Gå til innhold
Arkivverket

[#31764] Bertha Marie Larsen, barnepike på gården Fram på Løten, Hedmark, 1900


Gjest Anita Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Johansen

Bertha Marie Larsen,f.1888,i Moss. Hun har to søsken, Anton,f.1885, i Moss og Julie Sofie(min oldemor)f.1890 i Moss. Foreldrene er Lars Andersen og Anne Helene Simensdatter. Moren døde i 1896 og barna ble plassert bort. Det eneste jeg vet om Bertha Marie er at hun var barnepike hos Nils og Elise Myhrlie på gården Fram, på Løten, Hedmark i 1900. Elise Myhrlie er født i Rygge, det er også de to eldste barna deres. Ett barn er født i Kristiania i 1900, så jeg antar at familien forlot Rygge mellom 1897 og 1900, og at Bertha Marie da var med dem. Jeg finner ikke Bertha Marie innflyttet, konfirmert eller gift på Løten. Er det noen som kan hjelpe meg så jeg kan finne ut hva som skjedde med henne videre?Alle innspill mottas med stor takk.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei. Tusen takk for innspill.Ja, jeg har gått gjennom kirkebøkene for Løten. Jeg fant henne hverken som innflyttet, konfirmert eller gift på Løten. Skal til å gå gjennom kirkebøkene en gang til. Kan jo ha oversett henne. Skulle så gjerne visst hvordan det gikk med henne, og eventuelt hennes etterkommere.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det er lite sansynlig at du finner Bertha Marie i kirkeboka for Løten. I følge Løten bygdebok bind 3 ble Fram bygget i 1900 som en forbruksforening for de som arbeidet på Aadals Brug. Det hele varte ett år før det gikk konkurs. Stedet ble så utleid til kjøpmann Lars Solberg. Derfor går jeg ut fra at din familie flyttet i 1901 til et annet sted i landet (eller i Løten). Det er mulig at du kan finne dem blant utflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Johansen

Hei. Tusen takk for opplysningen.Det forklarer hvorfor jeg ikke finner dem i kirkebøkene for Løten.(har ikke sett på utflyttede).Nils Myhrlie er handelsbestyrer i 1900, og er født i 1867 i S.Odalen. Da skal jeg forsøke å lokalisere familien videre etter 1900.Alle opplysninger om denne familien mottas med stor takk. Tusen takk Sverre Søgaard. Dette forklarte en del.Mvh Anita Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.