Gå til innhold
Arkivverket

[#31761] Ane Ingebrigtsen Mjelva


Gjest Irene Westen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Westen

Ane ble gift med Endre Knudsen Lynghjem 24.04.1808 i Grytten kirke, Møre og Romsdal. Finnes det noen som kjenner til familien og kan fortelle meg om hvorvidt Ane hadde en datter ved navn Eli før hun giftet seg med Endre og hvor Ane kom fra? Jeg tror at Ane var født ca 1775, men vet dessverre ikke hvor. I boken Raumadalsfolket er hun ikke nevnt dessverre. Alle tips mottas med stor takknemlighet. Vennlig hilsen Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ser du i Raumadalsfolket finner du Hyllesnes - Mjelva. Og Hyllesnes er vel den samme gården som du finner Ingbrigt på i 1801-tellingen. I dag Høljenes. Hvis gården lå under Mjelva har du jo forklaringen på at hun er kalt Mjelva i Raumadalsfolket s 33 (5b)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Jeg tror på Osvalds hypotese. Ane som er tjenestejente på Monge i 1801 er mest sannsynlig født på Hyllenes/Mjelva. Etter at hun får Eli i 1803(mens hun er på Monge)flytter hun hjem igjen til Hyllenes/Mjelva og heter derfor Mjelva når hun gifter seg med Endre i 1808. Eli Pedersdatter Lynhjem blir vaksinert i 1817, men finner ikke at hun ble konfirmert. Det vanskeliggjør bekrefelsen på om Eli er datter av denne Ane Ingebrigtsdatter eller en annen med samme navn. Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Britt Iren og Osvald! Tusen takk til dere begge. Dere er jammen noen trofaste hjelpere! Uten dere hadde jeg ikke kommet langt......... På denne grenen har jeg 2 problemer igjen.Osvald, husker du min etterlysning på DIS om Jonetta og moren Eli? Britt Iren har tipset meg om at kanskje Eli var Anes datter og født før Ane giftet seg med Endre Knudsen Lynghjem. Hun har også gitt meg et navn på faren. Hvordan får jeg visshet for at denne Ane I virkelig var moren til Eli Pedersdatter/Endresdatter ettersom hennes slektsnavn varierer ( Mjelva, Monge, Gjerde)? At hun eller Endre har slektskap til Eli er jo helt sikkert ettersom de (kilde: Britt Iren) er faddere ved alle hennes 3 barns dåp. Her står vi tydeligvis ovenfor 3 generasjoner mødre med barn født utenfor ekteskap. Det er jammen ikke greit å være etterkommer og finne ut av disse flokene........... Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.