Gå til innhold
Arkivverket

[#31717] glassblåser skottland


Gjest Bjarne J. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne J. Pedersen

Er det noen som har noen opplysninger om Haagen Tostesen f. 1706 muligens i Gudbransdalen. Han bodde på Stenshornet i Eiker kommune og var glassarbeider (glassblåser). Hvem han var gift med vites ikke, men han var sønn av Peder Haagensen og Maria Johanna Nielsdottr. Maria Johanna var datter av Niklas Filion og Kari Pedersdottr. Melbye. Nilklas var sønn av Johan Filion og Anna Maria Faster. Haagen Tostensen er muligens en av etterkommerne fra 'skottetoget'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du mener vel en av etterkommerne til en av deltagerne til minst en av de stridende partene i 1612? Hva får deg til å tro det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser også at flere av barna til Haagen, Stenshorne er komfirmert i Vestfossen.Legger lenke til en av dem.LenkeDu finner sikker resten selv i digitalarkivet for Ø.Eiker.Lykke til med letingen.Har ikke funnet Haagen gift i Vestfossen ved første søk. Kan de ha giftet seg et annet sted tro?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

De første norske glassverkene ble vel etablert rundt midten av 1700-tallet. Da ble (jf. Anne Minkens forskning) utenlandske - fortrinnsvis tyske og engelske - fagfolk rekruttert. Noen logisk kobling mellom denne kompetanse-importen og 'skottetoget' er vel ikke rimelig? Haagen Torstensen (altså Håkon Torsteinsen) har dessuten et navn som ikke akkurat tyder på noe nært utenlandsk opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg festet meg ved navnet Filion , det lyder ikke Norsk.Her fant jeg en som gifter seg med en Peder Haagensen.LenkeDato og årstall må vel tas med en klype salt, men navnene var litt interessante.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Haagen Tostensen dør på Stenshorneeie 13/12 1772, 64 år gammel. Det er skifte etter ham på plassen Holle u/Stenshorne 1/10 1773.Enke Berthe Nilsd. og barna: 1. Nils Haagensen, 36 år, Stenshorneie, 2. Tosten Haagensen, 26 år, ved glasspusteriet, 3. Peder Haagensen, 23 år, tjener hos Christen Schaalhorne, 4. Ingeborg Haagensd., 20 år, hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ved søk på Filion på Anbytarforum finner du en del om denne familien og om navnet. (skrevet av Anne Minken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Det er noe som forundrer meg her! I det første innlegget leser jeg at Haagen Torsteinsen på Stenshorne var sønn av en Peder Haagensen... Jeg får ikke det til å rime, i så fall skulle vel Haagen på Stenshorne vært en Pedersen...mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Haagen Tostensen på Stenshorneeie hadde en sønn Peder Haagensen, som var 23 år ved skiftet etter faren i 1772. Men jeg tviler på om han er identisk med den Peder Haagensen som ble gift med enka Johanna Maria Nicolaisdt (Nilsdt) Wentzel. Sistnevnte Peder var pottemaker ved Hadeland Glassverk. Han sies å være 44 år ved folketellinga 1801, og 73 år gammel da han døde i 1827. Han er ikke døpt i Jevnaker. Da datteren Kari ble døpt 27/4-1788, kalles han Peder Hågensen Døl på Verket. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg vet at Liv Marit Haakenstad har arbeidet med Glassblåserslektene. Det var noen familier her i Faaberg som flyttet til Eidsvoll og Hadeland. Hennes E - mail adresse er genit@genit.no mvh MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.