Gå til innhold
Arkivverket

[#32262] Hvem var nordmannen Mattias Hansson Gadtzman, begravet i Värmland 1729?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Anbytarforum ('Tillfällighetsfynd') nevnes 'en resande man från Norge, Mattias Hansson Gadtzman'. Han skal ha blitt begravet i 1729 i Nyed, Värmland: [url="http://genealogi.aland.net/tillf_fynd/files/30/Utan_angiven_plats.html>Lenke . Er det noen som har støtt på ham i norske kilder? Se også innlegg 131 og 132 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld: Den første lenken går ikke til Anbytarforum men til Rötters Tillfällighetsfynd. Anbytarforum er jo riktignok også¨en del av Rötter, men henvisningen ble likevel litt upresis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mattias Hansson Gadtzman har altså vært på vei til Loka källa (eller Loka brunn, som kilden også kalles) - sannsynligvis i håp om å bli helbredet for sin blindhet. Loka källa ligger i Grythyttan, litt øst for Filipstad. Han ser imidlertid ikke ut til å ha nådd helt fram, siden han døde i Nyed og ble begravet der. Nyed ligger nord for Karlstad. Dersom opplysningen om at han kom fra Norge er rett, ser jeg ingen annen sannsynlig far enn Hans Gasmann. I 1701-manntallet er han nevnt ved Hakadal verk. Der er han masmester, og han kalles da Hans Gadzman. Blant de oppførte sønnene er der imidlertid ingen Mattias. Kun en av de sønnene som er kjent fra svenske kilder mangler: Johan/Jan. Han må imidlertid ha vært eldre enn de øvrige. Nå vet vi ingenting om Mattias Gadtzmans alder da han døde, men Hans Gasmanns kjente barn (i to ekteskap) er ellers født mellom ca. 1670 og ca. 1695). Nå ble Hans Gasmann svært gammel. Kirkeboka for Gjerstad påstår 106 år. Han døde i 1734, og burde altså da være født ca 1628. Dette er sikkert ikke korrekt, men han må avgjort ha blitt svært gammel. Bladet 'Kjøbenhavn Postrytter' skrev året etter at han døde at han var i sitt 119. år! Hans Gasmanns kjente søsken ser ut til å være født mellom ca 1623 og ca 1645. M.a.o. kan Hans Gasmann godt ha hatt barn som var betydelig eldre enn dem som til nå er kjent. Mattias kan selvsagt (hvis vi holder på den nevnte farskaps-hypotesen) også være født utenfor ekteskap. Uansett vil han nok være født i Sverige, og det er da ikke usannsynlig at han på sin ferd mot Loka også var på vei tilbake i familiens fotspor. En tenkelig reiserute de kan ha fulgt da de en gang i 1690-årene forlot Sverige, kan jo ha vært sørøstover fra Silvberg til Filipstad-traktene - og så gjennom den sørlige delen av Värmland mot Østfold. Dersom Mattias Hansson Gadtzman var voksen ved emigrasjonstidspunktet (og forutsatt altså at han var Hans Gasmanns sønn), kan han, i likhet med Johan Hansen Gasmann (som i Sverige hette Johan Hansson Gatzman), ha stanset ved et annet jernverk enn det faren slo seg ned på - for at han i så fall havnet på et jernverk, er jeg ganske overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg føye til at Mattias ikke er et navn som ellers ser ut til å ha vært brukt i Gatzman-/Gasmann-slekta - men navnet, da med formen Matts, forekommer relativt hyppig blant jernverkstilknyttede i Silvberg (slektas svenske utgangspunkt, altså) på 1600-tallet. Gottfrid Hillerström nevner i boken HYTTOR, HAMMARSMEDJOR OCH KVARNAR I SILVBERG (1973) bl.a. en Matts Larsson, en Matts Danielsson og en Matts Ersson (som var finne) ved jernhyttene i Silvberg i siste halvdel av 1600-tallet. Rett i nærheten av Bråfall (Grecketorp) bodde dessuten samtidig en Matts Erichsson Greck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Kommunion- och Förhörsbok 1688-1717 for Stora Tuna Kyrkoarkiv/Silvberg, Kopparbergs Län (mikrokort) finner jeg en Matz Hanson i Bråfall i perioden 1688-1695. Disse gamle husforhørene inneholder dessverre få opplysninger utover navn og familieforbindelser i hver husstand (ingen alder er oppgitt, f.eks.). Denne Matz Hanson er gift med Ingeborg, og de har følgende barn:1. Hans Matzon (nevnes t.o.m. 1693; da må han enten være død eller ha flyttet - navnet er overstrøket i ettertid)2. Petter3. Anders4. Karen5. Matz6. MargretaDe fleste av naboene i Bråfall tilhører Gatzman-familien. Nils Frost og hustru Kersten bor der med barna Zackarias Frantsson, Anna Frantsdotter og Kersten Nilsdotter (de to første er fra Kerstens første ekteskap med Frantz Gilliusson Gatzman (død 1672), 'norske' Hans Gasmanns bror). En annen av Hans Gasmanns brødre, Petter Giliusson Gatzman, bor der også med sin hustru - som også heter Kersten - og barna Margreta, Kersten, Petter, Israel, Karen, Elisabeth og Jonas. Og Hans Gasmanns søster Margreta bor der sammen med ektemannen Anders Hemmingsson. Deres sønn Gilius (som ser ut til å forsvinne i løpet av 1691) og de øvrige barna Israel, Anders, Christian og Johan er også nevnt. Nok en Hans Gasmann-bror, Petter Giliusson Gatzman, har i 1688 flyttet fra Bråfall ti Backegården u/Grängshammar Bruk i nærheten og bor der med hustru Cecilia og barna Petter, Helena, Johan, Gillius og Lisbeth (fra 1695 bor Cecilia som enke på Herrgården sammen med datteren Helena). På Backegården bor også fra 1688 Hans Gasmann (Hans Giliusson Gatzman) selv med sin andre hustru Anna, barna Margreta og Johan (de eneste av barna som var konfirmert på det tidspunktet) og Hans' stesønn Oluf Eriksson. De bor der inntil de forsvinner fra husforhørene i 1689-90 (og flytter til Norge?).Hvor vil jeg så med dette? Det er ikke usannsynlig at den Matz Hanson jeg nevnte innledningsvis i dette innlegget var beslektet med Gatzman-brødrene. Kan han f.eks ha vært en sønn til Hans Gatzmann fra et tidligere ekteskap? Den Anna han er gift med i 1688 må da være hans 3. hustru (ekteskapet inngått 1687; hans forrige hustru, Cecilia var død i 1686). Og så neste spørsmål. Kan denne Matz Hanson ha reist etter de mulige slektningene sine til Norge - og dermed være identisk med den Mattias Hansson Gadtzman som er dette temaets utgangspunkt? Dette er selvsagt foreløpig kun halvville spekulasjoner, men jeg betrakter det som enikke helt irrelevant arbeidshypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg gjør et nytt forsøk på å etterlysen informasjon om denne 'håpløse' fyren. Her er den fullstendige teksten fra kirkeboken 'Närke och Värmland, Nyed, Volym F:1, Död 1716-1740, Sida 74':'Dito (dvs. 1. juni 1729) begrofs en resande man ifrån Norige, Matthias Hanson Gadtzman, som var blind och ämnat sig till Loka Källa, blef död sedan han undfångit sig Herrans nattvard i Getabohl'.Enhver refleksjon omkring hvem denne mannen kan ha vært, er velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver igjen, i tilfelle det finnes noen 'der ute' som drar kjensel på denne karen:Ort: Källa: Värmland, Nyed, F:1 År: 1729 Fynd: Dito begrovs en resande man från Norge, Mattias Hansson Gadtzman, som var blind och ämnat sig till Loka källa. Blef död sedan han undfångit sig herrans nattvard i Getabol. Meddelat av Annika Svensson 06 juni 2003 kl 23:04-------------------------------------------------------------------------------- Kommentera detta tillfällighetsfynd (klicka) Et interessant funn! Sannsynligvis må han kunne knyttes til den Gattzman-slekten som drev Bråfalls järnhytta i Silvberg på 1600-tallet. Hans Gilliusson Gattzman emigrerte/flyktet til Norge med sin familie på 1690-tallet. Han nevnes i 1701-manntallet som masmester ved Hakadals jernverk (i nærheten av Oslo), og kalles da Hans Gadzman. Jeg har hittil ikke funnet noen Mattias blant hans sønner, men det kan ikke utelukkes. Nå kjenner vi vel ikke alderen på den Mattias Hansson Gadtzman som dukker opp ved Loka källa i 1729. Er det noen som har 'truffet' ham i andre svenske kilder?Kommentar av Oddbjørn Johannessen 21 augusti 2005 kl 11:13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter nok en gang fram denne etterlysningen, og gjentar kildeteksten (lett korrigert, etter at jeg selv har sjekket den skannede kirkeboka for Nyed):Ort: Källa: Värmland, Nyed, F:1 År: 1729 Fynd: Dito begrovs en resande Man från Norige, Matthias Hansön Gadtzman, som var blind och ämnat sig till Loka källa. Blef död sedan han undfångit sig Herrans Nattvard i Getabohl.Alderen hans er dessverre ikke oppgitt - men etter mye leting har jeg ikke funnet andre spor etter ham, verken i Sverige eller Norge.Jeg er usikker på hvor Getabohl ligger. Getabo er imidlertid et stedsnavn i Örebro län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Kanske det kan vara Getabo, Lerbäck socken i NärkeLerbäcks bergslag Gryts bruk som är omtalat sen slutet på 1600-talet, ligger ca. 1/2 mil från Getabo. Det fanns en gruva vid Kolkärret i Getabo. Den var en av de största i trakten och var c:a 35 meter djup. Gruvhålet finns fortfarande kvar. Den hade sin storhetstid under 1700-talet, men var i drift till slutet av 1800-talet med längre uppehåll. ( Lenke )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Getabo ved Lerbäck virker interessant, Kent - selv om avstanden til Nyed jo virker litt lang. Man kan imidlertid tenke seg at Mathias Gadtzman har avgått ved døden på vei fra Getabo(l) til kilden i Loka Brunn. Nyed ligger vel langs den naturlige reiseruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Det finns en gård/plats som heter Getabol i Nyed enligt ortsregistren i husförhörslängderna. Jag skulle tro att det var där han fick sista nattvarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! Han har da antagelig blitt syk i Nyed, og oppholdt seg som døende på denne gården - der han så har fått den siste nattverden. Det er nok det mest logiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.