.Tackar på förhand Med vänliga hälsningar Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hei Anna,Her er Minni Persson alias Tomine Tobiasdatter Hogstad i FT1900. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01123.wc2&gardpostnr=213&personpostnr=1390&merk=1390#ovre>LenkeDette på bakgrunn av opplsyning om Ivar Oscar som finnes på EllisIsland i 1921 (Og i 1913 direkte fra Helsingborg).Minni Persson og sønnen Walter Oscar reiser også i 1921 Lenke (At både hun og den ett år gamle sønnen har stilling 'Rigger' ser litt voldsomt ut!)Her er hun på Ellis Island hvor adressen til mannen i NJ og farens navn i Norge oppgis. LenkeIflg FS er Tomine/Minni født 26 mai 1886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Heidi, du är underbar, TACK!! :) Du träffade helt rätt då Minnie och Ivar fick en son som hette Walter + alla andra uppgifter som stämde.Jag har några följdfrågor på det du hittade som jag hoppas få svar på för att kunna förstå helheten:1. Vad betyder 'Rigger'? Du skrev att det såg 'voldsomt ut'? Det står här: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Stav1903&gardpostnr=23282&merk=23282#ovre>Lenke2. Hur får man reda på vem som lagt in informationen om Tomine, hennes föräldrar och Ivar på familysearch? Är det någon privatperson?3. Har jag förstått detta rätt? A. Tomine och hennes systrar heter Tobiasdatter i efternamn? Hennes bror Tobias heter Tobiasson i efternamn? B. Tomines far heter Tjærandsen i efternamn och kommer från gården Hogstad/Hugstad? C. Austraat/Ostraat/Østraat är egentligen olika stavningar på gården Austrått som Tomine bor på som barn?4. Vad står bokstaven 'T' för under 'Fødestad' här:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

skipsrigger. Av de oppførte emigrantene som har 'rigger' som yrke finne også et par andre mor+barn. Jeg gjetter på at de oppgir mann/fars yrke, og at det derfor er Ivar Oscar som er skipsrigger. (Da Ivar Oscar ankom Ellis i 1913 som 16 åring oppgir han machine engieneer som yrke. Kanskje skipsmaskinist?)2.Informasjon om kilde i FS skal fremkomme i skjermbildet under 'Source' eller 'Message'. I mange tilfeller, som i dette, er det et medlem av LDS som har gitt informasjonen.3.Ja, du har forstått det rett. Navntradisjonen ga barna fars navn som etternavn (Patronym) Av informasjonen om Tomines familie i FT1865 kan vi se at Tomines farfar het Tjærand og hennes morfar Gunnar.4. 'T' betyr født i telledistriktet dvs på stedet. i denne Lenke , litt ned på siden under 'Les meir' kan du lese om forkortelser og lignende i telleingene.5. Jeg gjetter på at Walter Oscar er født i norge. Kanskje var hun 'hjemme' for å føde (og kanskje presentere sin mann?) Ivar Oscar drar tilbake til NJ i februar 1921 (ankomst 1.mars). Minni og Walter Oscar drar tilbake til NJ i september. Da oppgis Walter Oscar å være ni måneder. Antar at man kan finne han født i Høyland, Rogaland desember 1920 eller januar 1921. (Jeg har foreløpig ikke funnet han i FS). Hilsen Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Det skjedde noe.. (Ah! jeg hadde brukt 'større enn-tegnet i teksten') Starten på innlegget ligger som tekst hvis man holder markøren over temalinjen i oversikten hvor det skulle stå: Hei igjen Anna.Jeg skal forsøke å besvare spørsmålene dine:1. Rigger = Et maritimt yrke - skipsrigger. Av de oppførte emigrantene som har 'rigger' som yrke finne også et par andre mor+barn. Jeg gjetter på at de oppgir mann/fars yrke, og at det derfor er Ivar Oscar som er skipsrigger. (Da Ivar Oscar ankom Ellis i 1913 som 16 åring oppgir han machine engieneer som yrke. Kanskje skipsmaskinist?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Litt mer vedrørende denne familien:Ellis Island 1904 Gurine Hogstad [url="http://ellisisland.org/search/shipManifest.asp?MID=11531458980056907104&pID=102594060556&lookup=102594060556&show=K%3A%5CT715%2D0518%5CT715%2D05180273%2ETIF&origFN=K%3A%5CT715%2D0518%5CT715%2D05180273%2ETIF>LenkeEllis Island 1910 Tomine og Kristine Hogstad Lenke(Se ytterligere opplysning om slektninger de reiser til i lenkene)Listen over emigranter fra Stavanger inneholder tydelig dobbelt-oppføringer, og dato mangler, men jeg antar det er ca 1919 hele familien, også Ivar Oscar, drar Lenke (Her er Tomine oppført med samme fødselsdato som i FS) Det virker for øvrig som om denne ankomsten mangler i Ellis Island databasen.Når jeg tror det er ca 1919 er det basert på det Tomine/Minni opplyser på Ellis i 1921; hun har vært her før, i 1909 (husket hun et år feil..?) og i 1919.Jfr emigrasjonen i Norge (som mangler dato) er det Tomine og Gurine som drar Lenke Enten er det enda en reise, eller så er det noe merkelig ved at det ved ankomsten i 1910 står Tomine og Kristine.Et tips om skipsavganger etc er denne siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.