Gå til innhold
Arkivverket

[#32693] Jacob Johannessen Bue f ca 1815 Sel, Gudbrandsdalen


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Er det noen som hvet hvem denne Jacob kan være?Han blir gift med Johanna Nilsdtr fra Snåsa og fikk etter det jeg hvet to barn; 1844 og 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS/IGI finner jeg to barn av Jacob Johannesen og Johanne Nilsdatter Ana Nicoline, døpt 14.7.1844, Snåsa, Nord-Trøndelag Jocumine Benedicte, døpt 18.10.1848, Skei, Nord-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Det er jo nesten så jeg blir flau. Jeg glemte å skrive navna på de to jentan, Ane og Jocumine. Johanne Nilsdatter sine forfedre har jeg også. Det er denne Jacob jeg sku ha vist litt mere om.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Er det mulig å gi noen flere opplysninger omkring Jacob? Jeg tenker på f.eks. vielsen; står hans alder nevnt? Står hans far nevnt?Levde han i 1865, og i så fall hvor? I motsatt fall; er det kjent når og hvor han døde? Hva var evnt. oppgitt alder ved dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

På FT 1875 fant jeg nettopp dette Lenke her står det at Johanna, mor til deres barn Joakumine f 1848, er ugift. Joakumine skal være f 24/6/1848 Sparbo prgj, døpt 18/10/1848 Skei, Nord Tr.lag. Deres første datter Ane døpt 14/7/1844 Snåsa, Nord Tr.lag.Jeg har ikke fådt sjekket dette opp imot kirkebøkern for aktuelle dåpssted, har d fra FS og Snåsa bygdebok.Jeg har ikke funnet han på noen av folketellingene, og har heller ikke funnet noen vielse på dem. Etter det FT 1875 viser var di kanskje ikke gift...Det eneste jeg hvet om han er at navnet er Jacob Johannesen Bue, f ca 1815 Sel, Gudbrandsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

I kirkebøkene for Vågå på nettet finner jeg en som kan passe, men om det er riktig person vet jeg ikke: Jacob Johannesen f. 15.10.1814, dp 30.10.1814 med foreldre husmann Johannes Jacobsen og Guri Christensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg holder en knapp på denne Jacob: LenkeJoensen ble ofte forvekslet med Johannesen.Sikker kan man ikke være før det kommer frem flere opplysninger omkring Jacob i Snåsa.Vet du kanskje livsløpet til den Jacob jeg viser til, hohm? - slik at han kan elimineres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Siden mannen står oppført som Jakob Johannessen Bue så kan jeg vel rægne me at det må være fra gården Bue eller Bueeide han må være fra. (Nå må dere bare korrigere meg har jeg feil får Oppland er jeg ikke kjent i). Er det skrevet noen slektsbøker eller gårdsbøker for området. Er det lagt ut kirkebøker på nett for aktuelle sted, og er det da Sel eller Vågå jeg skal søke på? Å sjekke på utflytta hadde jo vært en ide.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Utflyttingslistene for Sel/Vågå inneholder dessverre ikke noen ved navn Jacob Johannesen/Johnsen Bueie som reiste fra bygda før 1844. Ikke uventet, ettersom utflyttingslistene er svært mangelfull for første halvdel av 1800-tallet.En idè kan derfor være å lete i innflyttingslistene for Snåsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Jeg ser at arkivverket skal legge ut kirkebok for Snåsa og Sparbo for aktuelle tidsrom, så jeg får komme tilbake så snart jeg har fådt sett i den. Takk for hjelpa så langt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marita Nilssen

Hei Jeg tar fram denne gamle debatten igjen da jeg nå har funnet dåpen i Snåsakirkebok til parrets første barn; Ane Nicoline [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050504010089.jpg>Lenke Her står det: Johanna Nilsdtr Brønstadberg pike. Er det 1 leirmaal det står? Og står det Jacob Johannessen Smed? (bosatt Steinkjær)Finner også samme dåpen her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Er det noen som klarer å se om det står 1 leiermaal.....og hva det er som står etter Jacob Johannessen....?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, jeg er rimelig sikker på at det står '1ste Leiermaal'.Etter Jacob Johannesen ser det ut til å stå 'Smed. Opholdende sig paa Steenkjer.'Tenkte å se etter om han finnes innflyttet til Steinkjer, men de scannede kirkebøkene for Steinkjer var dessverre ikke lagt ut for den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Marita Nilssen

Da er jeg kommet enda noen skritt nermere på og finne hvem denne Jacob er. Tar en oppsummering først:Han får dattera Ane Nicoline f 25/5/1844 med Johanna Nilsdtr. (kb Snåsa) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2501&idx_id=2501&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Han er av yrke smed, bosatt på Steinkjær. Dåpen er også her (kb Snåsa) Lenke hvor det står at han er fra Guldbrandsdalen.Han får også Joacime Benedicte med samme damen. Barnet er f 24/6/1848 (kb Skei/Sparbu) Lenke Dette er da hans 4 leiermål, hennes 2.18/12/1847 får han sønnen Carl Martin med Martha Chrostophersdtr Lenke Dette er da hans 3 leiermål.Da er det et barn jeg ikke har funnet.2/6/1857 gifter han seg med Martha Pedersdtr (kb Overhalla(Ranem)) LenkeVed vielsen står det Jacob Johannessen Foss. Foss er vel boplassen da jeg i FT 1865 finner han som smed og nybygger på gården Fosheim i Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Oops - jeg tror ikke kandidaten min er den riktige likevel!Jeg ser at jeg en tid etter at denne debatten pågikk, har registrert John Jacobsen og kona Marit Hansdtr. boende som inderster på gården Holen i Kvam, Nord-Fron, der de fikk ytterligere tre barn; Hans f. 1821, Marit f. 1822 og Johan f. 1825. Datteren Ragnhild f. 1815 finnes konfirmert i Kvam i 1830, og etter det er hele familien borte.Jeg finner det derfor meget usannsynlig at Jacob i denne familien blir innført ved vielsen med en Johannes Buflåten som far.Den andre Jacob var født i 1820, og er dermed nærmere i alder i forhold til det som ble oppgitt ved vielsen og i ft-1865. Alderen oppgitt i 1865 stemmer helt når man tar hensyn til den 'gamle' måten å regne på.Jeg lette etter konfirmasjonen til denne Jacob for å få bekreftet vaksinasjonsdatoen, men det ser ikke ut til at han er konfirmert i Sel. Det kan dermed være en mulighet for at han dro nordover sammen med mora før den tid, og således kan finnes konfirmert i ett av prestegjeldene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

tusen takk Aud. Da har jeg registrert at det muligens er feil foreldre jeg har fådt. Leter videre jeg. Jeg hadde ikke funnet han i Ft 1900, takker så mye. Men hvor er han i 1875?Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Ser nå at det ikke er folketelling 1875 for Namsos (på nettet).Sønnen Johan Peter blir konfirmert 1872 i Namsos.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Kan det tenkes at noen av prestegjeldene i N-T ikke er med i ft-1875?Ellers er det synd at ikke kb for Namsos etter 1900 er skannet enda. Jacob var 80 år i 1900, og mest sannsynlig bodde han fortsatt i Namsos da han døde. Kanskje vi hadde funnet nyttige opplysninger i den forbindelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Den neste kandidat til foreldre for Jacob er da Johannes Hansen og Ingeborg Jacobsdtr.Fårstår jeg rett at det er søstra til Joen Jacobsen? Er det noen fortelling om henne slik som det var om Joen?Ble Ingeborg og Johannes gift, ser at den Jacob di fikk var født utenfor ekteskap.mmvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.