Gå til innhold
Arkivverket

[#32483] Reisendefolk ? Anne Nikolaidatter f. ca 1793-94 kofirmert 1812 i Øksendalen 1812


Gjest Bjørn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Eide

Hei! Vil med dette en ny etterlysning om hvor Anne Nikolaidatter er født. Jeg holder på å granske på slekta til min tippoldemor Elen Anna Høystakkli fra Kleive i Romsdalen. Hun ble gift med Johannes Johannessen Kippernes(Eide).Han var sønn av Johannes Reinholdtsen Halås Han kommer i rein linje fra Reinholdt Kaspersen og Ane Tobiasdatter. Tippoldemors farmor het Anne Nicolaidatter. Det jeg vet om henne er at hun ble konfirmert i 1812 i Øksendal kirke, og ble da sagt å være 19 år. (født omlag 1793) Videre ble hun 1.oktober 1820 gift med Joen Pedersen Gravanes. Forlovere i bryllopet var Henrik Andersen og Jon Olsen Melkild. Hun døde i Øksendalen04.07.1822, og begravd ved Øksendal kirke 09.07.1822. Ho var da sagt å være 27 år.Noe som skulle tyde på at hun var født ca 1795. Jeg har en sterk mistanke om at hun er datter av Nikolai Henriksen og Marta Reinholdtsdatter. Min tippoldefar og tippoldemor er i tilfelle firmenninger. Men det var dette med å finne bevis. Jeg har forsøkt å finne Anne Nicolaysdatters dåp via IGI, uten resultat. En fjern slektning sier at han har lett etter samme person i mange år. Han har leita i alle tenkelig kirkebøker i Møre og Romsdal, Sør trøndelag og Oppland uten å finne henne. Men en plass må hun jo være døpt i og med at hun ble konfirmert i 1812. Nicolai fikk jo reisepass i 1792 for å reise fra Trondheim til Oslo, så hvis teorien stemmer må hun være født på denne reisa, men hvor? Jeg har lest Arnvid Lillehammers utmerkede artikkel om Grisilla og folket hennar. Har også vært i kontakt med han og han mener at teorien har noe for seg. Det er plass for Anne mellom dattera Marta f. 1791 i Sølsnes og døpt i Veøy kirke 08.03.1791 og broren Casper Reinholdt født i gudbrandsdalen og døpt i Lesja kirke 27.09.1795. Nikolay og Marta hadde også tidligere ei datter Ane født på Tynseti 1776 og døde i 1777 i Bøler. Se også mitt tema 32071og 28736 Håper noen kan bidra til å finne ut hvor hun er døpt og eventelle andre opplysninger om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Eg har og som du veit vore på leit etter Anne Nikolaisd. sin fødsel, og eg trur vi kan konsentrere oss om reisa som (foreldra?) Nikolai Henriksen og Marta Reinholtsd. fekk reisepass for frå Trondheim til Christiania i 1792.Eg trur ho er fødd på denne reisa ca1793/94, anten i Hedemark, Akershus, eller Christiania. Ho kan vel og muligens vere fødd i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Jon. Takk for opplysningene, noe hadde jeg fra før. Kjente barn til Nikolai Henriksen og Marta Reinholdtsdatter: 1.Birtha (Berit) Henrica f. 1772 i Eikefjorden døpt 28.juli 1772 i Bremanger SF2. Martha døpt 24.07.1774 Kornstad kirke, Averøy MR Døde trolig tidlig.3. Ane døpt 01.09.1776 Tynset kirke. død 1777 Bøler. Begr. 27.04.1777 Skedsmo kirke4. Petternella (Pernille)f. 26.mars 1778 døpt 8.april 1778 Lesja5. Henrik Nikolaisen f 1780 Løkken, Hemsedal døpt 20.aug. 1780 Nes6. Grisilla Nikolaisd. født 1782 Nedre Telemark døpt i drangedal 20.02.1782 Drangedal7. Lars Nikolaisen f 1787 Haramsøy døpt 30.juni 1787 Haram MR8. Marta Nikolaisd. f 1791 Sølsnes døpt 08.03.1791 Veøy kirke MR9. Her er det Ane Nikolaisdatter født på reise ca 1793/94 hvis teorien vår holder stikk10. Casper Reinholdt døpt 27.09 1795 Lesja kirke begr. 09.10.1795 Lesja kirke. Håper noen kan bidra med opplysninger om familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Noen opplysninger!Nedenforstående er barn til Nikolai Henriksen og Marta Reinholdtsdatter:1.Berit Henrica Nicolaisdatter (1772-etter 1815), gift med Jacob Børresen (1770-etter 1815), 10 barn.2.Pernille Nicolaisdatter (1778-etter 1819), gift med Elias Eliassen (ca.1780-etter 1819), 5 barn.3.Henrik Nicolaisen (1780-etter 1830), gift med Anne Thomasdatter (?-etter 1825), 10 barn.4.Grisilla Nicolaisdatter (1782-etter 1865), gift 1810 med Nils Thommassen (?-etter 1819), 11 barn.5.Anne Nicolaisdatter (ca.1793-1850), gift 1820 med Jon Pedersen Gravenes (1798-?), 1 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

Eg ser du slår fast at nr. 5 Anne Nicolaisd. f. ca.1793 er deira dotter.Ettersom du skriv at ho er f. ca.1793, så har du nok ikkje det frå dåpen henna som denne tråden etterlyser. Kvar har du det frå som kan slå fast dette?Ole Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Ole Øystein!Jeg kan desverre ikke svare deg på ditt spørsmål da jeg ikke har noen kilder å komme med. Jeg veit bare at Nicolai og Martha skulle ha ei datter, Anne. Har satt følgende fødselsdato, ca.1793, på henne da det mest sansynlig er det (etter min mening). I allefall er ho født der omkring!Egentlig har det bare vært for å sette et år, og som du ser står det ca.1793...!Håper dere klarer å løse denne gåten snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Nybø

KaiVille berre peike på at vi nok endå ikkje kan bekrefte at Anne Nicolaisd. var deira dotter. Vi kan berre arbeide ut frå den teorien.Oppsettet ditt er mest truleg rett, men det mangla berre eit ? som viser at vi endå ikkje kan stadfeste om ho er deira dotter.Farlig dette ....!Ein anna ting er at Anne Nicolaisd. døde i Øksendalen i 1822. Dei hadde to søner, den siste er fødd i 1821 og fekk namnet Peder, men han døde ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Ole Øystein. Mens vi venter og håper på bekreftelse på det vi tror angående Anne. Du sier at Peder døde ung,vet du når han døde? Jon Pedersen giftet seg på nytt med Marit Johansdatter. i folketellinga for 1865, nevnes en sønn Peder 12år født blind og sinnsyk. Jeg har også opplysninger om at han ble bortsett. Han skulle dermed være født omlag 1853. Har du noen opplysninger om disse to? mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei BjørnDette hjelper deg nok ikke noe ytterligere, men Nicolai og Martha hadde en datter som ble døpt Ane den 01.09.1776 i Tynset Krk., Op, MEN hun dør i 1777 og blir gravlagt den 27.04.1777 på Skjedsmo Kirkegård i Akershus.Det kan jo godt hende at de fikk en datter til, men det har ikke jeg funnet så langt, så jeg følger denne debatten med stoor interesse.Ser at Kai har laget et oppsett over barna til Nicolai og Martha. Jeg har noen flere opplysninger og korrigeringer:1. Brita Hendrikke (Berit) døpt 28.07.1772 i Kinn krk., M&R2.Marthe, f. 16.07.1774, døpt 24.07.1774 i Konstad krk., M&R3.Ane, døpt 01.09.1776 i Tynset krk., OP4. Ulrikke Petternelle (Pernille), f. 26.03.1778, døpt 08.04.1778 i Lesja krk., OP5.Henrik 'Fosetvolden', døpt 20.08.1780 i Nes krk., i Hallingdal6. Grisilla, døpt 20.02.1782 i Drangedal Krk., TE7. Lars, døpt 30.06.1878 i Haram Krk., på Sunnmøre8. Marta, døpt 08.03.1791, Veøy krk., i Romsdalen9.Kasper Reinholt, f. 14.09.1795, døpt 27.09.1795 i Lesja Krk., OP. Død 28.09.1795 og gravlagt 09.10.1795 på Lesja kirkegård, OPSom sagt er det ikke umulig at de hadde flere barn, men de fartet så mye og da er det et stort område å lete på.Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei Inger. Takk for innspill. Jeg har det meste fra før, men har noe som aviker litt. Barn nr.1 Brita har jeg døpt i Bremanger nr 7 har jeg døpt 30.06 1787 i Haram (regner med du har det samme) Jeg er 95% sikker på at Anne Nikolaidatter som jeg etterlyser er deres barn. Det er plass til henne mellom barn 8 og 9,men det er dette med å finne bevis. Nikolai fikk reisepass i Trondheim i 1792 for å reise fra Trondheim til Oslo og jeg tror Anne ble født på denne reisa. Men hvor?? Som du sier, de reiste mye og det er et stort område å leite på. De kan jo også vært innom Sverige på turen. Håper derfor at mange kan hjelpe til å sjekke kirkebøker for aktuelt tidsrom. Jeg setter pris på alle innspill som kommer. Det hadde vært artig å få endelig bekreftelse på at teorien er riktig. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Bjørn Eide

Hei. I håp om at noen leilighetsvis har funnet opplysninger om fødested til Ane Nikolaidatter er jeg så fri å ta tråden oppigjen. Håper noen kan ha opplysninger. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Knut Sæther

I eit tidlegare innlegg blir det nemnt at Peder f. 1821 (son til Jon Pedersson og Ane Nikolaisdotter) døydde ung. I så fall ser det ikkje ut til at dødsfallet er registrert i kyrkjeboka. Vil elles nemne at vi i 1865 finn ein som kan passe med denne personen som ugift vegarbeidar i Kristiansund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Hei. Takk for innspill. Håper fortsatt å få bekreftelse på teorien. Det jeg har av opplysninger om sønnen Peder er at han døde ung og at han var født i 1821. Har sjekket folketelling 1865 for kristiansund og finner ingen veiarbeider som er født ca 1821. mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Du har rett når det gjeld Peder f. 1821 og folketeljinga frå 1865. Her har eg nok forveksla denne Peder med ein annan Peder som også kom frå Gravaneset. Beklagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Bjørn Eide

Hei. I håp om at noen har funnet Ane Nikolaisdatters dåp, er jeg så fri å ta temaet oppigjen. Skulle gjerne hatt bekreftelse på at teorien er riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.