Gå til innhold
Arkivverket

[#32832] Setegården Stumberg i Idd på 1600 tallet.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg trenger virkelig hjelp for å finne ut hvem Peder Nilsen Stumberg var da jeg sitter helt fast og vet ikke hva/hvor jeg skal lete videre.Peder skal visstnok være svigerfaren til Jens Pedersen Brun som var gift med Anna Pedersdatter Lund.Så langt har jeg funnet følgende:Fogdens manntall 1664 Idd: Stumberig gaard skylder 9 t. malt 1 hud og 3 skinn. Oppsitter Peder Nielsen 76 år bruker 9 t. 1 hud og 3 skinn. Sønner: Lauritz? Pedersn 16 år, 2 tj.drenger og 1 husmann.Pers.hist.tidsskrift 1R, III, 360: Slektstavle militærslekten Brun : Peter Nilssøn Stumberg ved Halden kalles 1671 hans(=Jens Brun) 'sal. Værfader'.Fredrikshald og Fredrikstens historie inntil 1720 av C.O.Munthe, s.150: Om Jens Brun. ...'gift med Anna Lund begr. i Skien 22/2 1724, 76 år gml. Hvis ikke Brun har bært gift en gang før, må hans her nevnte hustru ha vært stedatter av Peder Nielssøn Stumberg ved Halden, da denne i 1671 nevnes som Bruns 'sal. Værfader'. (Persh.t.skr. 1R, III, 360)'.Norges land og folk av A.N.Kiær: Stumberg tilhørte i den første halvdel av det 17.århundre og ennå 1661 fam. Rosenkrantz i Danmark, kort etter er den formodentlig solgt til borgermester Anders Olufsen i Fredrikstad og tilhørte i begynnelsen av det 18.århundre dennes dattersønn, Anders Thomasen Blix; i nyere tid har den vært eid av rådmann og fogd Chr.Fr.Glükstad (+ 1773). (Den siste Rosenkrantz fornavn begynte på G. Desverre skrev jeg ikke ned navnet.)Til Stumberg hørte visstnok Søndre Tistedalen med sager og kvernbruk. Årstall ikke nevnt. (K: boka om Id).Så langt jeg har sett finnes det ikke skifteprotokoller for Idd eller Halden 1671 eller før.Spørsmål:Hva gjør jeg nå for å komme videre ?Hvor kan opplysningen om 'sal. Værfader' opprinnelig være skrevet.Var Peder Nilsen (Stumberg) gift 2 ganger? Kan han første gang ha vært gift med en enke etter en Lund som hadde minst 1 datter Anna fca. 1648 og kanskje 1 datter Maren. (Jeg har også en Maren Lund gift med Ole Pedersen Brun, broren til Jens P. Brun). I 1664 hadde jo Peder en sønn på 16 år så det er vel sannsynlig at det er en ny kone, om han var gift 2 ganger da.Hvem var da denne Lund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1647 er Peder Nilsen nevnt på 2 gårder:IDD: Wold, Annders paaboer, schylder til Peder Nielssenn Stumberg korn 3 tn. Biugger Peder Nielsønn.SKJEBERG, Ingedal len: Westgaard, Amund bruger,skylder til Peder Nielsenn paa Stumber 2 tn. koernn och 1 hud med bøexellRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for godt forslag Gro.Rita,dette var kjempegøy. Jeg kan ikke forstå noe annet enn at dette må være samme mann som han jeg leter etter. Men jeg forstår ikke helt det med Wold: Biugger Peder Nielsøn ?Hvor har du funnet dette ?Hva forteller det at andre skylder ham 3 tn. korn, og siste 2 tn. korn og 1 hud med bøxel. Betyr det at Peder eide noe i Westgaard Skjeberg. Her må jeg nok tilstå at dette har jeg lite eller ingen greie på.Jeg har en liten mistanke om at Peder ikke er en fattig hvemsomhelst oppsitter.Her kan jeg jo så klart ta helt feil, men evt. datter/stedatter ble gift med en kaptein.Noen som vet om det finnes en skikkelig bygdebok om Skjeberg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1647 er Skattematrikkelen. Skjeberg har ikke gårdshistorie i sine bøker.Jeg vet ikke om Vestgård er nevnt der.Det er også mulig å kontakte historielaget, her er Idd og Enningdal sin 'postkasse' http://www.idd.no/Jeg hadde håpet at noen hadde svart på ditt spørsmål om bøexel og biugger. Bøexel - bygsel - jordleie. Det er nok Peder som eier og andre som leier. Biugger ? Håper at det er noen som kan hjelpe til med ' oversettingen ' av dette ! Det er jo mange som har sett på innlegget ditt, så det er nok flere enn oss som er uvitende?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det er jo ganske enkelt, da.IDD: Wold, Annders paaboer, schylder til Peder Nielssenn Stumberg korn 3 tn. Biugger Peder Nielsønn.Betyr at PNS har bygselretten (bygger gården) med 3 tønner korn i landskyld.SKJEBERG, Ingedal len: Westgaard, Amund bruger,skylder til Peder Nielsenn paa Stumber 2 tn. koernn och 1 hud med bøexellBetyr at PNS eier 2 tønner korn og 1 hud i landskyld med bygselretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svar Rita og takk Tore for din forklaring. Det er nok enkelt for deg, men det finnes jo de som ikke synes det. Det ante meg det var slik, men det er holder ikke med å ane noe. Det er jeg sikker på du er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Ole Henrik Ystehede

Hei, Berit!En liten kikk på hva som ellers ligger på søkeord Idd førte til at denne etterlysningen dukket opp. Jeg har selv alle de større slektene på Idd på slektstreet (og bor på en av gårdene selv), og har undret meg over denne Peder Nilsen og hans plass i bygda. En tur til riksarkivet ligger i planene om nettopp dette.På midten av 1600-tallet var det mange bårder hvis eiere flyktet fra bygda etter at gårdene ble herjet og nedbrent gjentatte ganger i feider med svenskene. Enkelte slekter har ser imidlertid ut til å ha holdt seg her også gjennom disse urolighetene, noe som gjenspeiler seg i jordegodset deres.En av disse slektene er lensmannsslekten på Snekketorp. I 1660 bor her en Mads Pedersen og hans yngre bror Søffren Pedersen, som begge kan være kronologisk sønner av Peder på Stumberg - i hvert fall har tanken slått meg gjentatte ganger uten at jeg har fått gjort noe dykk i 1600-talls kildene, som jeg ikke har tilgjengelig her. Jeg skal forklare hvcrfor:Peder Madsen, Mads Pedersens sønn (neste lensmann etter sin far, forøvrig) eide i tillegg til Snekketorp også gårdene Fagerholt og Lund. Peder Madsens søster ble gift på Ås og på Berger/Torp, begge gårder som ligger like ved Stumberg. Disse slektene eide snart også Wold, og Rishaugen, som også en søster av Peder ble gift til.Videre var de knyttet til gårdene Øberg og Nordby - samlet sett det meste av de største gårdene på Idd.Lund, som ikke var noen stor gård, var lensmannsgård en kort periode på første halvdel av 1600 under Hermann Larsen, som ble gift med lensmannsenken på Snekketorp, Allis Willadsdatter Hejer (Hejer er gården jeg bor på, faktisk).Skal finne fram totalt persongalleri, fødsels- og dødsår til disse personene for deg - og koblingen mellom gårdene. Og jeg er sikker på at det ligger mye materiale i riksarkivet som vil bidra.Kan også nevne at også jeg ser ut til å ha slekten Brun gjennom en gren i Øymark - en uekte datter av en Hans Petersen Brun som ser ut til å være gift med en trippel tippoldefar av meg i 1823 og deres datter er min ane. Avvik i alder ved giftemål og fødsel på to år er det eneste som foreløpig holder meg fra å innføre henne i anerekken som sikker (Marthe Hansdatter født Øymark 1791). Kommer jeg ikke til bunns selv, starter jeg et eget tema om henne.mvhOle Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Ole Henrik.Dette var overraskende. Jeg hadde faktisk helt glemt dette innlegget. Jeg hadde ikke regnet med å få noen flere svar her.Ang. Hans Petersen Brun så stemmer det at han er av samme militærslekt. Han var sønn av sersjant Peter Lorentz Angell Vincentzsen (Brun)(1747-1779) og Sidsel Tosteinsdatter Anonby (1747-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.