Gå til innhold
Arkivverket

[#31798] Ida Edvarda Pedersen, født 31.08.1911 i Fleina, Gildeskål.


Gjest Ørjan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Larsen

Er det noen som vet noe om Idas foreldre, søsken og forfedre? Hun ble gift med Gunnar Johan Thoresen. Han kan være fra Reine i Lofoten? Her har jeg ingen datoer og år på fødsel og når han døde.De var bosatt i Gutvik, Nord-Trøndelag.Håper på svar.MVH Ørjan Vollan Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Du finner henne døpt på Arkivverkets skanning av kirkebøker. På side 18/bilde 24 under Gildeskål fra 1909-1926.Far: Peder Nilsen f. 1874 Mor: Ragna Jensdatter f. 1875. FleinVed å lete på disse sidene finner du sikkert mer om familien. www.arkivverket.noAnne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei og tusen takk for svar.På sidene til riksarkivet står det: ingen lesebetjening mellom 8-29 aug, 05. Siden arkivet åpner 29 aug. Finnes det sider på nett hvor man kan se?Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Jeg mente det samme som Lars Ove, er bare ikke så flink til å lege lenke, men skal lære meg det nå. Håper du finner fram for der er nok mer om familien til Ida på de skannede sidene fra Gildeskål.Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hei og tusen takk for svar.Jeg fant mye på disse sidene. Men det er vanskelig å tyde noe av det. Ida fant jeg dåpen på. Og da finner jeg nok søsken av henne når jeg får leita godt nok. Der finnes sikkert giftermål for hennes foreldre også. Men finnes det kirkebøker tidligere enn 1899? For jeg fant en del av mine andre slektsgrener der også i andre fylker.Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiTyding er ofte et problem både når man sitter foran skjermen og også når man sitter med orginalen foran seg. Håndskriften til mange prester stod ikke tilbake for det vi gjerne kaller 'lege'-skrift.Men de digitaliserte bildene her kan man jo forstørre, det vet du kanskje?, og man kan evnt be om lesehjelp her på forumet.Lykke til videre!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Takker for svar.Hvordan forstørrer man disse sidene da?Fint at jeg kan be om hjelp, takker for det.hvordan kopierer man bilde inn på denne siden for å få hjelp?Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Ørjan:Sp 1) Oppe til høyre på siden står det 'brukervalg for visning'. Sett den til 100%, eller større om du vil.Enkelt og greit.Sp 2) Høyreklikk på bildet, fra menyen velger du 'lagre bilde som', så skriver du i det blå feltet et navn på bildet, velger katalog (feks Mine Bilder) og lagrer.Så åpner du bildet i feks 'Paint', beskjærer det partiet du ønsker, lagrer dette igjen i feks Mine Bilder. ( du bør beskjære det da det ellers blir alt for stort å laste inn her)Så starter du et nytt tema her på debatten, og før du sender det inn, så får du opp et felt hvor du kan legge inn en billedfil. Velg 'bla i gjennom' (tror jeg det heter), finn katalogen bildet ligger i (feks Mine Bilder), og dobbeltklikk på bildet. Da skal alt være i orden, håper jegMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ørjan Larsen

Hei.Jeg fant Idas foreldre som Ragna Karoline Jensdatter, f. 1875 og Peder Nilsen/Mikalsen, f. 1874. Kan Ragna ha vært gift 2 ganger? Ved Idas dåp heter faren Peder Nilsen, men ved de andre søskene heter faren Peder Mikalsen. Barn: 1.Ida Edvarda, f. 08.03.1911, dåp 12.05.1911. Faddere: Jeremias Andersen og hustru, Jelstad, Enkemann Petter Kvam, Nord Arnø,Pige Anette Pedersdatter Høistad. Foreldre Peder Nilsen,f.1874 og Ragna Jensdatter, f.1875, Fleina.2.Emil Schønning, f.24.04.1914, dåp 02.08.1914.Faddere: Salomon Johansen og hustru, Alf Pedersen Flein, Konstanse....., Amandus Reinhardsen, Gerda Pedersdatter. Foreldre Peder Ingvald Mikalsen,f.1874 og Ragna Karoline Jensdtr. f.1875.Flein.3.Gerda, 4.Petrine, 5.Solveig 'Gudrun' Emilie, f. 1917, dåp 08.07.1917. Faddere:John Jensen og hustru, Ragnvald Pedersen,Reidar Sveindsen, Pige 'Tryfesa' Albertsdatter, Sigrid Pedersdatter. Foreldre Peder Lemkan? Ingvald Mikalsen, f.1874 og Ragna Karoline Jensdatter, f.1875.Eller klarer noen å tyde dette bedre enn jeg? Jeg lurer på om noen vet mere om Ragna og Peder og deres søsken og foreldre?Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg tyder:1. Ida Edvarda, f. 31.08.1911 på Flein, hjemmedøpt 05.12.1911, dåp stadfestet i Gildeskål Kirke 09.06.1912. Foreldre: Husmand Peder Nilsen (f.1874) og hustru Ragna Jensdtr (f.1875), Flein. Faddere: Husmann Jeremias Andreasen og hustru, Jelstad; Enkemann, husmann Peter Kvam, N. Arnø; Pige Anette Pedersdtr Hustad.2. Emil Schønning, f. 24.04.1914 på Flein, døpt 02.08.1914 i Gildeskål Kirke. ForeldrE: Husmann Peder Ingvald Mikalsen (f. 1874) og hustru Ragna Karoline Jensdtr (f. 1875), Flein. Faddere: Husmann Salomon Johansen og hustru, N. Fuglø; ungkar Amadeus Leonhardsen; unkar Alf Pedersen Flein; pige Konstanse Leonhardsdtr ditto; Gerda Peersd. ditto.3. Gerda og 4. Petrine fant jeg ikke.5. Solveig Gudrid Emilie, f. 25.03.1917 Fleinen, dpt. 08.07.1917 i Gildeskål Kirke. Foreldre: Fisker Peder Leonhard Ingvald Mikalsen (f.1874) og hustru Ragna Karoline Jensdatter (f.1875). Faddere: fisker Peder Jensen og hustru, fisker Ragnvald Pedersen, Reidar Svendsen, pike Tryfosa(!!) Albertsdatter, Sigrid Pedersdatter. (Den godeste frøken Tryfosa Albertsdatter finnes her [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01838&gardpostnr=605&sokefelt=skjul>Lenke i FT 1900).Peder MIKALSEN og Ragnna Jensdatter finnes i 'Bådviken' (på Fleina) i FT 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Hallo og tusen takk for svar.Ragna Karoline Jensdatter og Peder Nilsen står som foreldre, men hvem er Peder Mikalsen? Er disse Pederene samme mann?Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Ørjan. Det var litt interresant å finne at min tante og onkel er faddere: Amadeus Leonhardsen;; pige Konstanse Leonhardsdtr. De er søsken av min mor. Kanskje ble de faddere fordi at de var naboer (bodde i Lavika) for jeg kan ikke se at jeg finner de i slakta mi.Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Ja ser at disse er samme mann, når jeg får summet meg litt. Takker deg så mye for hjelpen.Hvor kan jeg lete for å finne Ragna Jensdatters foreldre og søsken?Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Peder Mikalsen og Peder Nilsen var samme mann, ja. Han var sønn av Mikal NILSEN, derfor veksler presten mellom å skrive Mikalsen og Nilsen. På denne tiden var jo ennå ikke etternavn noe som var juridisk fastlagt.Ang. Ragnas foreldre er jo folketellingen 1875 for Bodø svært nærliggende å søke i. Et raskt søk ga et raskt svar: Lenke (nr. 19-24) viser Rangas foreldre med familie i gard nr. 11 i kvartal 18 i Bodø by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Foldens prestegjeld var det som i dag er Nordfold og Sørfold, samt Kjerringøy (som nå ligger i Bodø kommune.)Vet ikke hvor godt kjent du er på kartet, men Nordfold og Sørfold ligger rundt fjorden Folda som er neste fjord nord for Saltfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Larsen

Tusen takk for svar.Jeg er ikke kjent i de strøk. Men kan jo søke i kirkebøkene kanskje for å finne Ragnas foreldres gifter mål og deres foreldre.... og barn.Mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Skjønner du er nybegynner i feltet, så da er det greit å få litt hjelp. Gamle kirkebøker kan være vanskelige å tyde, i hvert fall i starten. Men hvis man har oversikt over en del stedsnavnet i det prestegjelden man leter i, kan det hjelpe. I så måte kan jeg anbefalle matrikkelutkastet fra 1950. Der finner du oversikt over alle hovedgårder og underbruk slik i prestegjeldene slik de var i 1950. Den finnes på http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/matr50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Knut Hanssen

Hei du. Dette var moromt. Jeg er sønn av Ida Edvarda, og er født i Gutvik. Som liten gutt var jeg på Fleina , og husker godt flere av mine onkler. De bodde på Fleina da, men vet ikke om det er noen som lever enda.Jeg hvet at noen av slekta bor på Ørnes. Gunnar var fra Reine. Det er riktig det. Er ikke sikker når han døde, men det kan jeg finne ut.Du kan gjerne kontakte meg på denne mailadressa, så kan jeg være behjelpelig med det som jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.