Gå til innhold
Arkivverket

[#31739] Anna Andersdtr., Våge f.1760 d.1828. Foreldre?


Gjest Bjørn Grønhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønhaug

Jeg mangler foreldre til Anna Andersdtr., Våge f.1760 d.1828 Gårdbruker på Myklebust 1787 - 1803. Gift 1790 med Anna Andersdtr., Våge.Med vennlig hilsen Bjørn Grønhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lurer jeg på om det mangler noen opplysninger?Ved landsomfattende søk på gårder Myklebust finner jeg alle gårder med det navnet i Møre og Romsdal.I 1801 tellingen finner jeg ingen Anne Andersdatter i passende alder på noen av disse gårdene.Har heller ikke funnet spor etter forldrene hennes under Vaage?Finner kun 4 Anne Andersdaøtre i Møre og Romsdal i 1801-tellingen i passe alder. Anne A. 42 år på Fiertoft, Hanram g. m. Iver Larsen,38 år Begge i 1,ekteskap.Anne A. 42 år , Hof, Suldal, 1. ekteskapAnne A. 40 år g.m. Morten Jonsen , Gard Sandøen, Agerøe.Anne A. 41 år, g. m. Erik Olsen, Gard Gusiaas, Næsset. Han i 1. og hun i 2. ekteskap.Vet du navnet på Anne Andersdtrs. ektemann?Tror vi trenger fler opplysninger for å finne ut hvem hun er.Har også prøvd F.S. uten hell.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Myklebustgårder i Haram i 1801. LenkeEllers finnes gårder i Vandelven, Ulfsten, og Borgen i Møre og Romsdal.Her har jeg ikke funnet henne i 1801.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønhaug

Gårdbruker på Myklebust 1787 - 1803. Ole Jensen f. 1761 Myklebust d. 1803 g. 1790 med Anna Andersdtr., Våge. Barn : a. Arne, b. Gjert, f. 1791 c. Gjertrud, d. Kirsti, e. Orlaug f. Gjertud.Mvh Bjørn G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til at dette må være rett familie . Problemet å finne dem var både gårdsnavnet Myklebust, det finnes kun i Møre og Romsdal. Derimot Møklebust fant jeg i Sogn og Fjordane.Morens navn er nevnt også på F.S. som Arensdatter og ikke Andersdatter. Hva som er rett vil vel kirkebøker fra Askvol, Sogn og Fjordane vise?Legger inn en lenke til sønnen Gjert Olsen her:LenkeFant et par av de andre barna også ved foreldresøk på F.S.Skal se om jeg kan finne en Anne Arnesdatter, f. ca 1761?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre er jeg ikke lokalkjent i Sogn og Fjordane, Finner flere kandidater til Anne Arnesdatter som er døpt mellom 1760-1762. 4 i Innvik og to i Gloppen. Jeg legger lenke til en som er døpt tidlig i 1762. i Innvik.LenkeOm du søker Fam. search IGI finner du alle under Sogn og Fjordane fylke.Det er også noen navnsøstre f. i Møre og Romsdal, men det er vel mest trolig at du finner henne i Sogn og Fjordane?Håper dette kan hjelpe deg. Om du finner den rette damen her bør opplysningener sjekkes i kirkebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen
Gjest Bjørn Grønhaug

Tusen takk for hjelpen, dette ser jo lovende ut, nå har jeg litt å fordype meg i. En spesiell takk til Gunn Huglen.Mvh Bjørn G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Christian Arentz

Bjørn, dersom vi snakker om Møklebust i Hyllestad, Askvold, Sunnfjord, Sogn og Fjordane kan nevnes at dette i sin tid (ca. 1701) var presteenkegård, idet sognepresten der Otto Jonassens enke Anne Hansdatter Schreuder bodde der. Hun ble begr. der 29. nov. 1718, og folket ditt (dvs. Ole Jensens slekt) kan vel tenkes å ha vært drivere av denne gården, eller? Bygdeboka bør kunne gi noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.