Gå til innhold
Arkivverket

[#31968] Cecilia Olsdotter i Tøshaugen under Natland i Fana (kring 1800) - kven var ho?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

FT1801 for garden Natland indre i Fana syner mellom anna denne huslyden:~~~~~~~~~~Ole Iversen Huusbond 43 Begge første gang gifte Huusmand med jord MCidcel Olsdtr Hans kone 31 Begge første gang gifte KIver Olsen Deres børn 12 MOle Olsen Deres børn 10 MFriderich Olsen Deres børn 7 MElias Olsen Deres børn 5 M~~~~~~~~~~Databasen for døypte i Fana syner at Ole Olson vart døypt 27.11.1791 og at foreldri budde i Tøshaugen under Natland.Ved vigsli til foreldri i 1789 nytta dei namni Tøshaugen og Natland, men medan eg finn Ole Iverson som fødd i Tøshaugen, finn eg ikkje Cecilia Olsdotter mellom dei fødde i Fana!Er det nokon med lokal kunnskap og eventuelt med bygdeboki i handi, som kan fortelja meg kvar Cecilia Olsdotter kom ifrå?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har selv vært på jakt etter denne Cecilia, uten hell.Jeg holdt for noen år siden på med en slektstavle for en åtte-menning av meg i USA, som er etterkommer etter sønnen Fredrich.I tillegg til barna du lister fra 1801-tellingen, fikk de også døtrene Lisbeth i 1798 (trolig død ung) og Brithe i 1801.Lisbeth er trolig oppkalt etter Oles mor, Lisbeth Andersdtr. fra Jonstad i Førde.Da kan man kanskje håpe på at Brithe er oppkalt etter Cecilies mor.Jeg følger spent med på utviklingen i håp om at noen har svar på denne gåten.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Om man spinner videre på tråden om at moren kan ha vært en Brithe, så gir FamilySearch IGI denne kandidaten døpt i Os i 1770 av foreldre Ole Johannessen og Brithe Knudsdtr. [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500220372951&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeForeldrene hennes er her i 1801, og selv om mange av søskene bor hjemme, så er der ingen Cecilie/Sidsele der.Kanskje bygdeboken for Os kan ha noe informasjon av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld:Vielsen i 1789[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1274&merk=1274#ovre>LenkeOg barna:Iver 1789 Lenke, Ole, 1791 Lenke, Fredrik 1793 Lenke, Elias, 1795 Lenke og Lisbeth 1798 Lenke.Familien i 1801 Lenke. Lisbeth er ikke nevnt blant barna.Ole Iversen dør i 1830 Lenke Hans alder er 73 år, f.ca. 1757 og her vel dåpen i Fana, med foreldre Iver Iversen Tøshaug og Lisbeth Andersdatter LenkeCecilie Olsdatter dør som enke på Fagerbakke under Natland i 1835, 68 år gammel Lenke og det gir fødselsåret 1767! Når jeg tar utgangspunkt alderen ved dødsfallet, er det nærmeste jeg kommer denne: Lenke. Foreldrene til denne Sille, Ole og Dorthe, blir gift i Fana i 1761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg fant også først fram til Sissel/Cecilie i Os, men tok i stedet utgangspunkt i alderen ved dødsfallet. Imidlertid kan alder være +/- og det er derfor jeg avslutter med å si at Sille, døpt 1767 i Fana, kan være et blindskudd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men heisann! Ved foreldresøk i FS/IGI kommer jeg over denne:Brithe Olsen Christening: 13 SEP 1801 Ana, , Hordaland, NorwayParents:Father: Ole Iversen OR ToshaugenMother: Sidsel Olsen OR NotlandMarriages:Spouse: Jorgen LarsenMarriage: 01 JUL 1821 Så er kanskje kandidaten fra Os noe å se nærmere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen! Her er vielsen mellom Jørgen Lassesen og Brite Olsdatter Fagerbakke i Fana, 1821: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=FANAVIG&gardpostnr=1866&merk=1866#ovre>Lenke (foreldrene til Brite var jo bosatt på Fagerbakke under Natland).I FS/IGI finner jeg disse barna, hvor av en sønn heter Iver og en datter heter Sidsilia:Lars, f. 1822 LenkeSidcilia, f. 1824 LenkeOle, 1827 LenkeAnna, 1831 LenkeIver, 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Breistein

Fanaboken skriver: Sisilia Olsdtr.( Nattlandsmyr?)f.ca.1766 d.1835. På br.6 Nattlandsmyr var det to Ola: Ola Hallvardsen g.m.Sigrid Eriksdtr.Ingen barn oppgitt.Fikk brev på plassen i 1766. Ola Monsen g.m.Brita Nilsdtr.d.1783.Innflyttere. Barn: Sigrid,Nils,Anna,Ola og Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er det skifte etter Ole Monsen, Nedre Natland. LenkeKanskje det kunne vært bryet verdt å få sjekke det for å se om der kann være en datter Cecilia/Sidselle nevnt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

I Hausboken side 67 står det at Olav og Brita flyttet fra Mjelde ca. 1777 til bruk 6 av Nedre Natlan.De hadde 4 barn som var født i Haus, Sigrid 1765, Nils 1766, Mons 1769, og Anna 1771. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune, Grethe, Bjarte og Frank for mange interessante innlegg under dette tema! Det ser ut til at Cecilia Olsdotter har skapt ''inspirasjon'' hjå fleire enn eg!Etter å ha studert dei ulike innleggi, lyt eg tilstå eg har ei viss tru på at det kan vera Cecilia som var fødd på Os i 1770 me lyt undersøka nærare. So då er spørsmålet; kva har Os-sogi å bidra med?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Gode Lars, Rune, Grethe m.fl.:Bygdesoga for Os nemner foreldra til Cecilie, men ikkje henne (band III, s. 419). Etter FT 1801 for Os prestegjeld som Rune viste til i innlegg (3) budde huslyden på Os prestegard, og det er då også der bygdeboka nemner dei.Skrivaren av bygdebøkene visste ikkje så mykje om denne huslyden som kom til prestegarden i året 1798 og har truleg stipulert fødselsåra ut frå FT i 1801 - mine merknader i klammer[]:'Ola Johanneson f.ikr. 1743, vart styrar på prestegarden i 1798. G. 1770 med Brita Knutsdtr., f.ikr. 1746. Born:Anna, f.ikr. 1775, g. 1812 Johannes Spansteig, b. Spansteigen [spansteigen i Os].Brita, f.ikr. 1777[Knud, 18 år i 1801, dvs. f. ca. 1783; er merkeleg nok ikkje komen med i bygdeboka, ein opplagt lakune av bygdebokskrivaren].Johannes, f.ikr 1788,Ola, f.ikr. 1792,[mest truleg han som var styrar/paktar på prestegarden frå 1828 til 1836].Kari, f.ikr. 1794, g. 1828 Anders Olson Øvredal, b. Hauge [Orrebakken under Hauge i Os].Magdela, f. ikr 1797, g. 1820 Peder ytre Haugland, b. Skogen [skogen i Os].''Alle borni, med undantak av yngste dotteri, var fødde før dei kom til Os. Kvar Ola og kona var frå, og kvar dei var busette fyrr dei kom til Os; veit me ikkje. Ikring 1816 flutte dei frå Osbygdi att [i 1816 kom det ny sokneprest til Os].'Så langt bygdesoga for Os. Men bryllupet til Ola/Ole og Brita i 1770 - som Grethe har ein lenke til i innlegg (8) gjev oss ein peikepinn på KVAR dei kom frå:'Ole Johannisen Hou' og 'Brite Knudsdatter Høysette' vart gift i Os 8. juli 1770.-Og 'Hou' og 'Høysette' er to gardar i Samnanger kommune, den gongen Samnanger sokn av Os prestegjeld, som på meir folkeleg norsk heiter Haug og Høysæter.Eit oppslag i bygdebøkene for Samnanger vil vonleg vera avklarande i så måte. Men kvar Ole/Ola og kona Brita var mellom 1770 og 1798, det veit vi - førebels - ingenting om. Og elles så ser ein at det ikkje er urimeleg at dette paret si eldste dotter er identisk med ho som vart døypt 24. juni 1770 i Os.Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Digitalarkivet har en egen base over i Samnanger 1669-1766 og i 1692 dør det en Johannes Nilsen på Hou. I 1751 gravlegges en Johannes Olsen Hauen, 68 år gammel (f.ca. 1683) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr12421669&gardpostnr=969&personpostnr=1018&merk=1018#ovre>Lenke Men er Hou og Hauen sammen gårdsnavn? Har sjekke med Oluf Ryghs Norske Gaardnavne og her står det at Haug i Samnanger uttales Hougen i 1610, 1668 og 1723 LenkeHar også sett litt på Høysæter i Os i 1701, uten å bli noe særlig klokere mht Brita Knutsdatter. Blir heller ikke klokere av å se på gravlagte i Samnanger i årene fram til 1766. Det er ingen Knut som ev. kunne ha vært Britas far, blant gravlagte med bustad Høysæter.I FS/IGI har jeg funnet noen av barna til Ole og Brita som Terje nevner i sitt forrige innlegg: Sisselle, døpt 24.6.1770, Os Madli, døpt 9.4.1773, Os Anna, døpt 14.5.1775, Os Mari, døpt 6.5.1781, Os Ole, døpt 30.11.1791, Os Magdela, døpt 1.3.1797, OsI FS/IGI finner jeg bare denne ”mystiske” innførselen som ev. kan gjelde Knut Lenke. Foreldrene er Ole Johannesen og Brita Knutsdatter…Hmmm.Det står faktisk i FS at barna er døpt i Os, men dette bør selvsagt sjekkes mot kirkebøkene!Men finner så denne på nettet: http://perso.wanadoo.fr/kelly.petit/3896.htm. Her ser det ut som Brita Knutsdatter Høysæter er datter Knut Jonson Sævell og Sesilia Nilsdatter Tveit Stålby. Knut var igjen sønn av Jon Pedersen Sævell og Brita Knutsdatter Øvredal, mens Sesilia Nilsdatters foreldre var Nils Pedersen Stålby Smedby og Anna Pedersdatter Tysse.Her er giftermålet i Os mellom Knut Jonsen Sævild og Cicelle Nilsdatter Langeland (!) i 1747 Lenke (Samnanger)Og her er giftermålet til Knuts foreldre Jon Pedersen Sævold og Birta Knutsdatter Øfredal i Fusa 1711 Lenke og giftermålet mellom Nils Pedersen Smebye og Anna Pedersdatter Tveit, Samnanger, 1720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Terje, og stor takk for innlegget ditt.Her trenger vi kanskje hjelp fra noen som har tilgang til kirkeboka over døpte i Os.Et oppslag på fødselen i 1770 vil forhåpentligvis avsløre et gårdsnavn.Det ville unektelig ha gjort et oppslag i bygdeboka enklere.Det blir en omfattende oppgave å gå gjennom hele bygdeboka på lykke og fromme. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her datt det inn nytt innlegg fra Grethe mens jeg skrev mitt forrige innlegg(17).Det virker sannsynlig at Britas mor het Sesilia. Det forklarer at Britas og Knuts første datter ble døpt Cecilie.Jeg ville kanskje ha rodd at de ville ha gjentatt dette om den første døde.Spørsmålet er da hvorfor Cecilie ikke er nevnt som barn av denne familien.En grunn kan være at forfatteren ikke har visst hvor Brita og Knut kom fra, og har benyttet 1801 tellingen som kilde.På det tidspunktet var jo Cecilie/Cidsel gift med mann og flere barn.Terje: Står det noe i Os-boka om når og hvor Ola og Brita døde, og er der noe skifte etter dem?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Rune (18):Nei, det gjer nok ikkje dét. Som nemnt i innlegg (15) står det berre i bygdeboka at dei flytta ut av Os 'ikring 1816'.Elles trur eg at du og Grethe har funne dei rette foreldra til denne Cecilie. Som sagt er både Haug og Høysæter i Samnanger. I Os og i Strandvik (dvs. i dagens Fusa) er det gardar som heiter Hauge, men dei vart ofte skrivne 'Houe', 'Haue' eller 'Houge' i kyrkjebøkene, altså med ein tydeleg 'e' på slutten av namnet; i motsetnad til garden 'Hou' som i dette aktuelle tilfellet.La meg leggja til at Cecilie sin yngre bror Ola, f.ikr 1792,(han som vart paktar på Os prestegard i 1828) blei kalla 'Ole Olsen Spandsteigen'. Det kan tyda på at han budde ei tid hos søstra, Anna, og mannen hennar, Johannes; på Spansteigen i Os.Ola O. var gift og kona hans heitte Anna Johannesdtr., eg veit ikkje kvar ho kom frå. I 1836 fekk dei ei dotter, Olina. Same året flytta dei frå Os, kanskje til Fana/Bergen?Elles så gløymde eg å nemna at Brita Olsdtr., f. ca 1777, også var gift; i 1801 med Ludvig Olson Lyssand (Lyssand i Os). Paret flytta ut av Os, Bergen er éitt alternativ, Fana er eit anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Til Terje.Det er vel Ludvig og kona som befiner seg her i Bergen 1815? LenkeEllers kunne det ha vært interessant å sett på fadderne ved barnedåpene til Ole og Cecilie.Om foreldrene hennes bodde på Os , skulle man kanskje tro at de ville dukke opp som faddere i Fana. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette kommer vel seint, men hadde problemer med å komme inn på brukerforumet tidligere dette ”døgnet”. Legger det inn likevel:Her Brita Knutsdatters dåp – i Os, 1748 (FS – må sjekkes!)BRITA KNUDSEN Christening: 02 OCT 1748 Os, Hordaland, Norway Father: KNUD JONSEN Mother: SISSELLE NILSDRKnut Jonsen Birth: 1718 Saevild, Samnanger, Hordaland, Norway Father: Jon Pedersen Mother: Brita Knudsen Seselia Nilsen Birth: 1723 Tveit, Samnanger, Hordaland, Norway Father: Nils Pedersen Family Mother: Anna Pedersen Her er en lenke med til Brita Knutsdatter – kona til Ole Johannesen [url="http://www.look.no/anita/slekt/webcards/ps05/ps05_254.htm>Lenke og hennes søsken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje hatvik

Rune:I innlegg (21) har du tre lenker til born av Ludvig Olson og Bert(h)e Olsdtr. frå Os. Den første - til 'Olaj Ludvigsen Sydnestvedt'- er nok ein rein 'innertiar' som det heiter blant ihuga skyttarar. Slekta til Ludvig Olson frå Lyssand i Os kom opphaveleg frå garden Sygnestveit i Ulvik. Nokre av desse var offiserar, andre var klokkarar og lærarar i Os, ein vart jamvel lensmann òg.Sjølv om denne ætta budde -og framleis bur- på Lyssand, så har fleire av dei, i mange ledd, skrive seg for 'Synnestvedt, 'Synnesthveit' osv.; - anten som etternamn- eller mellomnamn.Konklusjon: Dette er RETT mann, og dermed rett par.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det ville vel være en nesten umulig jobb, men for den som hadde hatt mulighet og tid, så kunne en kryssjekk av en del av barnedåpene til Britas og Oles barn og barna til noen av Britas søsken av interesse...Tenker i første rekke på å få bekreftet slektskap gjennom fadderne. Ser i den lenken jeg har lagt inn i mitt siste innlegg, at enkelte av Britas søsken har døtre som også heter Cecilia (ulike stavemåter), så her er det oppkalling etter bestemor. Synd at ikke døpte for Os er lagt ut i DA, kun giftermål, men jeg tror jeg skal ta en titt på giftermålene til Britas søsken likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Giftermål m.m. Anna Knutsdatter Høysæter [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2543&merk=2543#ovre>Lenke. Her er Anna og Thomas i 1801 på Eide Øvre (lenken jeg har sier også at Thomas skal være født ca. 1721) Lenke Mari skal iflg. lenken være gift med Erik Johannesen Rudne i 1777. Det nærmeste jeg kommer er Erik Johannesen Røen og Mari Knutsdatter Svensdalen Lenke og her er ekteparet på Røen i 1801 Lenke Nils Knutsen og Kristi Lassesdatter. Det nærmeste jeg kommer er Nils Knutsen Svensdalen og Kristi Lassesdatter Øxsteestad i 1783 Lenke. Her er Kristi og mannen på Høyseter i 1801 Lenke Martha Knutsdatter skal ha giftet seg med Peder Pedersen Sævell i 1786. Alle barna til Marta og Peder står i lenken oppført med gårdsnavnet Svensdal. Men jeg kan ikke finne giftermålet i Os på DA! Derimot kan vel dette være Peder og Martha bosatt på Svensdalen i 1801, for i samme hushold bor konens moder, Cicilia Nilsdatter, enke etter 1. ekteskap Lenke Jon Knutsen skal ha giftet seg i 1789 med Marta Hansdatter Tysse – og her er giftermålet Lenke. Også Jon Knutsen står oppført med gårdsnavnet Svensdalen, så det kan kanskje tyde på at foreldrene Knut Jonsen og Cecilia Nilsdatter bodde der / flyttet dit fra Høyseter..?? Peder Knutsen giftet seg iflg. lenken i 1805 med Marta Olsdatter Ulven. I 1801 finner jeg Peder Knutsen ugift og bosatt på Svensdalen, husbondens broder – dvs. Jon Knutsens bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.