Gå til innhold
Arkivverket

[#31688] Fredrik Andersen, Tjøme 1790


Gjest Kari Boisvert
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Boisvert

Da Fredrik giftet seg i Amsterdam i 1825 la han frem en attest signert av Wilhem Falck som bekreftet at han var døpt 9. april 1790. Foreldrene var Andreas Andersen og Anna Halvorsdatter. Resten av den nederlandske opptegnelsen fremhever at hans fødested var Tjømø ved Tønsberg. Jeg har lett i Tjøme/Nøtterø, Sandar, Stokke, Sem, Tønsberg, Tjølling, Brunlanes fra 1785-1795. Jeg har også søkt etter foreldrene gift i Nøtterø 17800-1790 og Fredrik konfirmert samme sted 1800-1810. Jeg er ikke istand til å finne noen som passer helt med de detaljene som er oppgitt, men navnet på presten stemmer. Jeg søkte i Nøtterø Kallsbok, Korrespondanse, og W. Falch signerer på prestegården i den perioden. Er det noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan det være denne:FRIDERIC ANDERSEN Male Event(s): Birth: Christening: 19 DEC 1790 Tjolling, Vestfold, NorwayParents: Father: ANNERS LARSEN FamilyMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå begynner jeg å lure litt. I et tema før var det også etterlyst en Fredrik Andersen ( Eller Andresen) Det ble det mye rot med fødselsåret, og konklusjonen ble vel at han var f. ca 1890 og ikke 1790.LenkeLurer på om det dreier seg om den samme som du etterlyste før, eller om dette er en annen med samme navn , 100 år tidligere?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står det en del om songeprest Wilhelm Andreas Falch som riktig nok var prest på Nøtterø i det tidepunktet som Fredrik Andreasen ( Andersen) her oppgis å være født.http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/Her kan du selv lese om presten under prestehistorie.Om det brevet du henviser til er rett, og Fredrich gifter seg i 1825, så bør han vel finnes et sted i kirkebøker på Tjøme. Presten gikk av i 1801 om jeg leste rett.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Jo, jeg har etterlyst andre fra Tjøme før. Grunnen til at jeg holder på at det må være Tjøme er den samme som du, Gunn nevner - prestens navn. Hvis ikke han skrev ut attester for andre sogn. En annen ting er at denne attesten er datert 1825, og da var vel ikke Falck der lenger. Det er noe som er litt 'mystisk' med denne attesten og det er derfor jeg søker hjelp hos dere andre lærde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Jeg glemte å nevne at jeg har lett i utflytterlistene etter Fredrik i en periode før og etter 1825 uten hell, noe som også gjør meg litt mistenksom. Kan Fredrik ha forfalsket denne attesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Anne Halvorsdatter som gifter seg med en Anders på Tjøme i passe tidspunkt.LenkeHer er ikke Anders oppgitt med annet enn gårdsnavn. Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om dette paret.Har heller ikke nå funnet noen Fredrik A. dpt 1890 eller før.Presten var vel gift med en Hedrumsdame, og flyttet muligens vekk på eldre dage. ( Har ikke undersøkt dette) Som du sier er det nokså merkelig at han skal ha underskrevet brevet i 1825.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er gården Bjørnevog i 1801 tellingen.Jeg finner ikke spor her etter Anders Bjørnevog som giftet seg med Anne Halvorsdatter.LenkeIkke har jeg greid å finne noen Fredrich i 1801. Har søkt gjennom dåpslistene på Nøtterøy/Tjøme igjen.Heller ikke i folketellingen for 1801 finner jeg noen pasende kandidat ca 11 år, som har Fredrik Aanresen/ Andersen/ Andreasen i navnet.Det det var et riktig mysterium.Har også lett under info om Tjømegårder. Finner ingen der heller som passer med de oppgitte navnene.Du har vel også lett gjennom dåp og kom. før Ketil? Tror ikke du fant noen som passet du heller?Kan det være mulig at Fredrik har flere fornavn , og derfor ikke er ført opp med dette fornavnet?Har også prøvd å lete bare på farens navn, men heller ikke det har gitt resultater.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, selvfølgelig, har nok vært for ivrig og rask igjen.100 år etter, finner jeg ingen som passer.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Boisvert

Jeg har dessverre ikke attesten. Det er bare referert til den i den nederlandske kilden når Fredrik gifter seg i Amsterdam i 1825. Jeg begynner å tro at Fredrik forfalsket denne attesten av en eller annen grunn. Kanskje han hadde en annen attest som var signert av Falck og at han derfor brukte navnet. Det kan hende alderen eller navnet er feil eller noe annet ikke stemmer. Vet ikke riktig om det går an å finne ut av det. Jeg har fulgt opp alle personene som er på omtrent riktig alder i 1801 i hele Norge med navn som kan stemme, men det er ingen som har foreldre med riktige navn. Jeg hater å gi opp, men det kan se ut som om dette er en 'dead end'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det der var litt av en nøtt.Sognepresten Wilhelm Andreas Flack søkte avskjed i 1813 og flyttet til datteren fru Abelsted i Sandefjord. Han døde alt 28 mai 1814 i Sandefjord.En tanke , kan det være sønnen til sognepresten, Wilhelm Flack, som har undertegnet attesten?( Det stod noe om at han var jurist, tror jeg og flyttet til Larvik , se bygdeboka.)Det er synd om du ikke finner ut av dette. Håper noen med god erfaring i kirkebok-avskrifter, som Ketil eller Kjell kan hjelpe deg.Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den teorien om sønnen Wilhelm Flach holdt dessverre ikke , han døde i 1808, var f. i Hedrum.Har du søkt etter giftemålet i 1825? Holland?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg søkt en gang til på alle mulige og umulige navnvarianter av fornavn Fredrich samt alle med etternavn som begynner på And.Finner da kun en i passe alder ca 11 år i 1801.LenkeKans navn og alder passer, men så var det foreldrene da?Jeg hater også å gi opp! Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!Hvis vi ser bort fra morens navn, er dette en god kandidat.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=fornavn&pgj=108&teljing=ft1801&filnamn=f10726.wc2&amt=7&funnenr=36>LenkeDenne familien er den samme som vi finner på side 131 i Tjølling Bygdebok.LenkeFolketellingen 1814. LenkeBygdeboken har ingen opplysninger om hvor Anders Larsen kom fra og Fredriks skjebne. Kirkeboken sier at en Fredrik døde her 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Kjell!Da ser det ut til at du har funnet fram til de samme som i mitt innlegg nr. 3 og 16, folketelling 1801.i bygdeboka s. 131 Tjølling, under Lågerøya står det at Anders Larsen f. 1765. d. 1833, fergemann. g. 1790 m. Anne Marie Tjøstolvsdtr f. 1767, d. 1837. Barn 1. Fredrik f. 1790, 2. Anne Margrete f. ca 1796 g.1822 m. Jacob Paulsen, 3. Anne Kristien f. 1802, 4. Anders f. 1803, d. 1845, fergemann , død 1845, funnet ihjelfrosset ved Sjyllist.Med forbehold om rett avskrift.Jeg fant ikke ut av din ene lenke, er det blitt noe feil her tro?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.