Gå til innhold
Arkivverket

[#31905] Forbindelse Heli nordre, Spydeberg og Unås, Hobøl?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk igjen. Da fant vi en Ole til på Skøyen. Min hypotese akkurat nå er at han kan ha flyttet til Unås med familien i 1701. Det kunne vært interessant å se hva skoskatten 1711 sier. Dersom det nevnes at Ole Unås har en sønn boende hos seg, KAN det bety at det er Lars. Lars var med sikkerhet der i 1715 (fadder), men Ole står fortsatt oppført som bruker det året. 1716 mangler det oppgave, og 1717 og fremover er det Lars.Når det gjelder Tolf Olsen og Dingstad tyder alt på at alle barna han fikk med Guri døde, og det kan være forklaringen på at det bare er Tore Bårdsdatter som nevnes i skjøtet av 1725. Guri døde alt i 1722. Det er vel ellers ingen grunn til at Tolf skulle ha brukt Dingstad, hvis han ikke var gift med en datter defra, og navnet Bård er ikke veldig utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger Sofie Olberg

HeiTolf Olsen f ca 1674 begraves fra Waglen 11 april 1737, 63 år og 3 mndr. Lars Olsen f 1677 begraves fra Unaas 19 mars 1749, 72 årWegger og Waglen er to forskjellige steder. Du nevner en Erik Olsen, det blir begravet en Erik Eriksen f ca 1690 fra Tomtereie 07 oktober 1759, 69 år. En gammel kar Erik Olsen f ca 1649 begraves fra Roaas, 24 juni 1740 En Gertrud Andersdatter f ca 1703 begraves fra Torp i Hobøl, 20 januar 1775 72 år. mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiLars Olsen Unaas og Anne Webjørnsdatter hadde også disse barna: Maria Larsdatter konfirmeres Søndag etter Påske 1738, 16 år gml g. 1745 med Peder Sørensen Jahren. Anne Larsdatter Giftet seg 12 september 1745 med Lars Helgesen fra Vien f 1722-1786 på Hauger i Ski Ole Larsen konfirmeres Søndag etter Michelsdag 1743, 17 år gml.gift 1747 med Osloug Andersdatter Thorer Larsen Søndag etter Påske i 1748, 18 år Tosten Larsen ' ' ' i 1748, 18 år Hans Larsen Søndag etter Michelsdag i 1750, 17 år.Tosten Larsen giftet seg 1766 med enken Gunhild Olsdatter Svikebøl og hans bror Hans gift 1766 med Anne Sørensdatter Kragerud f 1742Tolf Olsen og Gertrud Andersdatter fikk også en sønn Torer i 1733, døpt 25 oktober s.å, men han døde 6 mndr. gml og blir begravet 27 april 1734. Hans søster Sissel 1737- begravet 25 mars 1738. mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk.Jeg vet at Vegger og Vaglen er to forskjellige steder, men som jeg skiver i (18) har jeg ikke funnet noen Tolf/Tollef på Vegger, derimot på Vaglen. Derfor kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være feilskrift fra prestens side. Slikt hendte jo. Alternativt kan Even ha vært i tjeneste på Vegger før han kom til Spydeberg, og så har presten trodd at det var hans hjemsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Beklager. Det var Søndre Heli som slekten Fluga hadde, ikke Nordre Heli.Men kanskje folket på Nordre Heli stammer fra Riggesem i Hobøl omkr 1620 ? Isåfall er det jo full klaff . . . for folket der ætter fra herr Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Neppe ætten som blir behandlet i denne tråden - så langt jeg foreløpig vet, i hvert fall. Iver Olsen Nordre Heli fikk skjøte på gården i hhv. 1722 og 1726, og må selv opprinnelig ha kommet fra Skøyen i Spydeberg. Hans far het Ole, men patronymet er foreløpig helt ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Harald Fjellheim

Hei Svein ArnolfDu nevner barna til Lars Olsen Unås og Anne Vebjørnsdatter under innlegg 4. Som barn nr. 1 er Olaug Larsdatter. Mitt spørsmål er:Hvor finner jeg dokumentasjon på at hun var en datter av ovennevnte ektepar? Vielse 16.10 1735 gir ingen opplysninger i den retning. Jeg synes også kronologien er litt pussig (10 år til neste barn gifter seg).MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Larsen Unås, født ca. 1726, begr. 14/1 1794. Gift 8/10 1747 med Åslaug Andersdtr. Hjell, født ca. 1725 Hjell, Kråkstad, død ca. 1796 Unås. Ole og Åslaug hadde ingen livsarvinger, og på skiftet etter dem 13/9 1796- 21/2 1797 ble formuen utlagt til slektninger på begge sider. Her finner du også Olaug Larsdatters arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, det var skarpt observert!Sønnene og rekkefølgen på dem, samt alderen, stemmer veldig godt over ens med sønnene på Skøyen. Men i så fall må vel Ole ha vandret litt frem og tilbake mellom Skøyen og Løvestad? Er Løvestad behandlet i gårdshistorien ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hogne Holst

Løvestad står omtalt i Spydeberg bygdebok bind 1, del 1, fra s. 187. Men det finnes ingen opplysninger om denne familien der. Det er omtalt en Ole Paulsen som bruker fra 1680. Fra 1689 står Ole (Paulsen) oppført med bygselretten på gården sammen med Hobøl prestebol.Kan virke som Ole Tollefsen var bruker kun en liten stund. Ifølge millitærrullene 1697 skal både Tollef og Ole være født på Skøyen. Og de var jo der 1697 også. Siden O.T ikke er nevnt i bygdeboken hadde han vel ingen eierinteresser i disse gårdene.mvh Hogne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Finner ikke disse i bygdeboka under Løvestad. Løvestad og Skøyen ligger ganske nær hverandre like vest for sentrum i Spydeberg.En Paul Olsen gift med Inger Nilsdtr ( datter av tidligere eier Niels Eriksen på Løvestad)og med sønner Ole og Jon er nevnt som eier av 16 lispund i 1664.Det nevnes at Paul også har arvet parter i Kolstad i Askim og Høie i Eidsberg. Det er flere saker om eiendomsrett til parten i Løvestad og de andre gårdene etter arveoppgjørog Odel. Dette i hovedsak i forhold til Truls Ingebretsen Skårberg gift med Marte Lauritsdtr. Hobøl kirke og Jon Lysheugs arvinger er også medeier i gården.Sønnen Ole Paulsen overtar som bruker på Løvestad i 1680. Han er ført opp med følgende barn, Anders død 1770, neste bruker,Ingeborg ca 1680-1759 gift med Tord Evensen til Løken store,Aslak 1697- ,Thorer 1700-1744 gift med Birthe Larsdtr Hylli,Aslak?? til Ekeberg i Trøgstad,Johannes 1707-1776 gift med Sara Størchersdtr Narvestad, til Brødholt i Tomter,Lars 1714-1744 gift 1740 med enken Olaug Enersdtr Fossum.Gården ble ikke delt før ca 1790 og det er ikke oppgitt noen husmannsplasser før ca 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk skal dere ha. Merkelig om Ole Paulsen skulle ha overtatt på Løvestad i 1680 når Ole Tollefsen nevnes som bonde der i 1690 - men står brukeren i skattelistene bare nevnt som 'Ole' er det jo ikke så godt å vite hvem det dreier seg om. Det var jo to Ole'r rett etter hverandre på Skøyen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Per Harald Fjellheim

Hei!Som beskrevet over kjøpte Lars Olsen gården Unås og hans sønn Ole Larsen som var odelsgutt overtok gården etter farens død i 1747. Han hadde gården til sin død, ingen barn.Skifte 1796.Spm. til Svein Arnolf evt. Hogne (som er Hobøl ekspert.) I gårdshistorien for Kråkstad s. 271 under gården Årås står det at Lars Nilsen Østby i sitt 2 ekteskap hadde sønnen Ole Larsen Unås? Jeg er oppmerksom på at det finnes flere feil i denne boken, men i Folloslekt av Trygve Vik gjentar også han det samme. Spm. er derfor har de begge feil eller finnes det flere Unås gårder?MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg viser til mitt innlegg (4): Ole Larsen Unås, født ca. 1726. Gift 8/10 1747 med Åslaug Andersdtr. Hjell, født ca. 1725, død ca. 1796 Unås, Tomter, Hobøl. 14/3 1750 solgte Ole Larsen Unås gården Øvre Svikebøl for 220 rdl. til Torsten Eriksen. Ole hadde fått skjøte på den gården av faren 10/2 1749. Ole og Åslaug hadde ingen livsarvinger, og på skiftet etter dem 13/9 1796- 21/2 1797 ble formuen utlagt til slektninger på begge sider.Slektningene er de jeg har listet opp, og jeg kan ikke skjønne at det kan være noen forbindelse til Lars Nilsen Østby, jfr. også Ole Larsens skjøte fra sin far Lars Olsen i 1749. Men kanskje den Ole Larsen Unås som gårdshistorien for Kråkstad og Trygve Vik omtaler, er en senere mann med samme navn? Jeg har ikke sjekket Kråkstad og Vik nå. Heller ikke Trygve Vik er helt feilfri, forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.