Gå til innhold
Arkivverket

[#31705] Folketellinger i Bergen 1912-22


Gjest Inger Falch-Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg ser at dere (Yngve Nedrebø) har tilgang til folketelling for Bergen 1912. (Tema 31659: Født i Bergen 1911.) LenkeMine oldeforeldre bodde i Bergen 1912-22, og det hadde vært veldig moro å få vite hvor de bodde.Oldefar: Lars Kristoffer Jacobsen født 19. august 1868 - Larvik. Oldemor: Marie Hansen født 30. oktober 1869 - Nøtterøy. Barna var: * Laura Marie f 1893 * Louise Antonette f 1894 * Andreas Bernhard Falch-Jacobsen f 1896 * Edel f 1899 * Jacobine Oline f 1901 * Lars Jørgen f 1905 * Olga Elisabeth f 1908 * Hans Jørgen f 1910Oldefar var også byggmester og maler, men i Bergen jobbet han som båtbygger/-konstruktør, evt. formann. Etternavnet kan også ha blitt skrevet Jakobsen.Flere av barna burde vært konfimert i Bergen, men jeg har gitt opp å lete etter dem i kirkebøkene foreløpig, siden jeg ikke aner hvilket sogn de kan ha hørt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg kan ikkje sjå at denne huslyden budde i Bergen by i 1912. Men om Lars Kr. Jacobsen var båtbyggjar eller -konstruktør, er det godt mogeleg at huslyden budde i Årstad eller Laksevåg som den gongen låg utanfor bygrensa.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Fillern og... Ja, de kan ha bodd i en av 'forstedene'. Og jeg vet ikke når på året de slo seg ned 'i Bergen' heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er bevart kommunale folketellinger fra Bergen fra 1917 og 1922. Og vi har utflytterkort fra Bergen folkeregister fra 1912. Jeg finner imidlertid ikke Lars Kristoffer Jacobsen og hans familie i materialet med utflytterkort, og dermed så kan det være mer sannsynlig med 'Bergensområdet' enn selve Bergen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Takk til dere begge, Yngve og Lars. Da prøver jeg litt hardere på Årstad, og Laksevåg når jeg er på Deichmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Årstad ble innlemmet i Bergen i 1915, og skulle følgelig være dekket av Bergen folkeregister etter 1915.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Takk for at dere rettet opp i overskriften...Nå har jeg fått mer informasjon. Dette er funnet blant gamle papirer:'En skatteseddel fra Laksevaag Kommune for inntektsåret 1. juli 1920 til 30. juni 1921. Den er utstedt til skipsb. Lars K. Jakobsen, Strandv. 5'Er/var det en gate som het Strandveien i Laksevåg på den tiden? Hvor var den? Jeg finner noe sånt i Eidsvåg, men er det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folkeregisterkortet fra Laksevåg forteller at familien kom 24. mai 1915, og at de flyttet til Sannum i Nittedal i 1921. Lars Kristoffer Jacobsen oppgav å være 'teknisk konsulent for træbaater', og familien hadde tilsynelatende hele perioden adresse Strandv. 5 på Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Tusen takk! Nittedal var nytt for meg. Da blir også tidsperioden begrenset i forhold til det jeg trodde. Jeg var ikke klar over at vi hadde disse papirene, og jeg trodde at Bergen var Bergen. Ellers hadde jeg ikke fått dere til å lete unødig i feil kilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg fant tante Tullik! Jakobine Oline Jakobsen ble konfirmert i 1916. Men jeg fant ingen av de andre barna. Det er morsomt å se at Gyldenpris er et stedsnavn/adresse som går igjen blant konfirmantene i Laksevåg. Huset deres som oldefar bygde i Bærum, het Gyldenpris, og jeg visst at det var et stedsnavn i Bergen, men ikke at det lå akkurat i Laksevåg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.