Gå til innhold
Arkivverket

[#31770] Fra Voss til Drøbak - Lars Andersen Eide f.15.02. 1903.


Gjest Tom Erik  Grannes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Erik  Grannes

Min morfar Lars Eide. kom fra Voss til Drøbak en gang på 20-tallet. Han arbeidet som underoffiser på Oscarsborg ogbosatte seg i Drøbak etter¨å ha giftet seg med min mormor.Jeg søker nå etter hans aner på Voss , men har problem med at hans fødselsdag synes å falle utenfor de digitale kilder jeg har funnet. Jeg har heller intet annet grunnlag for leting etter foreldre i bygdebøker ol. enn at hans far synes å ha hett Anders og at jeg mener å ha hørt at han kom fra Bulken.Er det noen som kan hjelpe meg med å identifisere Lars foreldre og evt- tidligere aner ?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDette blir bare gjetning, men kanskje et utgangspunkt for debatten. Evanger er ikke langt fra Bulken, så kanskje?LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Lars Ove..Navneskikken peker i retning av at vi er på sporet. Jeg vil allikevel gjerne at noen kan vise til en dokumentert kobling fra kirkebøker, bygdebok eller lignende.Hva står forresten sb for under fødested?Ligger Hosanger på Voss?mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHosanger ligger på Osterøy, og det er ikke så langt fra Voss (nærmere Bergen).SB er jeg ikke sikker på, men kanskje 'Siste Bosted' ??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Tidligare Hosanger kommune/ prestegjeld ligg i Osterøy, Lindås, Modalen og i Vaksdal kommunar/heradar. Trur det var alle. Eide finn fins vel i tillegg til i Lindås også i Vaksdal. Men eg veit ikkje om den siste Eide har høyrt til Hosanger. SB pleier å bety 'Søndre Bergenhus' amt.Det fins ein Lars Andersen på Indre Eide, i noverande Lindås, i 1901. Lenke Han er gift og er født på Toft, Myking sokn i Lindås. Toft er ikkje så langt frå Eide/Ostereidet. Men det er eit godt stykkje frå Bulken og Voss. Men det er ikkje så veldig langt frå Bulken og ned til sjøen, og så kunne ein ta den lokane fjordbåten til Eide/Ostereidet.Helsing Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Lars Ove...Ser du på Arkivforum, tema 31 817 vil du se at du traff blinken på første forsøk. Gratulerer, -og takk for hjelpen.Nå har jeg et grunnlag for å lete videre.Må likevel innrømme at jeg i første omgang har problemer med å følge Anders og Inga gjennom Ft 1875 og 1865.mvh teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet mellom Lars Andersen og Ragnhild Johannesdtr. i 1864.Der er også navnet på fedrene oppført. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Rune Thorstensen

Og for å gjøre forvirringen ennå mer fullkommen.Her er Lars Andersen foreldre i 1865.Der får vi da vite at hans far, Anders Olsen , kommer fra Os. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, man kan lett bli omtåket av mindre, og jeg kan ikke skylde på ammetåke.Her er Anders Olsens ekteskap i 1827 med Ragnhild Jacobsdtr.Og i følge den linken het hans far Ole Larsen. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220636194&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Hord&juris2=Hord&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Hordaland+%28Bergen%29&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke Og da kan man finne en passende kandidat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og mens tåken et øyeblikk har letnet, så kan jo dette være en interessant ledetråd.Legg merke til brudgommens gårdsnavn. LenkeMen hvor er dette paret i 1801?Søren, der kom tåken igjen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Hei igjen Tom Erik.Eg foreslår att du låner, ” Bygdebok for Modalen Herad” gards og ættesoga bind1, av Sigmund Lillejord og Eilef Steinsland. Den omfattar også Eksingedalen, med Flatekvål der Inga Larsdt. er født. Og du finn meste parten av familien hennar i boka. Foreldra til Inga budde på Flatekvål frå 1864 til 1865. Faren var få Nygard, Modalen og mora Nedre Helland også Modalen.Anders Olavson i innlegg 18 og 19 skal, i følgje Modalsboka, vera frå Lysekloster i Os. Og kona Ragnhild Jakobsdt. skal vera født på Gullbrå i 1802. Så kanskje det er far og farfar du finn her i 1801. Lenke Lars Siursen i innlegg 22 bur på ”feil” sida , Lindås sida, av Osterfjorden. Men det er jo ein mulighet.Helsing Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

hEI mARIT, lARS oVE OG rUNE...jEG ER IMPONERT OG OVERVELDET OG VIL NOK TRENGE NOE TID FOR Å FORDØYE ALT DET MATERIALET DERE HAR FUNNET FREM TIL.i TILLEGG TRENGER JEG Å OPPDATERE MEG EN SMULE PÅ AKTUELL GEOGRAFI OG FINNE UT HVA SOM FINNES AV RELEVANT LITTERATUR.jEG HAR INNTRYKK AV AT VI BEFINNER OSS INNENFOR ET BEGRENSET GEOGRAFISK OMRÅDE HVOR MAN IKKE ER ALT FOR KREATIVE I VALG AV NAVN, SELV OM DE SOM HAR SKREVET DEM NED HAR VÆRT FLINKE TIL Å VARIERE SKRIVEFORMENE.kOMMER SIKKERT TILBAKE. MVH TEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tom Erik Grannes

Hei igjen...Jeg har nå hatt anledning til å studere Evangerboka hvor jeg har funnet svært mange av Anders Andersen Eides anerFør jeg får tak i Modalsboka for å starte letingen etter Inga Larsdatters anerber jeg om hjelp til å identifisere aktuelle bygdebøker hvor jeg kan finne noe om nedennevnte av Anders aner som tydeligvis har kommet til Evanger fra andre bygder:-Elisabeth Nilsdatter Kvitingen Samnanger (1785-1856) g 1812 m Peder Monsen Øye.-Ingebjørg Larsdatter Straume Stamnes (1745-1810),g 1771 m Anders Olsen Bolstad.-Ole Monsen Dalseid (1695-1776), g 1716 m Maria Pedersdatter Øye.Har dessuten følgende problem:Jeg finner Odd Nilsen (1690-1780) som bruker på Lid fra ca 1714. Her står det at han skal ha kommet fra Edal. Jeg finner imidlertid ingen passende Odd eller Nils på Edal i Evangerboka. Kan han ha kommet fra Edal i en annen bygd??mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.