Gå til innhold
Arkivverket

[#31755] glassblåser skottland


Gjest Bjarne J. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne J. Pedersen

Tusen takk for god hjelp og mange innspill til min etterlysning etter hustru til Haagen Tostensen. Jeg har nå fått opplyst at hans hustru het Birthe Nielsdottr. Desverre kom jeg i skade for å si at Haagen Tostensen var sønn av Peder Haagensen og Maria Johanna Nielsdottr. Det korrekte er at Peder Haagensen er sønn av Haagen Tostensen og altså Birthe Nielsdottr. Peder Haagensen og Maria Johanna Nielsdottr. fikk en sønn vd navn Johan Petter Pedersen. Han var gift med Elisabeth Maren Hagen som var datter av Franz Stephan Hagen og Eliabeth Brauer (tyske). Maria Johanna Nielsdottr., som var gift med Peder Haagensen var datter av Niklas Filon og Kari Pedersdottr Melbye. Niklas er sønn av Johan Filon (fransk) og Anna Marie Faster.Jeg er blitt spurt om hvorfor jeg tror at min familie kan knyttes til skottetoget. Dette er bare en teori. Jeg er blitt fortalt av min far at vi kommer fra Skottland. Det har hans far fortalt, noe han har blitt fortalt av sin far i gjen osv. Da jeg så ser at Peder Haagensen kommer fra Gudbransdalen synes jeg det var naturlig å rette søkelyset mot skottetoget, som jo foregikk i Gudbransdalen. At navnet Tostensen ikke har tilknytning til Skottland er ikke særlig merkelig. Man må anta at de skottene som ble igjen i Norge ikke var særlig populære blant den norske befolkningen og derfor skiftet navn. Av litteratur om skottetoget (f.eks. 'Ringen om Kringen av Syver Bakken) fremgår det at flere av skottene som deltok i skottetoget faktisk var glassarbeidere, hvilket forsterker min teori. Jeg ønsker å komme videre bakover i rekken og søker primært etter foreldrene til Haagen Tostensen, f. 1701 på Stenshornet. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Dette er min slekt. Peder Haagensen og Johanna Maria Nicolaisdatter Filion: datter Kari (5 barn til). Det ser ikke ut til at Haagen Tostensen barn er født på Steenshornet eller i området der , hvorfra de har kommet vet jeg ikke. Bjarne, hvorfra har du det at de kom fra Gudbrandsdalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kan ihvertfall bekrefte at både fornavnene Tosten (i uilke varianter) samt Hågen (Håkon og andre varianter) var vanlige i Gudbrandsdalen omkring 1700. For å finne gudbrandsdøler ved fornavnet Tosten omkring 1700, kan en f eks gjennomgå matriklene og skattemanntallene (Riksarkivet, Rentekammeret, Fogderegnskaper, Gudbrandsdalens fogderi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg viser til mitt innlegg under 31717, nr.11. Er den Peder Haagensen som var sønn av Haagen Tostensen på Stenshorneeie den samme som den Peder Haagensen som ble gift med enka Johanna Maria Nicolaisdatter (Nilsdatter), og var pottemaker ved Hadeland Glassverk på Jevnaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne J. Pedersen

Til Torleif S. Ja,- det er korrekt. Pottemaker Peder Haagensen, sønn av Haagen Tostensen på Stenshorneeie var gift med enka Johanna Maria Neilsdott. som hadde en sønn fra første ekteskap som het Nicolay Wentzel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I likhet med Thorleif Solberg tviler jeg på om Peder Haagensen på Hadelands glassverk er identisk med Haagen Tostensen Steenshornseies sønn Peder.Så vidt jeg vet finnes det ingen dokumentasjon på det. Det er bare en gjetning. Og Peder Haagensen er et temmelig vanlig navn.Aldersopplysningene på Peder Haagensen på Hadelands glassverk stemmer ikke godt med Haagen Tostensens sønn Peder.Tilnavnet Døl er flere ganger brukt om pottebaker Peder Haagensen på Hadelands glassverk. Jeg har aldri sett samme tilnavn på Haagen Tostensen Steenshornseies sønn Tosten som arbeidet på Nøstetangen glassverk og seinere ble glassblåser i Hurdal og ved flere svenske glassverk. Det ser heller ikke ut som om tilnavnet Døl noen gang er brukt om Haagen Tostensen Steenshornseies eldste sønn Nils.Haagen Tostensen Steenshornseies sønn Peder kan like gjerne være denne personen bosatt i Eiker i 1801: Lenke. Han giftet seg med enka på Nesthorne i 1791.Til Bjarne J. Pedersen: Hvilken av Johan Petter Pedersens sønner er det du nedstammer fra? Jeg vet at noen av Johan Petter Pedersens sønnesønner arbeidet noen år ved et glassverk i Leith i Skottland. Kanskje den skotske tilknytningen ligger nærmere i tid enn du tror? Familietradisjonen tar jo som ofte feil, men sjelden helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne J. Pedersen

Til Anne Minken. Jeg nedstammer fra Andreas Pedersen, f. 5/3 1831 på Svelvig i Hurum, gift med Johanne Charlotte Kindberg, f. 1833 på Thorsø, Skarbergs län i Sverige. Andreas var sønn av Johan Petter Pedersen og Maren Elisabeth Hagen. Andreas sønn, som er min oldefar het Josef Ludvig Pedersen og han ble født 20/9 1856 i Beistad og døde 15/4 1942 i Moss. At han skulle ha tilbragt en tid i Skottland tviler jeg sterk på. Da ville i så fall min far ha kjent til at at hans bestefar hadde vært der.Du mener altså at jeg er på feil spor når jeg mener at Peder Haagensen og Johanne Maria Nielsdotr. (gift 1. gang med Joachim Jørgen Wentzel og et barn fra 1. ekteskap: Nicola Wentsel) er foreldrene til Johan Peter Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Nei, du er ikke på feil spor når det gjelder Johan Peter Pedersens foreldre. De het ganske riktig Peder Haagensen og Johanne Maria Filion. Det jeg tviler på er om pottebaker Peder Haagensen på Hadelands glassverk var sønn av Haagen Tostensen på Steenhornseie i Eiker.Jeg tror heller ikke at Josef Ludvig Pedersen var blant de norske og svenske glassblåserne som arbeidet i Leith i Skottland. Det jeg kjenner til, er at noen sønner av Johan Peter Pedersens sønn (Johan) Martin gjorde det.Kan fortellingen om skotske aner komme fra Kindberg-grenen?Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne J. Pedersen

Til Anne Minken. Takk for hyggelig svar! Jeg har ingen anelse om Kindberg grenen kan ha kommet fra Skottland. Når det gjelder Haagen Tostensen kan jeg opplyse følgende: I Norsk slektshistorisk tidskrift 35. årgang har Hans Myhre en artikkel om Hoff/Myhre-Kammerud. I artikkelen på side 114 skriver han: 'Johanna Marie Nicolaisdatter Filion f. 1757 Hurdal komfirmert på Biri, d. 9/4 1897 Jevnaker. Johanna gift 2. gang med Peder Haagensen f. ca 1750 d. 9/4 1827 Jevnaker. Peder Haagensen var pottebaker ved Hadeland Glassverk. Han kom fra Eiker, Hokksund men han er ikke født der. Broren Tosten Haagensen arbeidet i glasspusteriet ved Nøstetangen Glassverk da faren Haagen Tostensen dør. Skifte etter han 1/10 1773. Familien bodde på Stenshornet i Eiker men de var ikke derfra. Hvorfra er foreløpig uvisst.' Dette er bakgrunnen for at jeg tror sporet er riktig. hva mener du? Mvh Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Tja...Jeg vet jo ikke hva Hans Myhre bygger på her. Hvis det bare dreier seg om at glassblåseren Tosten Haagensen hadde en bror som het Peder, synes jeg fortsatt det er usikkert om det er samme Peder Haagensen vi finner i Eiker og på Hadelands glassverk. Vi vet heller ikke hvor Peder Haagensen hadde tilnavnet 'Døl' fra. Dette med Gudbrandsdalen er vel bare en gjetning.Johanna Charlotta Kindbergs farfar, Magnus Kindberg, kom fra Göteborg. Det var en by med mange skotske familier. Jeg har kikket litt på Kindberg på Anbytarforum, men det ser ikke ut som om det var noen skotsk tilknytning i den slekta.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.