Gå til innhold
Arkivverket

[#31811] Gunhild,er hun barnebarn av en Nøtterøy-prest?


Gjest Wenche Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg ekteskapet til den Gunhild som gifter seg i Hedrum, som Ketil nevner. LenkeDet passer vel litt dårlig med den Gunhild S. som skulle være konfirmert i Brunlanes i 1807.En måtte vel være konfirmert før en giftet seg, går jeg ut fra?Originale kirkebøker må nok til her.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg dødsfallet til den eldste av presten Rasmus.J.K.s døtre.LenkeInteressante tilleggsopplysninger. Døde på Gokstad i Sandefjord.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Wenche Kristoffersen

Kan det være at Gunhild Kristine er etterkommer av Clemet Thue Samsing. Han var Kapelan på Nøtterøy,i den aktuelle tiden. Han ble prest i Tjølling etterpå.-------- Når jeg leiter på Samsing og fødsler på Nøtterøy, finner jeg at han har 3 døtre og en sønn.--------Kan han ha hatt ei datter som jeg ikke har funnet.-----Det ser ut som om den ene datteren dør 2 og1/2 år gammel på Nøtterøy.Ei dør i Tjølling,ugift.Den tredje bor hos broren Jens i Br.lanes.(Hun er også ugift står det). Jens er prest i Br.lanes .Attesten Gunhild hadde da hun giftet seg er skrevet av Jens Samsing.-------- Skulle ønske noen kunne hjelpe meg med å finne Gunhild Kristine Sørensdatter, som døpt, eller konfirmert. Det eneste sikre jeg har om henne, er jo at hun gifter seg med Bernt Mortensen i Larvik, og at hun dør der, etter 1865. Både Gunhild og Kristine kan jo skrives på mange forskjellige måter og jeg har prøvd alle varianter tror jeg . Har jo søkt på henne i 1801---------Hun bør være født i ca 1790-95 ville jeg tro.Hun er født på Nøtterøy,Br.lanes, eller kanskje en annen Vestfold kommune.???--------Det bør vel være mulig å løse dette?? Flere i min slekt har forsøkt, men ingen har klart det til det nå.Jeg vet at det er flere av dere som leser dette, som har lang erfaring, og kanskje er en av dem, som som kan løse dette for meg. Noen av dere har allerede forsøkt, men håper på flere innspill.Med hilsen Wenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Tjølling Bygdebok I, Krohn-Holm s. 274, står det en del om Presten Clemet Samsing. Sitat: Han var d. m. Elisabet Paulsdatter Post, som døde 70 år gammel i 1794. Av ders tre barn, døde datteren Karen ugift. 35 år gammel i 1796.Dattern Kirsten giftet seg i 1808 med kaptein Sochman i Brunlanes, sønnen Jens ble farens etterfølger i Tjølling.Jens Clemmetssøn Samsing , sogneprest 1797-1800 f. 22 mai 1758, på gården Elgestad Nøtterø. Teologisk embedseks. 1784.Fikk innvilget forflytning til Brunlanes , der han virket som sogneprest til sin død 1829. Fra 1821 også som prost.Jens Samsing var g. m. Kirsten Grønhof Harris, datter av kjøpmann Hans Nilssøn Harris i Larvik.( dette var en forkortet avskrift.)Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er de barna som er nevnt døpt etter Clemet og Elisabet : Jens dpt. 26 mai 1758Karen dpt. 13 sep 1761Kirsten Margrete dpt. 12 des 1763og en datter Anne Christine dpt. 23 sep 1767. Hun er ikke nevnt i bygdeboka, så det er vel hun som dør som barn?LenkeHer er ikke nevnt noen uekte datter, men om hun var prestens, ville hun vel kan hende ikke være ført inn på vanlig vis heller?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Gens Samsing i Brunlanes, Tanum i 1801. Lenke Her bor søsteren hos han, ugift på dette tidspunkt. ( g. 1801 i føge Bygdeboka)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Jens Samsing i Brunlanes, Tanum i 1801. Lenke Her bor søsteren hos han, ugift på dette tidspunkt. ( g. 1801 i føge Bygdeboka)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Kristoffersen

Hei Gunn Takk for at du viser interesse for min historie.!! Det er ikke lett å finne ut av dette. Historien er skrevet ned av min oldefar Peter Godtfreds bror Thorvald Severin Berntsen. Han var diakon og medlem av Metodistkirken. Han var en troverdig person, men kan jo selvfølgelig ha oppfattet ting litt annerledes enn de i virkeligheten var.Peter Godtfred, broren og 2 søster var barnebarn av Gunhild Kristine.-(barn av Morten)----------Jeg har alltid, siden jeg forsøkte første gang, og vet at andre før meg har forsøkt,uten å lykkes, tenkt at klokkeren kan ha blitt prest etterhvert som åra dratt seg på og historien fortalt omigjen. Det er derfor jeg nå tenker meg at det kan ha vært Samsing d.e. som var faren.----------I historien heter det at det kom en snekkersvenn til gården, som prestens frøkendatter(sitat) forelsket seg i. (altså bodde hun og faren på samme gård.) Presten motsatte seg forbindelsen og de rømte vekk. De ble lyst i bann, men senere tilgitt.Da de kom tilbake, over Meheia i Telemark/Buskerud ble de røvet for alt sitt gods og gull av landeveisrøver. Da de kom tilbake til prestens gård fant de presten angrende og syk, men de fikk tomt/hus og bygde der. Senere mistet de alt igjen, men nå i ildebrann (sitat). Etter hva jeg vet senere, blir Gunhild Kristine som sikkert er prestens datterdatter(om ikke jeg tar feil og at det er en generasjon senere, altså barnebarn)født i Br.lanes. Dette sier den opprinnelige historien, som jeg har fått muntlig.---Gunhild er da født i Br.lanes 1793 under potetopptakingen(skal stå på hennes dåpsattest som jeg ikke har sett)altså på høsten. Hun er konf. i Br.lanes. --Jeg har ikke funnet dåp, ikke konf. Men det er meg fortalt. ---------Hun skal ha hatt søsken -------minst en søster -------(hun som jeg skrev var røvet,eller ble borte på en bytur til Larvik)I f.tellingen 1865 står det f. på Nøtterøy. Det burde være mulig å finne dama i Br.lanes dersom hun er f. og konf.der, men jeg har ikke klart det. Finner henne jo heller ikke på Nøtterøy.Jeg finner ei Gunild Sørensen i Hedrum døpt 18 okt.1795. Hvem var hun og hvem giftet hun seg med???Ei Gunhild Sørensen Vik i Tjølling døpt 6/3/1790. Har ikke fått sett nærmere på henne.Ei Christine Sørensdtr. døpt 26/4-1798 i Larvik. Far Søren Hansen Tvetene (det er vel Br.lanes?)og mor Anniken Hansdatter.Det finnes vel kanskje flere.En av mine teorier er at hun kan ha vært gift, slik at Sørensen(Sørensdtr)er mannens enten for, eller etternavn, som senere er brukt på henne. Jeg har jo sett slik feil andre steder. Kanskje litt rart at det er brukt konsekvent.Hele historia er snål, men skal være sann.!!!!!!!!!????????? Er det fler dere ute som har teorier eller løsninger, så er jeg glad for alle innspill. Det kan føre til at gåten løses. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Har du sett denne dåpen til Gunhild Sørensen, datter av Søren Helgesen , Vik.? Legg merke til navn på faddere. Elisabeth Samsing må jo være prestens datter?LenkeHer kan det vel finnes en sammenheng til å løse mysteriet?Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

De andre barna til Søren Helgesen jeg fant døpt i første omgang på vestfoldslekt var følgende:Trul 1787Gunhild 1790Ellen Catrine 1791Sissel 1793Ole 1795Anne Katrine 1797Her er ikke helt samsvar med opplysninger i Bydgeboka for Tjølling s. 391 under Vik Store:Søren Helgesen fra bruk nr. 1 f. 1755 d. 1811. g. 1. g. 1787 m. Elen Katrine Hansdatter, Sjyllist. g. 2.g 1791 m. Antonette Olsdatter, Gåserød.Barn i 1. ekteskap er nevnt kun Elen Katrine f. 1791.Barn 2. ektes. Sissel 1793Ole 1795Anne katrine f. 1802Helvig Marie f. 1805 g.m Lars Nilsen, Spetalen.Pernille f. 1807.Som du ser mangler noen av barna i 1. ekteskapog flere barn fant jeg ikke dåpene til ved første søk på barn av Søren Helgesen.Etter Sørens død giftet enken seg med Kristen Hansen fra Kolsrød. Han omkom ved fergeforlis på Lågen 1821.Deretter overtok Kristen Stephansen , sønn til Sogneprest stephansen, bruket.Som du ser er det en god del som ikke samsvarer mellom bygdebok og dåp på Vestfoldslekt.Skal se hva jeg ellers finner. Prestefamiliene har tydelig hatt en nær tilknytning til Sørensenfamilien.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til den første sønn av Søren.LenkeHer er det også en fadder fra Tjølling prestegård, Gullik Albertsen, nevnt s. 367 Tjøllingbok.Sokneprest Stephansen brukte selv plassen en tid. Samme plass som far til Gullik , Albret Johansen og Gunhild Bentsdatter brukte.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Gunhild Sørensen som er døpt i Tjølling lurer jeg på om jeg finner igjen her. Alder passer, og ikke finner jeg henne hjemme på Vig i 1801. LenkeDet er mulig hun alt er satt i tjeneste, muligens hos slekninger siden husfar heter Sørensen. I 1801 er Søren i sitt andre ekteskap og bor med hustru og barn på Vig.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, nå fant jeg den Gunhild Sørensdatter Vig, død bare 3 uker gammel: LenkeDet er vel derfor hun ikke er kommet med i Bygdeboka.Da er dette i all fall ikke din Gulhild, selv om alder og faddere passet bra.Ikke heldig med dette forslaget.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei !Denne historien, er den på noe vis nedtegnet eller er den bare fortalt videre som et eventyr uten navn og sted.Det er konfimert ei Gunild Sørensd. 1807 i Brunlanes, alder og farsnavn er ikke nevnt.Vielsen i Larvik 16 jan. 1829: Enkemann, matros Bernt Mortensen 45 år og pike Gunild Sørensd. 36 år. Forloverere, Amund ? ---- og Gjert Kristiansen. Attest fra Samsing 19. des. 1828. ( Jens Samsing døde vel 1829.)Jeg savner opplysninger om barn etter Gunild og Bernt som et utgangspunkt for mulig ny informasjon.Finner ingen Gunild Sørensd. døpt i Brunlanes, jeg skal se etter i Larvik og Hedrum.Er folketellingen for 1801 undersøkt?Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Wenche!I innlegg 1 skriver du Bernt Mortensen Falchenberg, hvor har du Falchenberg fra?Det er ikke nevnt noe om at hun var konfirmert ved vielsen, kun at det forelå attest fra Samsing. Dette var vel vanlig når vielsen var i et annet sogn. Det står ikke noe om at hun var født under potetopptakingen 1793.Finner ingen dåp i Larvik / Langestrand. Med FT 1801 mener jeg at Gunild (Kristine) skulle være innført sammen med foreldre et eller annet sted. Agder, Buskerud og Telemark kan være mulig.Hvis du mener at denne Gunild er din riktige så har du kanskje navn på barn fødselsår og sted og de skulle vel være innført i en eller annen kirkebok.Siden du nevner en Metodist diakon, - det var tidelig Disentermenigheter i Larviksområdet.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være foreldre til Bernt Mortensen Falchenberg? I så fall er de viet på Kongsberg her:LenkeDet er en god del Falkenberg navn i Kongsberg og i Telemark i denne tiden. Om du har flere opplysninger om etterslekt på Langestrand i Larvik, så kan det være nyttig med disse opplysningene for dem som hjlper deg med oppslag i kirkebøker.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette da være Bernt Mortensen f. 1785 i Kongsberg? LenkeHan passer bra med alder til ektemannen til Gunhild Kristine ved vielsen 1829.Skal se om jeg finner barna deres.Mvh. Gunn. H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner her en Morten Berntsen sønn av Bernt Mortensen og Gunhild Kristine, dpt Larvik :LenkeParet her også muligens fått flere barn?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da har du vel denne Morten med hustru og barn i 1865 i Hedrum. Han har en sønn som du vel har nevnt før som barnebarn av Gunhild Kristine?LenkeVar det han med Gotfrid som mellomnavn du mente?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg den sønnen som er oppført som hustrus sønn i Hedrum. Han heter pussig nok også Sørensen.LenkeVet ikke om dette Sørensennavnet kan ha noe å gjøre med Gunhild Kristines Sørensennavn, men her er så mange løse tråder, så jeg tar med denne også. Brunlanes/ Hedrum og Larvik ser ut til å ha vært steder der slekta har bodd. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Gunn som vanlig ivrig og dyktig.Morten ble født 15. des. 1833 og døpt i Larvik kirke 23. feb. 1834. Foreldre var arbeider Bernt Mortensen og hustru Gunild Kristine. Løkken Frankendal er omtalt i Hedrum Bygdebok på side 21.Det er herved bekreftet at damen vi ettersøker heter Gunild Kristine med mange varianter og det formelle skulle være er i orden.Så da er det -- bare-- å finne dåp og foreldre.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Wenche! Vi finner nok ikke Gunild Kristine i FT 1801. Har sett igjennom Kirkebøkene for Brunlanes, Larvik, Langestrand, Stavern, og Hedrum og finner ingen dåp 1792 – 1795. ( Hedrum er vanskelig å tyde).Det står et stedsnavn etter den Gunild Sørensd. som ble konfirmert i Brunlanes 1807. Ha(g)------? Brunlanes MINI 2 1802 – 1834, side 522 kort 8/8.Hvis du hadde hatt morens fornavn kunne det kanskje vært mulig og finne ut mer ved å sjekke listene over døde i Brunlanes.Når det gjelder Prester, holder jeg på Wilhelm Falck eller (Jens Samsing).Fra Tjølling Bygdebok bind 1 side 274, her står skrevet: Etter Broagers død 1773 bestyrte kapellanen i Hedrum, Wilhelm Falck Tjølling sognekall inntil Clemmet Thue Samsing tiltrådte som sogneprest 1774. [url="http://www.genealogi.no/Prestehistorie/prosti_brunla.html>Lenke Er det noen som har liste over prester og kapellaner i Hedrum etter 1715 og opp til 1900? Fra Nøtterø bygdebok, - http://www.vestfold-slekt.net/notteroy/bygdebok/Wilhelm Andreas Falck 1773-1813. Blev huslærer en tid hos kaptein Hageman i Holmestrand, drev siden som pædagog i Kristiania, intil han 1763 blev personel kapellan hos provst Henrik Wissing Ørsted i Hedrum med hvis eneste datter han blev gift. 1773 kaldte Larvikgreven ham til sogneprest paa Nøtterø..Gift 1765 i Hedrum Lenke med Fredrika Sofia Ørsted, født i Hedrum 1744, død paa Nøtterø 1801. Av 13 barn vokste 6 op: 1. Christian Conrad (opkaldt efter Larvikgreven), f. 1767, døde i Kristiania i 20 aars alder. 2. Henrik Falck, f. 1769, blev toldinspektør i Risør; g. m. frøken Malling fra Drammen. 3. Wilhelm Falck, f. 1773 i Hedrum, blev overretssakfører i Larvik hvor han døde 1808; var gift med en datter av sakfører Lind i Larvik. 4. Anna Margreta, f. 1776 paa Nøtterø, gift 1801 m. skipper Baltasar Christian Hageman i Sandefjord. 5. Sofia Charlotte, f. 1777, egtet 1802 skipper Nikolai Bartolomeus Abelsted (om dem se Nordre Aarø). 6. Jakob Falck, f. 1782, blev skipper og bodde paa Ørsnes (se Ørsnes).Wilhelm Falck barn født på Nøtterøy: LenkeUtenom disse er det født barn i Hedrum og kanskje et annet sted. Lenke Og Lenke Samsing barn født på Nøtterøy: LenkeDøde Wilhelm Falck barn Nøtterøy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.