Gå til innhold
Arkivverket

[#31734] Even Evenson f. i Støren 1823, d. i Lenvik 1887 -kva gard i Støren kom han ifrå?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Even Evenson, fødd i Støren 7.1.1823, døydde på Lindberg i Lenvik 15.4.1887.Kan nokon fortelja meg på kva gard i Støren Even Evenson var fødd eller voks opp?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er dette ”din” Even?EVEN EVENSEN Birth: 07 JAN 1823 Christening: 02 FEB 1823 Soknedal, Sor Trondelag, Norway Father: EVEN EVENSEN Family Mother: INGRI OLSDTREven Evensen og Ingrid Olsdatter ble iflg. FS/VRI gift i Støren (Soknedal) 30.6.1809. Paret ser ut til å ha hatt en datter Kari født 3.9.1807, død 30.10.1807. Men jeg finner ikke flere barn verken i FS/IGI eller VRI i årene mellom Kari og Even. I 1801, Støren, finner jeg en ugift 30 år gammel inderst, daglønner Even Evensen på Presthus i Soknedal sogn Lenke, men vet ikke om dette er faren til Even d.y.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 finner jeg en føderådsmann, enkemann Even Estensen, født 1787, som bor på gården Nyhushaugen i Støren, hos sønnen Esten Evensen, f. 1820 – en mulig eldre bror av Even, dersom faren til Even også heter Even Estensen (Eisteensen)? Lenke.I folketellingen 1875 sto det at Even var født i Horgs sogn, Støren prestegjeld. Fødselsåret er oppgitt til 1825. I FS/IGI finner jeg en Even Estensen som ble gift i Horg i 1804 med Kari Ingebrigtsdatter. I FS/VRI finner jeg følgende barn av dette paret: Halvor, f. 1.1.1807, Støren (Horg; den norske kirke) Endre, f. 6.4.1809, Støren Hilde, f. 15.7.1810, Støren Ingeborg, f. 11.9.1812, Støren Povel, f. 22.11.1814, StørenI FS/IGI finner jeg følgende barn: Esten, døpt 24.6.1803, d. 1841 Ingebrigt, døpt 23.5.1805, Horg Mali, født 22.4.1817, Horg Erick, født 14.1.1820, Horg Kari, f. 17.2.1823, Horg Even, f. 6.2.1825, HorgProblemet her er at den Esten Evensen som jeg finner i 1865 som sønn av Even Estensen, er født i 1820, mens ekteparet ovenfor har en sønn med samme navn født 1803, d. 1841. Imidlertid har de også en sønn Even, født 1825, og dette stemmer ganske bra med det som er oppgitt i f.t. 1875. Hmmm….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Grethe for interessante innlegg om dette tema.Eg trur nok at me ''til sjuande og sist'' lyt halda oss til foreldri Even Evenson og Ingrid Olsdotter til ''vår'' Even Evenson, som flytte til Lenvik i Troms, men kan henda treng me eit kyrkjebokoppslag for å kunna slå fast bustaden deira...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner 2 Ingri Olsdøtre i Passe alder i 1801-tellingen i Støren.Hvem av dem som ble gift med Even Evenson, er ikke godt å si, uen kirkebokoppslag.Den ene er 20 år og tjener på gården Hoff,den andre er 22 år og i tjeneste på gården Rognes.Jeg legger en lenke til den ene.LenkeTror at den Even som er ugift i Støren, fra innlegg 2 passer til den mannen du søker.Håper du kan få hjelp til kirkebokoppslag for å finne hvilken gård han kom fra der?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det spørs om ikke dette kan være slekt bakover til Even f. Støren 1823.Lurer på om dette kan være bestefoeldrene . Finner et par, Even Estensen og Aase Olsdatter på Saugen i Sogndal. (F.S) Ved foreldresøk finner jeg at de har fått følgende barn i Sogndal:1. Esten f. 17522. Kari f. 17553. kari f. 17585. Ole f. 17616. Haldan f. 17627. Jon f. 17648. Even Evensen f. 1771 ( kan han være bestefaren som da senere gifter seg med Ingrid Olsdatter?)LenkeTar forbehold om rett avskrift.Aldersmessig skulle vel dette passe med han som gifter seg og får en sønn Even i 1823/25?Hva mener du om den teorien?Kan det være et spor til å finne slektsgården?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete wisth

HeiHar ikke noe å bidra med når det gjelder Even evenson, bare et lite tips nåt det gjelder personer fra Trøndelag- prøv etterlysningen under 'trønderslekt'- er faktiske mange trøndere som ikke bruker 'brukarforum' eller 'slektsforum' (Støren er i Gauldal)mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.