Gå til innhold
Arkivverket

[#31701] Jørgine Olsdatter f. 1822, Stavanger


Gjest Beate Helland
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Helland

Kan noen hjelpe meg å finne henne? Hun flyttet til Oslo før 1865 med sin mann Johann Brewitz og sine barn Ole Johan, Elias, Malene og Jørgine Fredrikke. I folketellingene opplyses at de tre eldste barna er født i Stavanger. Malene ble konfirmert i Trefoldigh. Oslo i 1868. Lette i kirkeboken og fant at hun skal ha blitt døpt i Oftedahl. Finner henne imidlertid ikke igjen der. Leter altså etter Jørgines foreldre, og årstall for vielsen mellom henne og Johann. Eldste barn jeg kjenner til er født 1845. Blir veldig glad dersom noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Takk! Jørgine bodde på samme adresse frem til 1890, hun flyttet da til Nedre Hammersborgg. i Oslo. Fra 1880 står hun som enke, ifølge adressebøkene for Oslo. Har ikke mye å gå ut ifra, så det er vanskelig å finne hennes foreldre. Jørgine Olsdtr. og Johann Brewitz skal ha giftet seg på hennes hjemsted i/ved Stavanger før 1845. De bodde der frendeles da min oldemor Malene ble født 8/3 1852(Døpt 15/4 1852). Noen som har ideer til hvordan jeg kan lete videre? mvh Beate Helland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva  Willenburg

Foreldrene til Jørgine er muligens smed/gullsmed Ola Pedersen, Nedre Oftedal, f 1770, død Stavanger 9 mai 1846 og Anna Toresdtr, Ytre Lima f 1778. Fikk utflyttingspapir til Stavanger i 1821. (de hadde 7 barn før de dro fra Oftedal) (Søren Arneson: Gards og Ættesoga for Gjestal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Beate Helland

Har nå sjekket opplysningene i kirkebøkene, og kan ikke finne Jørgine blandt Ola Pedersen og Anna Toresdtr.s barn. Fant Johann og Jørgines barn Ole Johan (1845) og Mal(l)ene (1852) døpt i Stavanger domkirke, sønnen Elias (1848)manglet. Blandt fadderne var G. Hummeland m/frue A. Hummeland, Jomfru Dreyer, O. Grødeland, B. Aske, Jørgen Jordahn, mdm. Fredrich Seglem og Jomfru Hummeland. Fødested for Jørgine er ikke angitt ved barnas dåp,men folketellingene sier konsekvent Stavanger. Johann arbeidet som bøkker. Opplysningen om Oftedahl var altså misvisende, så jeg gjør et nytt forsøk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.