Gå til innhold
Arkivverket

[#31959] Giftering: Din Albert 01.04.07

Gjest Yvonne Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Eide

Inne på auksjonsiden qxl, er det nå lagt ut auksjon på en giftering som ble funnet i sjøen under dykking. Det er ikke nevnt nøyaktig hvor denne ble funnet men selgeren er oppført som bosatt i Rogaland. Kanskje er det noen her som kjenner til denne ringen og ønsker å få den tilbake i familiens eie? Auksjonen avsluttes den 18 august og ligger under kategorien 'antiviteter - øvrig antikviteter - øvrig.Synes dette var et spennende mysterium & tenkte det kunne være noen her som kjenner igjen disse opplysningene som inskripsjonen gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Lurer på om vedkommende som har lagt ringen ut for salg, har forsøkt å spore opp eventuelle etterkommere etter eieren. Jeg synes det er utrolig hva folk prøver å tjene penger på,en giftering er jo ganske så personlig....mener nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Eide

Helt enig med deg der ja. En eller annen har nok vært veldig fortvilet over å ha mistet dette kjære symbolet for evig kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Eide

Ja jeg har tenkt på den muligheten jeg også. Kanskje angret hun ikke etterpå, eller kanskje hun gjorde det og ble fortvilet over å ha gått så drastisk til verks? Spekulasjonene er mange, men hadde det vært en av mine forfedres ring, så hadde jeg nok ønsket å ta vare på den til tross for ev. hva som har oppstått mellom partene. Ser forresten at ringen nå har fått to bud på auksjonen. Ligger på over 200 kr. Selvsagt er det en antikvitet men likevel er det jo også en personlig ting i gale hender for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Ja, en personlig ting i gale hender er det. I følge loven om hittegods §3, skal en gjenstand, som finneren ikke har klart å finne eieren til, overleveres politiet. På bakgrunn av den loven, tviler jeg på at et privatmenneske har lov å auksjonere bort en giftering på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Eide

Om dette stemmer, noe jeg er sikker på at det gjør, så burde det vel bli gitt beskjed til den som auksjonerer bort ringen? Ettersom ringen er såpass gammel - tro om loven gjelder fortsatt da? Burde jeg da nevne dette til auksjonsselgeren eller la det hele være i fred? Blander meg vel egentlig inn i noe som jeg ikke har noe med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Satt faktisk og lurte på det samme selv, om jeg skulle gi beskjed eller ikke. Men, jeg har jo heller ikke noe med det, og så er det jo selvfølgelig dette med alderen på ringen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg kan sjå, fell dette inn under hittegodslova, pgf. 2, ikkje 3. Men regelen er den same, når det gjeld å melde til politiet. Regelen er derimot ikkje den same når det gjeld finnarløn. Det får ein ikkje etter pgf. 3, men derimot etter pgf. 2, trur eg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siv Eidevik Njøsen

Etter å ha tenkt meg om i et par minutter, skrev jeg en kommentar til selger og gjorde vedkommende oppmerksom på hva som står i loven. Så får det bli opp til vedkommende hva han/hun vil gjøre med den opplysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.