Gå til innhold
Arkivverket

[#31779] Anders Olsen f. ca. 1749, bosatt på Lille Hyrt, Vinje sogn i Voss


Gjest Alf Inge Fagerheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Inge Fagerheim

Han var bosatt på Lille Hyrt i Vinje sogn i Voss, og ble gift 24 Jun 1771 med Unni Olsdatter Nesheim. De er foreldrene til Brytva/Brytteva, f. 1772, g. 1790 med Arne Olson Myrland.Hvem var foreldrene hans? Jeg finner bare en Anders med far Ole som ble døpt mellom 1744 og 1761, det er Anders, døpt 1749 i Vangen sogn, sønn av rådmann Ole Andersen. Men det tar såpass lang tid med hest og vogn fra Oppheim til Vangen at jeg ikke får dette til å stemme helt. Familysearch mener han var sønn av Ole Hansen Hirth, og man finner en dåpsregistrering for Andreas, døpt 1749, sønn av Ole Hansen med tilhold på Hyrt.Har noen autoritativ informasjon om hvem som var Anders Olsen på Lille-Hyrt sine foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Bare for ordens skyld, gården Lille Hyrt ligger i Vinje sogn, men det var også en lang reise på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Et søk etter døde med fornavn som begynner med Ol, med bosted som inneholder h?rt gir bare to svar, der det ene kan utelukkes. Kilden til Familysearch har nok rett i at hans far er Ole Hansen på Lille-Hirt, f. ca. 1720, d. 1776. Jeg søkte etter fornavn Anders, som han er oppført med i basen over vigde og ved 1801-tellingen, ikke Andreas, som han er oppført som i basen over døpte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Soldat og ungkar Ole Hansen på Lille Hirt (1720-1776) giftet seg med enken Britha Andersdatter fra Tveite 1744. Er dette hun som døde på Lille Hirt 1792, 92 år gammel, kan heller ikke dette stemme. Andreas/Anders ble døpt 1749. Da hadde hun definitivt passert fruktbar alder.Så da gjenstår spørsmålet om hvem som var Anders Olsen på Lille Hirt sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt D. Hjeltnes

Anders Olson Vetle-Hirt er blant mine barns aner også. Vi går videre på datteren Guri f. 1787.Jeg har Ola Hanson Vetle-Hirth f. 1722 , d. 1776 og Brita Andersdatter Bidne-Helgeland f. 1700 , d. 1792, som foreldre til Anders Olson f. 1749, gift med Unni Olsdtr. Nesheim. Det er hentet fra Ættebok for Vossestrand av Lyngvær.Men jeg tror nok fødselsåret til Brita Andersdtr. må være feil. Dette paret har også en sønn , Hans, født i 1754. Vel , det er ikke umulig å få barn i en alder av 54 år. Vet om noen st. som har fått barn etter passerte 50 år. Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

Tusen takk for svar. Jeg tror vi får holde oss til hva ætteboken sier. Lyngvær har nok helt sikkert sett i skifter o. l og har satt informasjonen inn i en større kontekst. Jeg lar slektskapet stå. Men jeg tror ikke at hun fikk barn fram til hun var 49-54 år. Det er nærliggende å tro at hennes alder ved død er feil. Hvis vi nå antar at 7 og 9 er forvekslet ved registrering av hennes alder ved begravelsen, så ble hun født 1720. Det står at hun var enke ved vielsen med Ole Hansen Hirth i 1744. Om man klarer å lete opp denne første vielsen hennes og når den var, og denne var mye tidligere enn 1744, kan dette underbygge at hun faktisk fikk barn som middelaldrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Inge Fagerheim

For å si det sånn; man finner oftere feil i kirkebokregistreringene enn man finner kvinner over 50 som føder barn. Jeg fant to vielser med piker som heter Brita Andersdatter, hvor gård ikke er oppgitt. En i 1732 og en i 1733. Dette er 'passende alder' for en som er født i 1720. Det hadde vært interessant å se hvordan Lyngvær nøster opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.