Gå til innhold
Arkivverket

[#31710] Klemet Nicolaison Holmedal, f. i Fjaler 1884 - gift i Bergen 1905 - lagnad?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Klemet Nicolaison Holmedal, fødd i Fjaler, Sunnfjord 1884 som son av husmann Nicolai Clemetson i Nyhagen under Holmedal og kona Oline Berntsdotter, gifte seg i Bergen 3.12.1905 med Ingeborg Knutsdotter, fødd i Bruvik 1881 som dotter av ein skomakar Knut Johannesson. Klemet var ullvarefabrikkarbeidar, men han og Ingeborg ser ikkje ut til å ha vorte buande i Bergen. Flytte dei til Holmedal i Fjaler? Eller flytte dei til Dale i Bruvik? I alle fall døydde Klemet før 1914, for då gifte Ingeborg seg att med Ole Nilsson Kjørlaug frå Hafslo i Sogn.Eg lurer på om denne huslyden er nemnd i bygdeboki for Fjaler og om der står noko om lagnaden til Clemet og kona Ingeborg?Eg er elles òg interessert i opphavet (gard/plass) til Oline Berntsdotter og nøyaktige fødselsdatoar til både Clemet (i Fjaler) og Ingeborg (i Bruvik) samt fulle namn på foreldri hennar?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg lurer på om ikke dette er Oline Berentdatters fødsel i 1845. Lenke Hun giftet seg 25.09.1879 med Nicolai Clemetson.Da var det anført at hun var født 1844. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør Oline, Nicolai Clemetsons hustru.Og dødsfallet bekrefter at hun var født på Vagstad. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg finner ikke Klemet død verken i Fjaler (Dale og Holmedal Sogn) og heller ikke i Bruvik , Haus, Gjerstad, Åsane, Hamre, Fana, Askøy, Laksevåg eller Årstad. Hvor giftet Ingeborg seg med Ole Nielsen Kjørlaug?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune for interessante og nyttige innlegg!Som opplyst under tema #31699, so fann bryllaupet til Ole Nilsson Kjørlaug og Ingeborg stad i Bergen!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var dette med kortidsminnet da, og mitt i særdeleshet.Jeg svarte jo selv på det innlegget(håper ikke det får Yngve til å overse ditt opprinnelige spørsmål i 31699).Den godeste Ingeborg må jo ha vært svært så uheldig med valg av ektemenn, siden de døde så tidlig. Det er jo merkelig at Klemet ikke skal være mulig å finne.Ingeborg har jo tydeligvis ikke dratt særlig langt siden hun giftet seg i Bergen i 1914.Jeg sitter med tilleggsbindene til Fjaler Gards og ættesoge bind IV a og b som ble utgitt i 2003.Jeg kan ikke se noe til Klemet og Ingeborg der , men bindene omhandler stort sett tiden etter 1915. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.