Gå til innhold
Arkivverket

[#31723] Birthe Jensdatter, datter av Jens Nilsen Hess og Lucretia von Krogh på Beheim


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Gards- og ættesoge for Luster, Hafslo (Hafslo del 2, bind 9) er ventet først i 2007. Men jeg lurer på om noen likevel har opplysninger om den ene datteren til dette paret, Birthe/Berete Jensdatter? I Digitalarkivets base 'Døypte i Hafslo 1717-1894', finner man Birthe, f 15.08.1728, ektefødt datter av Jens, bosatt på Beum. Men hvor ble hun av? Kan det være hun som er registrert i 1801-tellingen for Hafslo, gården Tang, 74 år og gift med husmann Jørgen Olsen, 54 år? Eller ble hun gift med Skakk Person på Ormalseng i Sogndal, og flyttet dit? Jeg savner sårt ekteskapsregistreringer for Hafslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel i allefall skiftet etter den Berthe Jensdatter som var gift med Skak Pedersen[url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Ffornamn+like+%27ber%25e%25%27++AND+low%5Ffarsnamn+like+%27jensd%25%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=1>LenkeI skiftet dukker navnet Luchrice Schachsdatter opp – en mulig oppkalling etter Lucretzia von Krogh??Dette er vel din egen slektsside, hvor du fører opp Berte Jensdatter Hess som kona til Skakk Pedersen Lenke og påpeker navnebruken i familien (oppkalling mv.).Her er det henvisninger Hess (NST)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Uten en ekteskapsregistrering blir dette i tynneste laget, ja. Jeg spør fordi jeg er usikker. Men www.familysearch.org har også oppført Birte Jensdtr HESS som Skak Persons ektefelle(Ancestral File AFN: LV6N-5M). Da er det brukeren av informasjonens ansvar å verifisere opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det har ikje so langt vore mogeleg å prova sambandet mellom Bertha Jensdotter frå Beim og ho som vart gift til Ormelseng i Sogndal, men fleire forhold synest stadfesta samanhangen, ikkje minst namneoppkallingi. Dei må ha gift seg i Sogndal kring 1746, i ein periode der kyrkjeboki er borte!Britha Jensdotter, husmannskona på Tang i Hafslo, er nok ei onnor!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Hei, takk for svar. Så langt jeg klarer å være objektiv, er jeg enig i at dette virker mest sannsynlig, basert på de få (6 stk.) B* Jens* som er registrert som født/døpt i hele Sogn mellom 1725 og 1730. Det er jo registrert døpte barn av dette paret fra 16/9-1747 og helt fram til 22/1-1771, så hun må må ha blitt født i dette årsintervallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Alf Inge Fagerheim

Jeg tillater meg å løfte opp denne tråden igjen og vil spørre om hva man egentlig har på denne Berta Jensdatter, g. ca 1746 med Skakk Pederson Ormalseng, som knytter henne til Lucretia von Krogh.Jeg har tre argumenter. Det første er at man ikke finner mange registrerte Berthe Jensdtr i kilder fra 1725-1730. (Det fantes ikke så mange menn med navnet Jens, og enda færre som hadde døtre med navnet Berthe). Videre finner man likheter i navn mellom barna til dette paret på Ormalseng og familien til Lucretia von Krogh.Berta og Skakk hadde en hel skokk ektefødte barn. La oss se på mulige navneoppkallinger:1747 Lucretia, oppkalt etter Bertas mor, Lucretia von Krogh1750 Gunhild, oppkalt etter Skakks mor, Gunhild Ivarsdatter Sørum1753 Maria, oppkalt etter Bertas ste-mormor, Maria Thomasdtr. Montagne1755 Ølgård, oppkalt etter Skakks oldemor på farsside, Ølgård Mortensdatter Amble1758 Per, oppkalt etter Skakks far, Peder Skakkson Ormalseng1762 Kirsti, oppkalt etter Bertas ste-oldemor, Kirsten Arnoldsdotter de Fine1764 Eli, oppkalt etter Skakks mormor, Eli Paulsdatter1768 Berthe, oppkalt etter Berta selv, eller kanskje biologisk mormor, Brigitte Munthe1771 Jens, oppkalt etter Bertas far, Jens Nielsen HessDet siste argumentet er stand. Skakk Pederson Ormalseng var en etterkommer av en adelsslekt fra Bamble i Telemark, som senere skrev seg til gården Vestrheim i Sogndal (Lystrup til Vestrheim). Berta og Skakk skulle vel da være et passende par?Men finnes det flere forhold som knytter Berta Jensdatter Ormalseng til von Krog og Munthe? Har noen kikket etter i skjøteprotokoller o. l., og sett om dette paret fikk noe jordegods fra familiene von Krogh/Munthe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Det ser ut til at du har ei god ''oppsummering'' av Bertha Jensdotter på Ormelseng, og noko nærare eit ''prov'' på opphavet hennar kan eg ikkje bringa deg.Men, eg vart litt nyfiken over ei av utsegnene dine: Har du handfast prov på at Skak Pederson Ormelseng er etterkomar etter denne adelsætti (Lystrup) frå Bamble i Telemark? Er det ikkje eit ''usikkert ledd'' i den ættetavla?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Her er hva jeg har i mine notater. Jeg vektlegger her mannslinjen, som jo er interessant i denne sammenhengen.1) Foreldre. Jeg har Peder Skakkson Ormalseng (døpt 22. desember 1689, død 29. november 1754) og Gunhild Ivarsdatter Sørum som foreldrene til Skakk Pederson Ormalseng. I skiftet 1744 etter Iver Torgersen Bierch (f. Sørum?) står det 'Gunilde Iversdatter Datter, 1. ekteskap' og 'Peder Ormelseng Sogndal Gift med Gunilde'. Jeg har ikke funnet noen dåpsregistrering, skifte eller annet som knytter Skakk Pederson Ormalseng til Peder Skakkson Ormalseng og Gunhild Ivarsdatter. Dette er kun basert på statistikk og navneoppkallinger, samt en kilde hos Familysearch.2.) Farfar I dåpsregistreringen for Per (Peder) 22. desember 1689 står det at han var ektefødt sønn av Skakk Kristens, bosatt på Ormalseng.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sogndaap&gardpostnr=112606&merk=112606#ovre>LenkeI 1701-manntallet for Westreim står det at en Schach Christensen, 55 år, hadde en sønn Peder Schachsen, 11 årLenkeSkakk Kristensen Vestrheim var gift med Anne Pedersdatter, bosatt på Westrem nr. 3. I skiftet etter henne i 1709 står det oppført '(10) Schach Christensen Enkemand'.LenkeI ovennevnte skifte er det også oppført '(8) Peder Schachsen 20 Aar Søn, ugift'- Dette stemmer jo bra med at en sønn av en Skakk Kristensen ble døpt 22. desember 1689.3.) Farfars farChristen Skakson Lystrup.Her viser jeg til prestemanntallet for Sogndal 1666, hvor det er nevnt bonde Christen, 61 år, bonde på 1 løp smør og 2 meler korn i Vestrejm, samt to sønner, Skack, 18 år, Saufvemester og Niels, 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Her er kilden hos Familysearch.Lenke - Faren er jo at folk spinner videre på usikker informasjon, og bruker svada for å bekrefte en eller annen teori de har, og produserer mer svada som andre bruker som grunnlag for sine teorier.. o.s.v..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Men det er en uomtvistelig forbindelse mellom Lystrup og Ormalseng. Dette går fram av flere dåpsregistreringer fra Sogndal. Men denne forbindelsen kan først dokumenteres senere (i kirkebøker i hvert fall), fra 1817-1849. Flere personer med navnet Peder og Skakk er registrert i denne perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Ættelinja frå innlegg #9 er uomtvisteleg, og eg trur ogso alle forskarar er samde attende til Skak (Christenson) på Vestreim frå første del av 1600-talet, men om du ser nærare på kjeldene, finst ikkje Lystrup-namnet ein einaste stad i originalkjeldene frå desse generasjonane! Noko særteikn er kanskje ikkje dette, når me veit at Heiberg-namnet hadde same lagnad, men den store skilnaden mellom desse to ættene er at Lystrup-namnet eksisterte i tidlegare tider, medan Heiberg-namnet vart ''oppfunne'' tidleg på 1700-talet og ''tildelt'' ei grein av noko som opphavleg synest ha vore ei Friis-ætt...So, eg etterlyser handfaste prov på ætterekka frå Skak (Christenson) på Vestreim og bakover!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

- Det har ikke jeg i hvert fall. Men du mener vel fra Christen [ Skakson* ] på Vestreim (61 år ved manntallet 1666) og bakover? For i dette manntalet står det jo at han hadde en sønn, Skack, 18 år.* tingbok for indre Sogn 1672: 'Publicerit et skiøde af Anne Skachsdatter vdgiffuen til sin broder Chresten Skachßen, paa – 1 huds leye i Bierche paa Hede/marchen/, och 8 /merchers/ smørs leye i Westrem'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.