Gå til innhold
Arkivverket

[#31753] Neumann


Gjest Olav  Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det spørs hva du mener. Helle Margrete (som hun er døpt) har jeg noen opplysninger på tilknyttet hennes to ekteskap i Slottskirken samt noen andre småting.Eller er det hele (militær)familien Neumann du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Er det denne Helle Neumann du sikter til? Bosatt i Heddal, Telemark i 1801 og gift med sogneprest Crøger Lenke. Både Helle og mannen er gift for annen gang iflg. folketellingen. Er etterslekten du sikter til? Eller hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Litt på siden: Blant barna finner vi en Petrea Olea Crøger, 10 år. Men i 1801 fikk sogneprest Johannes Crøger og Helle M. Neumann datteren Olea, som var en av de første som startet innsamlingen av eventyr og folkeviser her i landet Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Johannes Crøger giftet seg for 2.gang 13.7.1793 i Slottskirken med enken etter sorenskriver Styhr på Kongsberg, Helle Margrete f. Neumann (datter av oberst Georg Neumann og hustru Karen Bolette Thams på Hovind ved Kristiania). Hun var f.20.5.1764 og døde i Moss 8.9.1849.De hadde 9 barn:1. Bodil Johanne f.1794, d.1873. Ugift. Hun bodde i Seljord med søsteren Olea.2. Johan Vibe Fasting, døpt i Hitterdal 18.12.1795, død 1859. Officer. En tid sjef for Vestfjeldske Kompani i Telemarken.3. Georg Neumann, døpt 30.3.1797, død 1867. Toldkasserer i Porsgrunn, gm Kristine Rosenkilde.4. Peder Michael, døpt 19.6.1798, død liten.5. Karen Bolette, døpt 21.4.1800, død liten.6. Olea Styhr, f.27.4., døpt 27.7.1801,død i Seljord nov.1855. Ugift. Hun bodde på Hegnin i Nordbygden i Seljord, som hun eide sammen med sine søstre Bodil Johanne og Karen Bolette.7. Karen Bolette f.16.5.1804,død ugift i Aker 1885.8. Severina Alette Huitfeldt, døpt 16.11.1805,død 1884,gm intendant Frederik Juell.9. Jonas Wessel,døpt 12.10.1807,død 1865 efterat ha bestyrt forskjellige sognekall.Dette er fra Hitterdalsboka s.165-166.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, jeg tror nok det. Helle Magrete Neumann, datter av Georg Neumann og Karen Bolette Thams ble født på Hovind i Aker. Gift 1. gang 28.07.1790 i Slottskirken på Akershus Festning med Anders Styhr (fra Kongsberg), han døde to år senere. Gift 2. gang 13.06.1793 samme sted med presten Johannes Crøger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav  Revheim Martinussen

Takk for mange svar. Men er det noen som vet om helle Margrethe Neumanns link til den bergenske Neumann-grenen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Terje Bendiksen

Jeg er kanskje litt sent ute, men kom tilfeldig over ditt innlegg. Jeg tror jeg kan hjelpe deg, send meg din e-mail adresse, så skal jeg sende over det jeg har vedr. Neumann slekta. Min e-mail er:terje.bendiksen@mascot.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.