Gå til innhold
Arkivverket

[#31760] Hadsel - Marit Jonsdatter f. ca 1761


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

I FT 1801 bor hun sammen med sin mann Hans Andersen (f. ca 1771?) på Indbjør i Hadsel. De hadde bl.a. en datter ved navn Kristianna f. 1799 og som etter 'mine antakelser' ble gift med Erik Olsen og bodde på Holmstad ved FT 1865. Er det noen som kjenner til denne familien og evnt kan fortelle meg hvor Marit Jonsdatter kom fra og evnt. hvem som var hennes foreldre? P.s. Mine opplysninger har jeg kun fra FT 1801 og 1865.Håpfull hilsen fra Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Pike Christina Malena Hansdtr Indbjør gifter seg i Hadsel den 31/12/1813 med ungkar Niels Christian Jensen Indbjør.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sofie Simonsen

Hei Irene! Jeg har ikke funnet Marit over fødte i Hadsel enda, men jeg fant vielsen til Marit og Hans de ble viet 21/5-1793, der står det at Hans er fra Melbo og at det er begges første ekteskap. Videre fant jeg dåpen til de barna som er fødte før FT 1801 pluss to til født etter tellinga; Berit døpt 21/4-1793, Anne døpt 6/4-1795, Elen (Ellen) døpt 25/6- 1797, Kristianna døpt 25/3-1799, Ellen Anna døpt 19/7-1801 og Karen Malena døpt 15/01- 1804.Skal prøve å sjekke litt rundt Hans senere. Mvh Anne Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Irene spør hvor Marit Jonsdtr kom fra. Det ser ikke ut til at hun var døpt i Hadsel, i hvert fall er ikke dåpen ført i kirkeboka. Dersom hun likevel er født i Hadsel (kirkeboka har noen små lakuner!), finnes det faktisk bare to mulige foreldrepar, Jon Olsen/Anna Monsdtr på Myrland og Jon Jonsen/Elisbet Nilsdtr på Hokland. Det siste paret hadde ei datter som het Marit, f, 1760. Men dessverre, hun gifta seg med Ole Monssen og døde i 1805. Paret på Myrland hadde ingen datter som het Marit.Dessverre, jeg frykter at Marit Jonsdtr er ei av de mange utabygds jentene som kom til Melbu for å tjene. Og da blir det ganske håpløst å finne opphavet hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hjertelig takk til dere alle for engasjementet! Anne Sofie, takk for at jeg fikk dåpen til barna! Når det gjelder Hans har jeg tidl. fått vite av Johan Borgos at foreldrene hans var Andreas Kristoffersen og Berit Hansdatter, men jeg vet ikke hvor de var fra eller når de var født. Til Johan, jeg må vel bare gi opp å finne opphavet til Marit Jonsdatter - når du ikke har funnet ut av det er det vel helt umulig......... Ihvertfall , hjertelig takk for hjelpen! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Vet du at den Christiana som giftet seg med Erik Olsen er hun som er datter til Hans og Marit ?Jeg har heller ikke funnet hvor Marit er i fra, har heller ikke funnet begravelsen. Hans Andersen du har som sønn av Andreas (Anders ?) Kristoffersen og Beret Hansdtr. har jeg at er døpt 17/4/1770 fra Bretvik (ikke Melbu). Hvis Anders C er den samme som er på Sandnes i 1801, er han født ca. 1723 (jeg vet ikke hvor) og død 1805. Beret er fra Fiskebøl, født ca 1735, datter av hans Michelsen (?-1759) og Dorthe Olsdatter Sløvra (1720-1768). Dette er også mine aner ..Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Ørjan! Takk for opplysningene. Artig at det også er dine aner! Hvordan? Når du spør om jeg vet at det er den Christianna som er datter av Hans og Marit ble jeg først litt i tvil. Vet jeg det helt sikkert? Ved å sjekke mine kilder ser jeg at Johan Borgos har opplyst meg navnene, men nå husker jeg sannelig ikke om han også har bekreftet slektskapet. Kanskje har jeg tatt feil? Kanskje bør jeg sjekke det om igjen? Har du andre opplysninger? Håper Borgos leser dette og evnt kan bekrefte/avkrefte............ Min mailadr. er irenewe krøllalfa dott no. Send meg gjerne en privat mail om ditt slektsforhold til disse personene - det har sikkert ikke noen almenn intr. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Med de vanlige ørten forbehold har jeg dette:1. Foreldrene til Hans Anderssen (1770-1812) var Anders Kristoffersen og Berit Hansdtr. De var i Brettvika da Hans blei født, tidligere bodde de på Innbjør. De flytta en del.2. Berit Hansdtr (f. 1735) var datter til Hans Mikkelsen og Dorte Olsdtr på Fiskebøl.3. Jeg kjenner ikke opphavet til Anders Kristoffersen, men han var født ca. 1723. Han var først gift med Ingeborg Johansdtr, som døde i 1764.4. Kristianna Hansdtr (1799-1872) gifta seg i 1818 med Erik Olsen (1795-1873). De fikk elleve barn og flytta en god del (Kalsnes, Klakk, Rå, Melfjorden, Stokmarknes).Håper dette avklarer en del (og at det er riktig...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei igjen Johan! Du sier de flytta en del - både den ene og den andre generasjonen. Kan de ha vært det vi i barndommen kalte 'flyttsamer'? Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Vesterålen har hatt ytterst få flyttsamer (det er Finnmark, det!), men derimot ei stor gruppe fastboende sjøsamer. Den slekta du studerer, er imidlertid norsk, så langt jeg kan se, men har trolig vært husmenn i et par generasjoner. Og mange husmenn flytta mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Takk for svaret Johan! Du skjønner jeg har alltid lurt på hvorfor jeg (da jeg var yngre) syntes det var moro å flytte og har tenkt at enten må jeg være 'flyttsame' eller tater, men så er jeg altså bare husmann (kvinne). Ja, ja, man får være glad man ER ihvertfall.... :-) Ha en flott kveld! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg merker meg at Johan I. Borgos nevner Melfjorden. Jeg har derfor et spørsmål: Er denne Erik Olsen født i Lillevann i Rana?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Melfjorden er altså en gård i gamle Hadsel (etter 1964 i Sortland). Erik Olsen var født i Talvik, Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.