Gå til innhold
Arkivverket

[#31722] Hans Østby (1563 - 1633) i Tjølling. Svigersønn eller svoger til Morten Hovland


Gjest Tor Treff
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Treff

Det er flere ting jeg lurer på om nevnte herrer !Lorens Berg skriver i bb for Tjølling side 183 under 'Føste Østby' at 'Hans Larssøn bor her 1593' og 'Futen forteller om Hans Østby at han eide --- osv.' Iflg. dette er jo Hans Østby en Larssøn.På Fam.Search og enkelte slektsoversikter heter han imidlertid Hans Lauritssøn. Det må være samme person da født og død overensstemmer med den Hans Larssøn jeg har registrert.Det er imidlertid mer som gjør det uklart for meg.Iflg. Bergs oversikt over Lo - etten blir Hans gift med NN Mortensdtr., datter av Morten Hovland og Aaste Hansdatter Lo. En søster av NN, Signe Mortensdtr. f.ca.1583, ble gift med Paul Aslakssøn Aarum i Hedrum.Var det i det hele tatt to Mortensdøtre ?Ser at det enkelte steder står at Hans Østby var gift med ei NN Hansdtr. Lo og således ville vært svoger og ikke svigersønn til Morten Hovland. Begge er vel aldersmessig mulig, men jeg synes NN Hansdtr. Lo er mest sansynlig !Har registrert følg. barn etter Hans Jakobssøn Lo ,Lagmann i Skien og Tønsberg, og hustru Anbjørg Olufsdatter Holch.:Mats (1564 - 1623) Prest i Tjølling. Aaste (1566 - ?) Gift m/Morten Hovland i Tjøll. Marte (1568 - 1627) Gift m/Nils Scherven i Lardal. NN Hansdtr. (1570 - ?) Jakob (1571 - ?)Spørsmålene mine er :1: Er Hans Østby en Larssøn eller Lauritssøn ? 2: Var Hans gift med NN Mortensdtr. eller NN Hansdtr. Lo ? 3: Kjenner forøvrig noen til hvor Morten Hovland kom fra ?Håper noen kan hjelpe meg !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om dette kan hjelpe deg. Jeg har Tjølling Bygdebøker av Jan W.Krohn- Holm.Her er et sitat fra bok nr.III, s. 941.Under Hovland Mellom, Brukere:Morten Hovland d. ca 1620, nevnes 1593 og 1604 som skattebode her og som lensmann i Tjølling, 1604, 1610 og 1615. Bodde her som leilending, men eide adskillig jordegods i 1615: 1 1/2 bpd.smør i Bergan( i Hed?) 1 bpd. i Vannøya,1 bpd. i Klepåker Øv. 2 huder i Tufte, 3 1/2 bpd. smør i Brattås i Slagen.1 skinn i Blindrum ( Blindern i V. Aker) og 1/2 skinn i Sørum, ( Hole på Ringerike)Morten Hovland var en av Tjøllings fremste menn i begynnelsen av 1600 årene. At han bodde som leilending, men hadde eiendommer flere andre steder, kan tyde på at han var sjøfarer, i likhet med den senere pantehaveren her, Hans Boessønn.Mortens Hovlands hustru oppgis å være Åate Hansdatter, (s. bind II s. 300)Trenger du oppslag her , kan jeg godt hjelpe med det.( Forbehold om rett avskrift.) Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sigbjørn Larsen

Hei. Her er et par referanser som kanskje kan hjelpe deg litt: Norsk Slektshistorisk Forening Bind XXXVI Lo-slekten fra Eiker av Engedahl, Jan Fredrik Lysaker og Jon Petter Nielsen samt Norsk Slektshistorisk Forening Bind III Loe slekten fra Eiker av Joh. Elster. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Lars og Laurits er to forskjellige skrivemåter for det samme navnet. En Larssøn var også en Lauritssøn (og Laerssøn, Lartssøn, Lauridssøn osv.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg til et nytt sitat fra Tjøllingboka II, s. 300.I 1624 stevnet presten i Sem, Laurits Halvorssøn, Hans Østby og Paul Åsrum ( i Hedrum) for oppgjør om landskyld og rettigheter av Brattås. De to var svogere og eide 2 markebol i Brattås, som retten fastsatte til 3 bpd. skyldverdi.Opplysninger i Joh.Elsters utrykte manuskript om Loeætten, med senere tilleggsopplysninger, angir at lagmann i Skien og Tønsberg, Hans Jacobssøn, Loe, eide Brattås og hadde 4 barn, hvorav sognepresten i Tjølling, Mads Hansen, Loe var f. 1564 og Åste Hansdatter f. 1566. Denne Åste angis å være g.m. Morten, Hovland Mellom. i Tjølling.Deres datter Signe oppgis å være g.m. Paul Åsrum, og en ikke navngitt datter g.m. Hans Lauritzen Østby.Det var sitat fra Krohn-Holms bygdebok.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Hei og takk for fin respons !Takker Ketil for avklaringen av Larssøn/Lauritssøn Da lar jeg min registrerte Han Larssøn Østby stå uendret !Takker også Jan for tips om lektyre rundt LO-etten Da anene på min mors side (Gunda Kristine Lindhjem 1903 - 2001) går tilbake via Tjølling til Hans Jakobssøn Lo i Tønsberg, vil jeg ha stor interesse av å lese om disse. Må vel på biblioteket antar jeg ?Takk til Gunn for at du involverer deg.Det er nok nyttig å kryssjekke informasjon mellom bøkene til både Lorens Berg og Krohn-Holm. Selvom ingen av kildene er primære tyder vel skriften på at Hans Larssøn Østby ble gift med NN Hansdatter Lo. Jeg har riktignok registrert fem Hans Jakobssøn Lo barn, men kildene mine kan nok være noe usikre. Jeg har ikke så god greie på dette, men kan det tenkes at det finnes arveoppgjør etter disse personene som kan avdekke fornavnene til NN Hansdtr. Lo og NN Mortensdtr. ?Jeg har ialfall kommet et skritt videre !Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen NN Hansdatter Lo finnes nok ikke. Vi har opptegnelser etter Hans Jacobsson Loe, der han nevner fire barn (Mads, Åste, Marte og Jacob) og deres fødselsdatoer. Dersom han hadde flere barn som levde opp, er det lite sannsynlig at de ikke ville vært nevnt i denne nedtegnelsen.Ellers tror jeg også det går fram av kildene at Pål Aslaksson Åsrum og Hans Larsson (? - det behøver jo ikke være samme mann i 1593 og siden) Østby begge var gift med oldebarn av Jacob Ormsson Loe, så saken bør være klar!Men her er det flere ting å merke seg: At kona til Pål Aslaksson het Signe til fornavn, kjenner man for tida ingen kilder til. Dette er muligens en gjetning av Elster. Videre må ikke konene til Pål Aslaksson Åsrum og Hans Østby være døtre av Morten Hovland - de kan f.eks. være stedøtre. Det er bare avstamningen fra Jacob Ormsson Loe som er påvist i kildene, men Morten Hovland skattet av noe jordegods i 1615 som viser at han er innblandet på et eller annet vis. Endelig er det faktisk uvisst om slektslinja går gjennom Åste eller Marte (også kalt Margrete) Hansdatter Loe. Bakgrunnen her er at de som har forsket på Skjervenslekta har gjettet på at Nils Mattisson Skjerven var gift med Marte Hansdatter Loe, og dermed var bare Åste 'ledig' med tanke på kone til Morten Hovland. Men gjettingen er langt fra godtgjort, så det kan like gjerne være at det var Marte som var svigermor til Pål og Hans.Men alt dette bør du egentlig lese om i Engedahl og Nielsens artikkel. Den representerer forskningsfronten, som det heter (den er fra 1997, tror jeg).PS: Om Hans Jacobsson Loes kone het Anbjørg Olufsdatter Holch, er forresten også et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med dine oppklaringer , Kristian. Her har nok vært en del uriktige teorier i gamle bygdebøker og eldre opptegnelser.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tor:Hans Jakobssons ektefelle er ukjent. Da hustru Ambjørg Olsdotter opptrer på egne vegne allerede i 1572, mens Hans Jakobsson fortsatt i aller høyeste grad var i live, kan hun ikke være hans ektefelle.Hva er forresten din kilde til at hun skal være en Holch?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Treff

Til Kristian og Are !Jeg ønsker naturligvis ikke å registrere navn i granskingen min som tvilsomme, det er igrunnen derfor jeg benytter forumet for å få tilbake- melding når jeg er usikker.Jeg vil lese det jeg har fått tips om å lese.Min registrering av Hans Larssøn Østby med aner ned til Jacob Ormssøn Lo på Eiker bør vel være OK, selvom navnene her er svært uklare. Jeg har registrert fem Jacobssøn Lo barn, der NN Hansdtr. er den ene. Henne stryker jeg. De øvrige overensstemmer med de fire Kristian nevner. Jeg konkludere med at det er 'rimelig sikkert' at Hans Østby ble gift med et av Jacob Ormssøn Lo´s oldebarn. Dersom jeg leser deg riktig Kristian er det så stor usikkerhet rundt hvem av disse Hans Østby og Paal Aasrum egentlig var gift med at en kan lure på om et hvilket som helst av barna til Hans Jacobssøn Lo kan være svigermor eller svigerfar til herrene Østby og Aasrum. Kan f.eks. presten Mats i Tjølling også ha hatt en datter ? Hva med Jacob Hanssøn Lo, vet vi noe om han ?Så til min Anbjørg Olufsdtr. Holch.Når en er 'førstereisgutt' er det spennende når en kommer over store imponerende anetavler på internett der ens egen slekt er involvert. Jeg må jo noe beskjemmet overfor dere begge innrømme at jeg har min kilde derfra. Navnet har kommet opp som hustru til Hans Jacobssøn Lo såpass mange ganger at jeg har registrert det.Ikke bra naturligvis !!Jeg takker forøvrig dere begge for svært verdifulle innlegg.Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei igjen!Fint at Are avklarte om hustru Ambjørg. Det var Ares forskning på området jeg hadde i tankene.Kilden som knytter Pål Åsrum og Hans Østbys hustruer til Lo-ætta er gjengitt i sin helhet i nevnte artikkel. Jeg husker ikke ordlyden, så om det er teoretisk mulig at slektskapet også kan gå gjennom Mads eller Jacob, vet jeg ikke. Sistnevntes skjebne er for øvrig helt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tor Treff

Så sitter jeg her uten Lo-slekta mi da !I mitt eget innlegg nr.11 konkluderte jeg glad og fornøyd med at jeg fortsatt kunne holde min slektslinje fra Hans Larssøn Østby til Lo-slekta på Eiker.Selv etter å ha lest Engedahl/Nielsens artikkel *Lo-slekten fra Eiker* i NST 36 hefte 1 tviholdt jeg på slektskapet. Etter egen mening fortsatt med rimelig god grunn.Men også slektsgranskerverdenen (ble litt tungt) går fremover. I en artikkel i Genealogen nr.2/2005 *Omkring Åserum-ætlingenes Lo-avstamning*, gir Kristian Hunskaar en grundig analyse av forholdet Åserum/Lo basert på det man faktisk vet. Han nevner også da naturlig nok det som berører meg, Hans Østby i Tjølling sin eventuelle Lo- tilknytning.Konklusjonen er også her at NN Mortensdatter (datter av Morten Hovland og Aaste (eller Signe) Hansdatter Lo neppe er mor til Hans Østbys sønn, Lars Hanssøn, som skal være født ca. 1600. Selv med stor usikkerhet om når han var født går det ikke ihop.I jordebok av 1615 er ikke Hans Østby nevnt i det hele tatt. Hans gifte med en Mortensdatter må ha funnet sted etter dette tidspunktet !Dette var trist. Driver fortsatt og bearbeider sorgreaksjoner.Til trøst er det mange andre spennende aner i slekta både på norsk og svensk side.Takk til deg Kristian for en god, og også for mitt vedkommende, avklarende analyse. Det er kjempefint at noen har kunnskap og evner til å gå litt i *dybden*, slik at vi andre kan få av- eller bekreftet slektsforhold i en tidsperiode som for de fleste vel er vanskelig å finne ut av med rimelig sikkerhet.Takker også Lo-slekta for den tid vi hadde sammen, det var jo litt stas !!Mvh Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hyggelig at artikkelen er blitt lest. Jeg må understreke at jeg fremdeles vil holde åpent for at både Pål Åserums og Hans Østbys etterkommere er av Lo-ætta, men som det framgår av artikkelen, er sannsynligheten avgjort størst for at så ikke er tilfelle. Siden forholdet dermed ikke kan anses for bevist, blir konsekvensen at Lo-folka må strykes - i alle fall inntil videre.Også mitt anetre har blitt beskjært som et resultat av dette, så jeg kan for så vidt ta del i sorgen og vemodet. Men vi må for all del håpe at det dukker opp en eller flere kilder som faktisk kan avklare dette en gang for alle.PS: Linja tilbake til lagmann Hans Jacobsson Lo gjennom sønnen, sogneprest i Tjølling, Mads Hansson Lo, ser sikker ut. Dermed er det folk i Tjølling, eller med aner derfra, som kan vise til sikker avstamning fra lagmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.