Gå til innhold
Arkivverket

[#31749] Greis Eriksen Villen, - hans kone.-


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

I gardshistoria f. Rana, er Greis Eriksen ('Greis i Villa'),på br.2. i Villen oppf. m. kone Ane Mikkelsdr., dr. av Mikkel Olsen Steinbekkhaugen. - Dette må være feil.- I skifte e. Mikkel Olsa, er hans dr. Ane gift på Hamnes i Alstahaug. (Det er rett). - Hvilken andre Ane Mikkelsdr. kunne passe ? - Ane Mikkelsdr., br.1. på Ytteren, f.c. 1736 kunne passe, men er det rett ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI som selvsagt alltid bør sjekkes, finner jeg følgende innførsler:GREGUS ERIKSEN Christening: 27 JUL 1732 Brendaasen, Mo, Nordland, NorwayParents:Father: ERICH OLSEN BRENDAASEN-------------------------------------------------- ogGREGUS OR GREIS ERIKSEN Birth: 1732 Brennaasen,Nord-Rana, , Nordland, NorwayDeath: MAY 1803 Parents:Father: ERIK OLSEN--------------------------------------------------Er dette ”din” mann?? Her er han i allefall i 1801, kalt Gregus Erichsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11833.wc2&gardpostnr=204&personpostnr=3061&merk=3061#ovre.>Lenke.I FS/IGI finner jeg også at kona til Gregus/Greis er kalt Ane Mikkelsdatter Steinbekkhaugen Lenke, men dette er identisk med det som finnes i bygdeboka og gir ikke svar på ditt spørsmål. Her er de som bodde på Steinbekkhaugen i 1801 LenkeI FS/IGI finner jeg en Ane Mikkelsdatter, døpt 16.9.1736, Mo, datter av Mikkel Jonasen (Michel Jonason). Det er også en Anne Mikkelsen, døpt 8.8.1734, datter av Mikkel Olsen og Ane Sakariasdatter (Zachariasdatter). Så er det en Anne Michelsdatter, døpt 14.6.1733, Mo, datter av Michel Gregusen og Maritte Larsdatter, og en Anna Mikkelsdatter, døpt 8.8.1733, Langenes, Nordland, datter av Mikkel Olsen og Birgitte Jetmunsdatter.I FS/IGI finner Mikkeline (Michelina i 1801) som barn av Greis Eriksen og kona Anne og i Pedigree Recource File finner jeg Anne Gregusdatter, f. 1762, Villen, Rana Lenke og her er opplysningene på nettsidene til den som har gitt opplysningene i FS Lenke Her er hovedsiden den slektssiden hvor Anne Gregusdatter er nevnt, men denne siden kjenner du sikkert fra før: http://www.telusplanet.net/public/jdill/. Her er opplysningene om Greis Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha.- Jeg skal nu gå igjennom dette og se om jeg blir noe klokere. - Slik som det er ført opp i Garshistoria, skulle han ha vært g.m. sitt søskenbarn. (brors datter, dr. av Mikkel Olsen, hvilket må være feil, da hun er gift m. en annen kar.) - Så fant jeg at hans bror Anders var g.m. Ane Mikkelsdr., dr. av den Mikkel Gregusen som du anfører. - Vel, ikke vet jeg. Mest heller jeg vel til at hun var dr. av Mikkel Jonasen på Ytteren. Hvilket kanskje også kunne vær mest 'naturlig' ut ifra den ene datterens ekteskap.-- Men takk i alle fall. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Svein!Gregus Erichsen Brendåsen og Ane Michelsdatter blir trolovet i Mo kirke 2.pinsedag 1761. Caut.m. Iver Christophersen Mo og Nils Pedersen Øvre Gruben.Ægteviet i Mo kirke Dom. 23. prediken 1761 Gregus Erichsen Villen og Ane Johanna Michelsdatter.Kyndelsmesse 1730 i Mo kirke blir en Ane Johanna døpt, hun er datter av Michel Andersen Hestviken. Om dette er rette Ane vet jeg ikke. Har sett i kirkeboka fra 1726-1730. Du kan nå se hva du får ut av detteHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Det skal muligens være at Michel Andersen er fra Hæssjewigen? at jeg leste feil i går.På Hesjeviken finner jeg Michel Anderssa f. ca 1700 d. 1758, g. 1723 m. Abelune Pedersdatter f. ca 1698 d. 1763. Der er nevnt en datter Ane Johanna dp. 1730. ikke flere barn nevnt.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Må vist ha vert veldig trett for jeg kalte deg for Svein da jeg skrev innlegget i natt. Ber om undskyldning. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Solveig.- Det er greit, du er tilgitt.-(Ha !) Vel, det ser ut til å kunne være rett. - Rett gårdsnavn er Hesjevika hvor Mikkel var bruker ca. 1723. Han var g.m. Abelun Persdr. De hadde en dr. Ane Johanne døpt 1730.-- Ellers lite opplysninger om dette paret.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.S. - Dersom noen har bruk for det; - Den Abelone Pedersdr., f. ca. 1698, Hesjevik, - som var g.m. Mikkel Andersen, ser ut til å være datter av Peder Nilsen Hesjevik, f.c. 1665, ant fra Forsenget, g.m. Kirsten Olsdr., fra Stien i Dalsgrenda.- Hennes foreldre er Ole Andersen Stien, f.c. 1625, g.m. Karen Simensdr. (søster av Berette Simensdr., som var g.m. Lars Ivarsen Geitvik i Hemnes, sk. 1724.)- Men Mikkel Andersen vet jeg ikke hvor han kom ifra.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei etter som du nevner skiftet i Gjeitvika lurer jeg på om du vet hvor faren til søskene Simensen bodde og hans sønn Nils. Nils sønn Anders Nilsen på Øverdal er en av mine aner, men jeg har ikke hatt tid å funnet ut hvor han er fra.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv  Edvardsen

Hei.-- Nei, jeg kan ikke si at jeg vet,- men det ser ut til at han muligens bodde på det ene bruket på Kjelddal i Rana. - Ellers blev jo barna spredd.- Foruten dette skiftet på Gjeitvika, er det også et skifte på Bremo i Nesna i 1765 som gir en viss oversikt.- (Den Marithe som er oppf. på Sellien, er Seljehammeren i Hemnes.)- Ellers kunne det være fristende å kobble disse til folket i Fjelldal i Hemnes. -- Vel, finner jeg på noe 'lurt' skal jeg si ifra.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei, takk for tipset om skiftet på Bremo i Nesna det hadde jeg ikke funnet enda så mye jeg blar i skiftebøkene.Har jo ikke sett så mye på hvor min ane Karen/Kari Simensdatter som var gift med Christen Davidsen på Nevernes er fra. Men jeg fant et skifte på Heligåen i Nesna 1743 etter hennes søster Benedigte Simensdatter og det kan nok kobles til Fjelldal. Jeg må se mer på dette.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Lurt dette med å sjekke litt her og der.- I gard og slekt er denne Karen (Kari) ført opp med opphold på Bersnev i Vefsn.- Sønn til Christen Davidsen, Nils var g.m. Gjertrud Christensdr. Enl. boken var hun fra Myrbekken i Hemnes. Rett er vel Finneidfjord.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Ja, Nils og Gjertrud er mine aner. Gjertrud har jeg ikke funnet ut sikkert om hvor hun er fra. Der har jeg jeg notert at hun kan være datter av Christen Olsen og Eli Arentsdatter Finneide om det er rett vet jeg ikke. Har du noen foreldre der?Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

I 'Gård og slekt', skulle hun være dr. av Christen Olsen og Eli Arntsdr., på br.4. (tidl. br. III, Finneidfjord.) - Christens foreldre skulle være Ole --, g.m. Juditha Eriksdr.-- En bror av Gjertrud var Ola Christensen på Fagerjord.- Det er litt dumt formulert i Gardshistoria, men slik jeg forstår det, var denne Ola på Fagerjorda g.m. Kirsten Andersdr., som blev som enke, g.m. enkem. Lars Jonsen på Medstøm, br.2. 'Grannstua'.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.