Gå til innhold
Arkivverket

[#31742] Jan Arent Hansson Svane, f. 1771/1774 - klokkar til Hamre (Hord) -opphavet hans?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Jan Arent Hansson Svane, fødd kring 1771/1774, uvisst kvar, gifte seg første gongen i Bergen 8.4.1795 med Gjørond ''Gurine'' Ellefsdotter frå Hafslo i Sogn (1768-1796) og andre gongen i Hamre 15.4.1798 med ei Bergitte Elisabeth Paulsen, fødd kring 1773/1774, uvisst kvar.Jan Arent Svane tok til som snikkarsvein og snikkar i Bergen, men flytte sidan til Hamre der han vart klokkar og budde på Hamreneset. Jan Arfent Svane døydde i Hamre 3.8.1844.Men, kan nokon fortelja meg kvar denne Jan Arent Svane hadde opphavet sitt ifrå? Svanenamnet finst bi Bergen, men eg kan ikkje sjå nokon samanhang med Jan Arent...!?Eg er ogso interessert i opphavet til andre kona Bergitte Elisabeth Paulsen?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bergitte ble konfirmert i Hamre i 1790, uten at det gjør oss mye klokere. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=HAMRKONF&gardpostnr=1704&merk=1704#ovre>LenkeOg her er ekteskapet som heller ikke har gårdsnavn med. LenkeOg her dør Bergitte i 1825. LenkeHer er et annet interessant dødsfall i 1772.En pike på 2 1/2 år med samme navn dør, men dessverre heller ikke her noe gårdsnavn eller foresatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nå var det vel kanskje ikke vanlig at barn tok farens etternavn på 1770 tallet, men en interessant tanke til tross.Og dertil er mannen klokker på Hamre Pretegaard. LenkeForøvrig ser jeg at en Anna Kristina Paulsen ble konfirmert i Hamre i 1784.Også her står Paulsen som gårdsnavn og ikke som etternavn.Hun giftet seg i 1797, og der er heller ikke noe gårdsnavn nevnt.Men kanskje leser Johan Ludvig Kvamme, eller enannen av Hamre/Åsane spesialistene dette og kan ile til hjelp. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Hei! Her er det som står om han i Hamreboken bind 1. Jan Arent Svane/Svanø (1774-1844) sønn til Arnt Svane. Gm1: NN, Gm2: Bergitte Elisabeth Paulsen (Hamre 96e) (1774-1825). Gm3: 1826 Elen Knutsdtr. Sagstad i Meland f.1796 (Datter til Knut Pedersen. Barn: Anne Marie f.1798 ikke nevnt i skiftet 1845 etter faren. Petter Paulsen f.1799 ikke nevnt i skiftet 1845. Hans Jakob 1801-1805. Marthe Kristine 1802-? gm 1829 Kjelmakersvenn Arent Monsen Sandviken f.1801. Petter Martinus Paulsen 1805-1821. Jakobia Marianne f.1807 gm 1826 skomaker Anders Askildsen Hordvik (Åsane) f.1798. Hans Jakob f.1811 nevnt i skiftet etter moren 1826. Anne Marie f.1814 gm 1838 Johannes Larsen Bleie (Kinsarvik/Ullensvang). Jan Arent f.1817-. Birgithe Elisabeth f.1826 gm 1847 Hans Olsen Naustdal, i Førde f.1818 (sønn til Ole hansen) bosatt på Klubben i Hamre.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune og Jan for interessante innlegg!Eg har studert opplysningane, men det er noko eg ikkje får til å stemma! Du Jan skriv, med referanse frå bygdeboki, at Jan Arent Svane var son av Arnt Svane, men første vigsli hans i Bergen seier klårt og tydeleg at faren heitte HANS, og nesteldste sonen i andre ekteskapet heitte Hans Jacob!Det var ei Svane-ætt i Bergen der namnet Jan kjem føre, mellom anna med ein Jan Clausson Svane, fødd 1773, men då har eg meir tru på denne fødsli:Jan Arent Hansson, fødd 11.10.1773 på Korskirkealmenningen av foreldri Hans Johnsen og Anna Marie Jacobsdatter. Eldste dotteri til Jan Arent Svane vart døypt Anna Marie - etter mori? Men problemet er at Hans Johnsen og Anna Marie Jacobsdatter aldri vert nemnde med namnet Svane!Eg er rådlaus og vonar på fleire gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Bruk/ikke bruk av navnet Svane.Jeg har et eksempel fra Skjeberg/Berg (Østfold).Niels Justsen f. ca 1720 bruker ikke selv navnet Svane , men gårdsnavnet der han bor.Som vitne i en skogsak i 1765 ble det opplyst at han også het Svane. Hans sønn Lensmann i Berg ,Jacob Nielsen Svane f. 1748 , han bruker navnet Svane.Det samme kan jo være tilfelle med 'din' Svane ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den ikke ukjente Ancher Friderich Wilhelm Bornemann var første gang gift med Anna Caroline Svane, døpt i Trinitatis, København 14.01.1771. Hun var datter av kremmer Hans Pedersen Svane og Johanne Schæffer ( viet i Vor Frue 23.09.1768 )Kanskje verd å se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eg anar ikkje om det er nokon samanheng, - har ikkje funne ein slik, men på Askøy, under Strømsnes, var/er det eit bruk, Svane. Svigerfar si morsslekt kom derfrå. Nokre av dei nytta namnet Strømsnes, mens andre nytta Svane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Hei!Som et xtra prosjekt rasker jeg alt jeg kommer over av folk ved navn Svane/Svane. Mitt eget navn kommer fra en stefar, hvis opphav jeg ennå ikke kjenner, men en dag klarer jeg vel å binde han opp mot en av de ulike Svane-linjene jeg har i basen. Ser jo ut til at denne tråden omhandler ymse folk ved navn Svane nå.Denne saken har jeg vært borte i før, er Cappe og Schnelle virkelig besvogret gjennom to søstre Svane? Forbindelsen var ikke gjort i databasen min, men etter litt innsats trer vel løsningen fram.Jeg tror forbindelsen er som følger, men dette må ettersees. Data fins på FamilySearch og Digitalarkivet, men jeg bidrar gjerne med hva jeg har, send e-mail i mitt navn hos tele2.no.Elisabeth Swane, gift Capkie (Capchie, Cappe, Cap) (1744-1823) er datter til Jan Svane (1719-1790) og Dorthe Cathrine Von Rechen (1711-1786). Jan og Dorthe har mange barn, bl a Claus Svane (1749-1814).Claus ble gift med Johanne Christine Weinvig (1757-1785). Hvis alle mine data er korrekte, rakk hun å sette 10 barn til verden. En av dem var Maria Anna døpt 27 aug 1775. Hun betegnes også som Marianne og Anne Marie, hadde vært fint å få sjekket primærkildene.Capkie og Schnelle vil etter dette være gift med kvinner med relasjoner til hvrandre som tante og niese.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg sjekket akkurat kirkebok for NK for Claus Svane og Johanne Weinvig.Kom til 8 barn. Maria Anna 27/8-1775,Jan 17/8-1776,Jan Weinvig 1/11-1777,Dorthe Cathrine 13/7-1779,Johanne Christine 17/10-1780,Jan Weinvig 3/5 1782,Giertrud Elisabeth 3/5-1782 og Hans 26/12-1785. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kan ''Hans Johnsen'' (nevnt i innlegg #5) være en av de ''mange barna'' (ref. innlegg #11) til Johan/Jan (Hansen ?) Svane (1719-1790) og Dorthe Cathrine Von Rechen (1711-1786) ?I sin dødsannonse skal Johan/Jan Svane (1719-1790) være omtalt som 'sønnesønns sønnesønn av biskop Svane'. Er han sønn av skipper Hans Svane og Giertrud de Rytter i Bergen, foreldre til Mette Svane (1714-1768), g.m. Jan Clausen von Rechen ?Og hvem er foreldrene til denne sistnevnte Hans Svane ? (Er han sønnesønn av Jørgen Hansen Svane, f.1641 i København, sønn av nevnte biskop, ev. sønn av en annen av biskopens barn ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Til Pers spørsmålnr 1: Det er nærliggende å anta at Jan Svane (1719-1790) sin sønn Hnas døpt 29 Dec 1751 i Nykirken er den samme Hans Johnsen far til den Jan Arnt Hansen som denne tråden handler om. Men jeg ser ingen bevis for det. Ingen av fadderne ved dåpne til Jan Arnt peker i den retning. Kan det ha vært et slags brudd i familien? Uansett ville det ikke være det første tilfellet der etternavnet Svane dukker opp eller forsvinner 'uten grunn'.nr 2: Ja!nr 3: Dette er undersøkt og presentert i en artikkel av Th Bull: Var kjøbmand i Bergen Jan Svane en sønnesøns sønnesøn av biskop Hans Svane? (Norsk slekthistorisk tidskrift vol 14 bind II, side 200). Det er minst 15 år siden jeg så på dette (finner ikke kopien). Men konklusjonen var at kjøpmannen i Bergen var sønnesøns sønnesøn av biskopens FETTER og flyttingen til Norge hadde med en drapshistorie å gjøre.Det blir litt voldsomt å inkludere hele slektskapsforholdet slik jeg har registrert den i denne meldinga. Ta eventuelt direkte kontakt.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Eric, jeg har ikke din email for hånden nå. Jeg er interessert i linjen bakover fra kjøbmand i Bergen Jan Svane til biskopens fetter samt linjen 'opp og ned' til biskopens selv ! Min email er nermo(a)online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ett spørsmål til Eric: Hvordan kommer Svane navnet til Barøen i Tjeldsund, og Bachejord i Ofoten ? Kan det være en sønn Anders av Hans Svane og Giertrud de Rytter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Israel Svane 1687-1755 gm Magdalena Abrahamsdtr Burmand 1699-1752 er opphavet til alle Svane i Ofoten/Lødingen. Svane kan komme fra Finland/Sverige (Tornedalen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Per, data kommer direkte etterhvert. Knut har allerede fått tilsendt.Hans Petter har allerede svart (rett) på Terje sitt spørsmål. I tillegg til Israel-etterkommerne fins det Hammerfest-Svaner med annen herkomst og som jeg har følelsen av har mange nålelevende etterkommere (med Svane navnet).Det er mange uavhengige Svane-familier i Norge, sikkert 15-20, selv om noen broker kan høre sammen, slik som disse denne tråden handler om, Danmark-Bergen og Hamre Svanene. Foreløpig har jeg så mye å gjøre med hovedprosjektet mitt at dette får ligge til pusling i framtida. Men all info om Svane/Swane som sendes meg tar jeg vare på. Og jeg skal besvare spørsmål etter beste evne.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Hans-Petter: Har du etterkommerne av Israel Svane og Magdalena Abrahamsdatter Burmand frem til Adriana Bjørn Lind på Hustad i Løddingen g med Israel Jonassen Svane f. 1767 Undereid, lensmann på Hol i Tjeldsund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Det kan du også få av meg, fint om du da melder tilbake om eventuelle feil og mangler. Det fins en mulig forbindelse mellom disse Ofoten-Svane som jeg kaller dem med noen i Skjeberg i Østfold, noen som vet noe om det? Adresse er eric.swane (hos) tele2.no.mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Håkon Aasheim

Me får starta med det eldste:uk./musqueter ved Garnisonen Hans Jonsen gifta seg den 8.8.1762 i Korskyrkja i Bergen med Anna Maria Jacobsedtr. Faren nemnd soldat, Musqueter, landsoldat, og til sist avtakka soldat ved barnefødslane. Iflg. to merknader ser det ut som dei budde ovanfor eller på Korskirkealmenningen i Bergen. Dei fekk 6 born døypte i KK: Jacobi Maria, f. 22/9.1762. Jacob Johann, f. 2/8.1765. Aarendt Johann, f. 25/9.1767. Jacobine Marie, f. 2/4.1771. JAN ARENT, f. 11/10.1773. Jonas,f. 19/4.1778.Men så var det forbindelsen til Jan Arent Svane. Kunne ein funne familiane og borna til dei ovannemnde, og mulige spor på faddersida, så var jo det noko.Jan Arent Hansson Svane (1771/74-3/8.1844). Han tok til som snekkersvenn og snekker i Bergen. I 1801 som Jan Svane - snekker på Hamre Prestagard. Klokkar i Hamre 1808-1844, og busett på plassen/klokkargarden Hamreneset. Gifta seg I i KK den 8/4.1795 med Gurina Ellefsdtr. frå Hafslo i Sogn (1768-1825). Gift II i Hamre 15/4.1798 med Bergitta Elisabeth Paulsen (1774-1825) Dtr. til førre klokkaren i Hamre, Peder Paulsen. Gift III i 1826 med Elen Knutsdtr. Sagstad i Meland (1796- ) Dtr. til Knut Pedersen (men finn dei ikkje i Meland-boka). Borna a - j fødde på Hamre.Sonen i), uk./snekkersvenn Jan Arent Svane (11/6.1817- ) gift i Nykirken i Bergen 8/6.1845 med pike Anne Serena Johannesen (1/1.1819- ) - 'uektefødd' i Bergen (Domkirken) av mor, pike Anna Sirenna Ebeltoft (busett Rode 10, Nr. 66), og oppgjeve som far: Lars Johannesen Matre. Jan Arent er nemnd snekker i Bergen i 1865. I 1875 med bustad 23-78. Men ikkje nemnd i 1885. Har ikkje funne dødsfallet. Både foreldre og born er skrive inn med namnet Svane. Dei fekk desse borna: Julius (ca. 1847- ) uvisst kvar fødd. Sjømann. Bur i England i 1872. Bernhard August (13/8.1850- ) døypt i KK. 1875: Bergen. 1891: Nye Sandviksvei 31, Bergen. 1900: Helgesensgt. 10, Bg. Gift i Domkirken 26/10.1879 med Tore Konstance Iversen (ca. 1859- ) Fødd i Bergen. Ei mulig dotter Anne Svane, f. ca. 1885, nemnd i 1910. Andrea Olufine (28/4.1857-10/3.1898). 1885: Syerske. Søndre Klevesmug 3, Rode 23-78. Budde sman med systera Hanna (Anna) Svane. Gift 24/2.1889 i Mariakirken med styrm. Ingebrigt Johan Ingebrigtsen (1846- ). Anne Johanne (ca.1862/65- ) Kvar fødd? 1900: Butikkjomfri i Strangehagen 10.Attende til klokkar Jan Arent Svane. Namneformer av Svane som han er nemnd med, er Svanø og Svanes. Så har me Svanen under garden Strømsnes på Askøy. Samband med Svanøy i Flora? Elles har eg trudd at gamle dagars klokkarar kom i frå litt 'finare' familiar. Og ikkje som snekkere. Borna til klokkaren gifta seg og med heilt 'vanlege grasrotfolk'.Dette vart eit studium verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Ifølge Døde i Hamre 1826-1851 på Digitalarkivet dør en Anna Maria Svane 7 sept 1829 93 år gammel. Dette gir fødselsår 1736, mot ca 1751 vi har fra før av fra FT1801.Men kan det være noen annen en 3. kona til Hans Jonsen (måtte være mora)? Videre står det at hun er enka til Huse, - hva betyr det? Er dette en måte å kople etternavnet Svane til dette paret, slik Lars etterlyser i innlegg nr 5?mvh eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.