Gå til innhold
Arkivverket

[#31811] Gunhild,er hun barnebarn av en Nøtterøy-prest?


Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Kristoffersen

Min tt-oldemor Gunhild Kristine Sørensdtr.f.ca 1793 på Nøtterøy(kan være Brunlanes).Att. fra Samsing i Br.nes før vielsen til Bernt Mortensen Falchenberg i Larvik 16/1/1829 sier at hun er konf.1807 i Br.nes.--- Familiehist.sier at det kom en snekkersv. til Prestegården på Nøtterøy.(presten skal ha vært på Nøtterøy i 20-30 år)Prestedatteren stakk av med snekkersvenn og ble bannlyst av presten. De ble tatt til nåde noen år senere!,kom tilbake,fikk hus.Alt gikk tapt i en brann. Presten døde. De flyttet. Hvem er presten? Gunhild,som jeg har forstått er barnebarnet til presten,levde i Larvik 1865,da står det f. på Nøtterøy. Kan noen hjelpe meg med dette??Skjønner ikke hvem den aktuelle presten kan være.!!??? Kan noen der ute hjelpe meg? Det er flere i fam.som har prøvd og finne ut av dette.Historien er skrevet ned for mange,mange år siden og levert videre. Med hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Det kan selvfølgelig være den Gunhild i Hedrum, for de kan ha flyttet litt rundt før de kom til Br.nes. Det var også ei Gunhild Sørensdtr. i Lardal 1801, men jeg trenger en link tilbake til en nøtterøy-prest også. N.B. Gunhild Kristine skal ha hatt en veldig vakker søster. Denne søsteren ble bortrøvet i Larvik og de så aldri noe mer til henne. Om hele fam. flyttet til Br.nes,se det vet jeg ikke. Tror jeg har funnet rette Gunhild i Larvik 1825. Er det noen der ute med viten om Nøtterøyprester som kunne hjelpe meg. ----------Til Rydjord----var det du som var på bib.tek i Lardal og som jeg nevnte saken for.?? Da er det kanskje det du forveksler dette med. Hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Etter det som står i Sandar og Hedrum bydebøker, virker ingen av de to nevnte i linkene i innnlegg (2) som rette dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Jeg har sjekket Nøtterøy-prestene mange ganger. Hjelper ikke,jeg har i mine arvede notater at min prest var på Nøtterøy i ca 30 år.Oldebarnet til Gunhild har skrevet ca.1760-1790.(Han var ikke sikker på tiden) Falck er den som var der lengst, men jeg har litt sans for Rasmus Kjelman som min prest. Skjønt hans døtre var for unge til og stikke av med snekkersvenn mens prest Kjelman levde. Prestedatteren skal ha rømt til Telemark med snekkeren.Da de ble tilgitt kom de tilbake over Meheia og ble frarøvet alt sitt gods og gull.Derfor fikk de jord til hus av presten. Kan det at hun ble lyst i bann føre til at hun ikke nevnes som prestens barn senere.??? Om Gunhild er født før eller etter bestefarens død vet jeg ikke. --------- Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Gunhild Sørensdatter jeg finner i Larvik i 1865 som er nevnt f. Nøtterø, er denne damen:LenkeRiktignok med et spørsmålstegn ved alder.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Takk for den hjelpen dere prøver å gi meg.-----------Gunhild er nok f. ca.1793, for hun lever i 1865, i Larvik ,på fattighuset og er i 70 årene.Der står det at hun er f. på Nøtterøy.Har kikket etter konf. i Br.lanes for mange år siden, men fant ingen som jeg antok var henne da. Når det gjelder den Gunhild der datteren til Kjelman er husfrue kan det vel tenkes at alderen er feil og at hun er plassert hos tanten for å lære---eller? Det ble skrevet endel feil, både alder og navn i de tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Gunhild i Lardal er vel mest sannsynlig identisk med den Gunhild Sørensdatter som gifter seg i Lardal 1806 med Ole Jacobsen (Lenke). Viser kirkeboka at Gunhild Sørensdatter var enke da hun ektet Bernt Mortensen i 1829?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du går inn på Vestfoldslekt finner du mange barn med far Rasmus Kieldsen.Her har du en av dem som godt kunne fått en datter ca 1792.LenkeDu finner flere eldre døtre av Rasmus Kielman,ved å søke på farsnavn Rasmus i arkivetDa kan du jo se om du finner en som passer bra aldresmessig?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Rasmus Kjelman hadde følgende døtre som overlevde barneårene (tre med første hustru, to med andre) ([url="http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/>http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/):1. Elisabet, f. 1761. Gift før 1781 med Eilert Brun i Larvik (Lenke)2. Riborg Margreta, f. 1763. Gift før 1801 med Jan Jochum Wright i Larvik (Lenke)3. Gjertrud Dorthea, f. 1767. Dødsboskifte 11. januar 1781 (Lenke)4. Anna Christine Eeg, f. 1769. Gift med en Larsen som døde før 1801 (Lenke)5. Johanna Christine, f. 1771. Gift før 1793 med Lars Wright i Lardal (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dør sogneprest Rasmus Kielman i følge Vestfoldslekt.LenkeFinner ingen i Larvik med fornavn Søren som kan passe til ektemannen til enken i 1801-tellingen.Det viker som om denne gamle historien må være litt tynn?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Hei alle som hjelper meg. Jeg tror liksom på historien også jeg. Har hørt den i så mange år at den har blitt en sannhet. O:B:S:mangler bare presten!!! Min mormors kusine leita i mange år. Det samme gjorde min mors fetter. Kan Rasmus Jenssøn Kielman (Kjelman)ha vært gift en gang før og hatt ei gifteferdig datter i 1765-70. Kielman dør 73.Presten skulle være både syk og angrende når datteren kom tilbake til Prestegården.Prestedatteren bodde der før hun stakk med snekkeren.Er det noen folketelling, konfirmasjon eller noe som kan identifisere min ttt-oldemor. NB-- Til Gunn Huglen--hvem er den enken i 1801 som er gift med Søren? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Ser hvem du mente Gunn, men årstallene stemmer så dårlig. Det bor forresten ei Gunhild Hansdtr der datteren til Kielmann bor.I og med Kielman døde i 1773 må han ha hatt barn før 60.(om han er min prest)Presten dør før datteren og hennes familie forlater Nøtterøy. Hva skjedde dersom man ble 'lyst i bann'. strøyk de deg i kikeboka, mistet du arverett etc. Kan Kielman ha vært gift i Sandef. eller Larvik før han tiltrådte som prest på Nøtterøy.--------Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på Ketil Firing Hansens innlegg nr. 6 får du en lenke til bygdeboka. Her kan du lese om prestene om du trykker på menyen .Her står det om Rasmus Kjelmans to ekteskap.g. 1. g 1759 m. Anne Christine Eeg, datter av foged i Romsdalen, Børge Eeg. Hun døde 1767, 34 år.g.2.g i Sandar med Johanna Catrine, datter av Sandefjordkjøpmannen Hans Christensen.Her legger jeg en lenke til ekteskap 2.LenkeDen Gunhild Sørensdatter som lever i Larvik, passer dårlig i alder, men her står et spørsmålstegn etter alder om du ser etter.Nå ser det ut til at Ketil har gitt deg en god oversikt over prestens døtre i fra begge ekteskap, så det spørs om dette bare er en oppdiktet historie?Jeg har ikke greid å finne noen av døtrene gift med en Søren.Den siste datteren som var enke i 1801, har ingen barn ser det ut for.Tror nok ikke presten kunne lyse noen i bann som du sier. Han kunne nok gjøre datteren arveløs, men jeg ville ta historien med en klype salt.( selv om den hørtes spennende ut.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å svare på et av dine spørsmål. Hvem er enken i 1801. Om du leser Ketils innlegg nr. 18 finner du en datter,Anne Christine f. 1769, Nå bruker hun ektemannens etternavn , Larsen, men det står f. Keilman som notat. (1801 telling) Om denne mannen hadde hatt Søren til fornavn, kunne det vært noe i historien.Har ikke funnet noen som passer til Søren Larsen g. med Anne Christine ( Rasmusdatter) Kielman.Heller ikke i Larvikskifter har jeg funnet spor.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Uansett om man ønsker at historien skal være sann eller er overbevist om det er oppspinn, gjenstår det å finne dåpen og konfirmasjonen til Gunhild Kirstine Sørensdatter.Alderen er oppgitt til 80?? i FT-1865. To spørsmålstegn betyr normalt at originalen er vanskelig å tyde. Fødested er oppgitt til Nøtterøy. Det døpes ingen Gunhild Kirstine på Nøtterøy i perioden 1780-1797.Ved giftermålet i 1829 er alderen hennes oppgitt til 36 år.Hun er sannsynligvis identisk med 33-årige Gunnild Sørensdatter i Larvik 1825 ([url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f20707&gardpostnr=552&merk=552#ovre>Lenke)Dersom hun er konfirmert 1807 i Brunlanes bør hun kunne gjenfinnes i kirkeboken. Har noen lest den originale presteattesten (Larvik prestearkiv?)Gunhild Sørensdatter og Ole Jacobsen som gifter seg i Lardal 1806 er temmelig sikkert identiske med to av Lars Wright og Johanne Kielmanns tjenestefolk i 1801 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Joda det er helt sikkert min Gunhild Kristine i 1825 og i 1865. Hennes attest før ekteskap skal være utstedt av Samsing i Br.lanes. Der skal stå at hun er født under potetopptakinga 1793 i Br.lanes og konf. i Br.lanes i 1807. Jeg har ikke sett den, men blitt fortalt dette. Hun skal være ugift da, skjønt hun nærmer seg 40 år. har kikket på dåp og konf. i Br.lanes,men finner ikke noen som stemmer med henne.Kan bruken av etternavnet være feil? Kan hun ha vært gift? Dette er ei nøtt, men sikkert løselig.--- Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.