Gå til innhold
Arkivverket

[#31796] Amerikanske kransekakeflagg


Gjest Kristin S. Aasen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg vet ikke om temaet vedrører brukerforumet. Men jeg satser likevel på det.Siden det er mye/mange slektsforbindelser mellom USA og Norge.Det var et ektepar som spurte meg om å finne på nettet noe om amerikanske kransekakeflagg.Ekteparet har bodd i USA i flere år. Og har lyst å pynte med amerikanske flagg når de får amerikansk besøk.De to fortalte meg at firmaet i Norge hadde sluttet å lage amerikanske kransekakeflagg i Norge.Jeg har søkt på nettet. Men det var liten info her i Norge.Så jeg lurer på om noen i forumet vet hvor man kan få tak i amerikanske kransekakeflagg.?Imøteser svar.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei...Tror nok ikke du får tak i amrikanske kransekakeflagg. Jeg har aldri sett og hørt om det i hvertfall. Vis det har vært så ble det nok slutt noen år siden. Jeg jobber som konditor, og vis vi får forespørsel om slikt så sier vi altid nei, forde vi ikke har fått tak i det. Det er vel for lite marked

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Hei!Dette burde ikke være noe problem 'i dag'.Mange av oss har tilgang til en datamaskin med internett og skriver. Nåler finner en vel i 'syskrinet'Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og så skriver vi ut på maispapir og legger bildet rett på marsipankaka. Gjerne bilde av svigermor- ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Er det noen som vet hva kransekake heter på amerikansk?Kanskje det er noen som vet om firmaer i USA som lager amerikanske kransekakeflagg?Innleggene 3 og 4- var de kun ment å være humoristiske? For det er vel ikke vanlig å ha bilde av svigermor på kransekaken. Og hvis man skal skrive ut på papir, så må man jo tegne stjerner osv. og kanskje male litt etter å ha skrevet ut. Kanskje ikke alle har skriver. Det burde jo også være hyggelig å kjøpe selv istedetfor å bruke en del tid på å lage flagg som skal brukes i få, spesielle begivenheter.Jeg vil ikke virke dum. Bare være seriøs. Overfor brukerne av forumet.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Hvorfor må amerikanere få noe amerikansk når de besøker Norge? Burde de ikke heller få noe som er 'ekte' norsk? Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Synne Strømsøe

Vi har stadig bragt med kransekake over, og har kalt det 'Tower cake' (etter det trønderske tårnkak). Tror ikke dette finnes i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 5 hvor det står 'Innleggene 3 og 4- var de kun ment å være humoristiske?'Jeg verken kan eller vil svare for innlegg 4. Men når det gjelder innlegg 3 så var det alvorlig nok ment. Jeg kjenner til egenproduserte 'kransekakeflagg' med sildesalten, som har vert et flagg 'i vinden' dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Teknikken med å skrive bilder ut på maispapir og legge de på marsipankaka er helt seriøs og velprøvd. Hva man skriver ut er jo valgfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Jeg kjenner ikke til egenproduserte kransekakeflagg med sildesalten. Så jeg er usikker på hva som menes. Betyr det flagg med bilde av sildesaltet/sildesalaten? Iflg. min far er det ikke noe som heter sildesalt. Men sildesalat. Jeg har likevel spurt min far om ikke det finnes godteri med svarte sild (lakris med salt) som kalles sildesalt. Men han kjenner ikke til det. Fint å få svar på hva som menes.Takk til Synne Strømsøe for tipset om 'Tower cake'!Til Aslaug Andersen: Jeg viser til mitt første innlegg hvor jeg nevner at ekteparet i Norge har spurt meg om å undersøke på nettet om det finnes amerikanske kransekakeflagg som de kan pynte med når de får amerikansk besøk.Når nordmenn er på besøk i USA, så blir det pyntet/feiret med norske flagg (små og store)(vanlige flagg) (kransekakeflagg?) noen ganger. Det er nok forskjellige måter å gjøre det på. Både i USA og i Norge.Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

'Sildesalten' skal nok være 'sildesalaten', og dette var det folkelige navnet på unionsmerket i hjørnet på det norske (og forsåvidt også det svenske) flagget i unionstiden frem til 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men for å 'spore' denne debatten inn på det vi egentlig skal her på forumet, kunne det kanskje vært en ide å diskutere hvem som er kransekakens mor eller far?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Takk til Kari Larsen for lenke til firmaet som produserer miniflagg! Det var det viktigste jeg trengte!Og takk til Hans Myhre for tips om 'Almond Ringcake/Almond wreath cake'!Kanskje kan man diskutere her i forumet opprinnelsen til kransekaken (populært innslag i forholdet mellom Norge og andre land?)?Mvh. Kristin S. Aasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Morten Østevik

Hvordan gikk det med flaggene. Er nå i Minnesota. Har fått tak i en flagglenke for f.eks juletre. Vil trenge nåler eller tannpirkere for flaggene.morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei!Morten Ø.: Takk for ditt innlegg!Jeg har ihvertfall tatt utskrift av info om miniature flags/kransekakeflag på hjemmesiden til Premierflag.com. Og av innleggene. Og sendt det til ekteparet som hadde spurt meg om hjelp. Men ikke hørt noe enda. Men min mor møter damen snart (neste helg). Da hører mor om de har fått bestilt.Hva heter flagglenke på f.eks. juletreet på amerikansk? Benytter anledningen til å spørre mens du er nå i USA.Når du nevner det med at du vil trenge nåler,tannpirkere, betyr det at du vil vite hvordan det har gått med bestilling av kransekakeflagg og om det gikk fint med bestilling og kontakt med Premierflag? For å få peiling om at det vil hjelpe å kontakte Premierflag. Kontaktinfo:Florida: Phone:631-824-9095 Fax:631-824-9033 info@premierflag.comNew York: Phone: 631-843-0247 Fax: 631-843-0248 rbrown@premierflag.com For andre interesserte, når det gjelder forskjellige kategorier av flagg, skriv på adresselinjen: www.premierflag.com/product_info.ph Så klikk på de forskjellige kategoriene (categories;amerikansk) og velg. f.eks. Paper US Flags (kransekakeflagg). Da kommer prisen for kransekakeflagg frem.Ang. kontakt med firmaet/selskapet: Se etter contact us og klikk der på hjemmesiden 8www.premierflag.com/product_info.ph)for å kunne ringe,faxe eller maile.Nevner det, fordi lenkens innhold har forandret seg noe siden sist innlegget av Larsen kom inn på dette temaet.Mvh. Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.