Gå til innhold
Arkivverket

[#31778] Kongsberg 1700 tallet


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg hjelper noen amerikanere med sin norske ætt. Begynte på Modum , like ved Blåfargeverket, så ble det plutselig noen fra Kongsberg jeg måtte prøve å finne.Der er jeg meget lite kjent, dog så må jeg innom Kongsberg når jeg skal på hytta , men det er alt.Takket være utmerket hjelp fra Tor Kenneth Talmo på Vestfossen og Wenche Hervik i Oslo har jeg informasjoner om ekteskapet til Jens Nicolaisen Lund og Frederica Lovise Johan Jacobsdatter Lorentz 24.3.1756 , samt deres sønn som etterhvert ble Rendemand ved Søndre Hannibals Pukverk. Han er registrert i avskjedigelsesmanntallet i 1805.Jeg kjenner til at Frederica ble enke 2 ganger og hadde etternavnet Evensen i 1801.(var også enke da)Noen som kan gi noe hjelp om hvor disse kom fra???mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Fra sølvverksmanntallet 1765:Johan Jørgen Lorentz, Hauer, 62 år gml., fra Tyskland, 24 år ved verket, gift, 1 sønn ikke i arbeid, 2 døtre, i kommentarfeltet: Stedatter.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk skal du ha, Bjørg.Finnes det noen annet manntall for de som jobbet i gruvene? Det høres jo sannsynlig ut at Frederica er datter til Johan Jørgen Lorentz , Hauer , da Jørgen fort kan tydes til Jacob.Nå stod det også at en av døtrene kunne ha vært steddatter , men jeg får undersøke det senere. mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Beklager, det gikk litt fort her. Navnet i tellingen er Johan Jacob Lorentz.For å bekrefte dette og finne mer tror jeg nok du må gå løs på kirkebøkene for Kongsberg.mvh Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Bjørg. Nok en gang takk. Jeg skal prøve meg på kirkebøkene fra Kongsberg etterhvert. Men var navnet Hauer med, som du skrev først??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Etter 'Eksaminasjonsmanntall Kongsberg Sølvverk 1732, en datamaskinell bearbeiding' v/Bjørn Ivar Berg. Utgitt som Bergverksmuseets skrift nr. 1, Kongsberg 1983:Hauerne var gruvas fagarbeidere - bergbrytningsarbeiderne. Navnet 'hauer' henspiller på den tid da hauernes viktigste redskaper var hammer og bergsjern som de hogg seg inn i fjellet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Nok en gang takk for gode opplysninger.Jeg får vel ikke sjekket opp om Frederice er datter eller steddatter. I tillfelle hun er datter er hun sikkert ikke født i Kongsberg. Johan Jørgen Lorentz kom jo til Kongsberg ca. 1741 , og hun må ha vært født lenge før den tid, da hun fikk sitt første? barn i 1754.Kjenner noen til om det finnes noe innflytningslister ved Sølvverket.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.