Gå til innhold
Arkivverket

[#31782] Dagmar Gunhilde Jensen født 21.07.1893 i Skien. Larvik-Oslo


Gjest Einar F. Løsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar F. Løsnes

Hei!Er det noen som har kjennskap til Dagmar Gunhilde Jensen, født i Skien den 21.07.1893. Hun var datter av Hans Theodor Jensen f. 26.11.1866 Snipetorp, Skien og Anna Kirstine Jahnsdatter f. 29.04.1861 Moholt Verk i Siljan, Telemark. Jeg tror Dagmar flyttet til Oslo og giftet seg med en Andresen. Jeg vet at de i alle fall hadde sønnene Harald og Øystein, som sikkert har flere etterkommere der. Familien Jensen kom fra Skien til Larvik i 1905 med en barneflokk på 8.Med vennlig hilsenEinar F. Løsnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i allefall familien i Skien i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0806&kenr=028&bnr=0027&lnr=05>Lenke.Du sier at familien kom til Larvik i 1905, og Dagmar ble kanskje konfirmert der? Når det gjelder folk som er bosatt i Kristiania / Oslo, har Byarkivet i Oslo kommunale folketellinger hovedsakelig for årene 1899-1954. Tellinger som er eldre enn 60 år, er fritt tilgjengelige for publikum Lenke.For å finne personene i folketellingene, må du imidlertid vite bostedsadressen og vanligvis benyttes da adressebøkene som inngang til folketellingene Lenke. I navneregisteret i adressebøkene står hovedpersonene i alle husstander, og det er veldig ofte far i huset. Husmødre for eksempel er ikke nevnt. Men dersom Dagmar kom til Oslo og gikk i tjeneste, var i en eller annen form for arbeid, kunne det kanskje slumpe til at du kunne finne henne innført som Dagmar Jensen. Finner du hennes bostedsadresse, kan det tenkes at du kan finne henne i folketellingen for det aktuelle året (eller året før). Bostedsadressen kan også lede fram til hvilken menighet hun bodde i, og kanskje det da er mulig å finne henne gift i menigheten, dersom hun ikke inngikk ekteskap i Larvik, dvs. brudens hjemsted.Jeg tror jeg ville henvendt meg til Byarkivet og fått noen råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Grethe! Takk for opplysningen. Nye opplysninger viser at det var Dagmar's søster Signe Laurentse Jensen som giftet seg med en Andresen i Oslo. Jeg antar at jeg vel må til Oslo for å finne ut av dette, selv bor jeg i Larvik. Hvis noen har en peiling så hadde det vært fint.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.