Gå til innhold
Arkivverket

[#31748] Senger fra 1770-årene


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I noen skifter på 1770-tallet har jeg truffet på begrepet 'Kall Sæng' eller 'Koll Sæng', samt ett sted også en 'Top Sæng'.Hva slags typer senger er dette? Skiftene er fra Aker, Ås og Kråkstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Svein'Top sæng' må vel kanskje være en to-etasjers seng. Fant dette på nettet, og der er nevnt to madrasser og to dyner.'1 grå-malet top-sæng af furu med rød og hvid sirses omhæng med grønne silke- bånd eer bestående af 2de bolstere og og 2de hoved-dyner alt med fiærfyld i een over-dyne med rød og hvid olmerdug og 2de hoved-puder af do. alt med ederduns fyld i. tilsammen for (60-0-0)'Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg det er mulig jeg er helt på jordet nå, men 'kald sæng' kan være en ubrukt seng som for eksempel er stuet bort et sted.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hei, takk for svar. Ser ut til at en toppseng må være en to-etasjers seng, ja, men er ikke helt overbevist når det gjelder det andre. Har selv vært inne på tanken om at sengen var 'kald' eller ubrukt, men da burde det vel etter datidens språkbruk ha stått 'kold' og ikke 'Kall' eller 'Koll'? Disse sengene har også stått i sovekammere eller andre bebodde rom, som ikke tyder på at de akkurat var stuet bort. Derimot tror jeg at jeg kom borti dette i en annen forbindelse, da det var nevnt en 'nedtaget Sæng', og den var åpenbart stuet bort et sted med annet mer eller mindre skrammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei! Jeg for min del tror det kan være det som står, kall-seng. En seng til kårkallen (kårmann, alstå han som har kår på gården og var tidligere bruker av gårdsbruket)I min manns slekt eksisterte dette til litt inn på 1970-tallet.Både kårstue (eget rom)og seng står fremdeles. Kårkallen var ikke engang i slekt, men var selger av bruket. Han hadde kår i flere tiår og ovelevde nesten den nye frua på gården. Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

...rent bortsett fra at det i det skiftet jeg har skrevet av nå sist, var hele to slike Kall/Koll-senger, nemlig 1 i 'Nat Stuen' (og det var den eneste senga der), og hele 2 stk. i 'Nyestuen', der den ene var mindre enn den andre. Her inne sto også toppsenga. I tillegg var det en 'Stand Sæng' i stua og også en slik en inne på kjøkkenet.Hele tre senger til kårfolket var vel litt mye?Begrepet 'Stand' har jeg forresten sett i flere sammenhenger, f.eks. 'Stand Tønde', og går ut fra at det er en ekstra 'fast' gjenstand, kanskje bygget inn i veggen/veggfast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

En Top Sæng tror jeg må være en slags himmelseng, se Kalkar ”Tophimmel”. Angående Koll Sæng har jeg også sett formen kolleseng. Kalkar har kolle = sætte støtter under. Kan det være en seng på ben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

At en kollseng er en seng på ben er en interessant tanke. Når ble slike senger vanlige? Det forekommer meg at 'vanlige' senger tidligere var av kassetypen, bygget inn i veggen (slik som man f.eks. kan se i årestua på Setesdalstunet på Folkemuseet) - det var kanskje de som etter hvert gikk under navnet 'standseng'?Hvis en toppseng er det samme eller noe lignende av en himmelseng, hvorfor da betegnelsen 'tophimmel' - her burde jo 'topp' være noe annet eller noe i tillegg til 'himmel'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nes bygdebok (Hedmark), Andre bind, del 3, har på s. 867-68 forkortelser og ordforklaringer. Her sees bl.a. 'kolleseng/koldseng' som forklares med 'seng uten himmel eller tak'. Så da er det kanskje dette som er forklaringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.