Gå til innhold
Arkivverket

[#32835] Gravengaard


Gjest Sjur Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sjur Madsen

Prøver å finne Maren Gravengaards forfedre, ev. forbindelse til Nicolaus Pedersen Gravengaard. Har fått vage opplysninger om at en forfar var prest i Kongsberg, født i Danmark.Maren ble gift med Nils Nilsen Helverschou (min kones ttof)Takknemlig for all info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har en av mine tipp-tipp-oldemødre Anne Elisabeth Pedersdatter Gravengaard f. ca 1760. g. 2 ganger i Kongsberg. 1. g. 14 aug 1790 m. Johan Herman Frølich.2.g.16 okt 1795 med enkemann Ole Uldriksen Sheie.Skal se i morgen om jeg finner noe om din Maren Gravengård.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver med en lenke til mine spørsmål i debatt før om Gravengaard og Frøiling, Kongsberg:LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger i morgen.Her ser ut til å være samme navn som går igjen i min tippoldemors slekt. Peder og Nicolai Gravengård samt Maren. Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her legger jeg også en lenke til foreldre til min Anna Elisabeth Pedersdatter Gravengaards ekteskap i Drammen:LenkeDet var flere barn i familien, en bror ved navn Nicolas Pedersen Garvengård f. 1776, d. 1805.Skal se om jeg finner barneflokken.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant kun 3 barn på IGI Fam. search , dise er født i Bragernes, Drammen:LenkeFørste barn med lenke ovenfor: Birgitha Marie dpt. 26 jun 1762Fredrich Christen dpt. 3 aug 1764Anna Elisabeth dpt. 17 jun 1767 ( Min tipp-tipp)Skal se om jeg finner flere barn dpt. på Kongsberg.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Nicolaus Pedersen garvengaard dpt. 10 okt 1776.LenkeDet ville passe bra med flere barn av dette ekteparet f. mellom min tippoldemor i 1767 og Nicolas f. her 1776.Mulig at Maren som gifter seg i 1805 også kan være et av barna deres? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet Maren Gravengaards fødsel ved Fam. search. Ser at det er mange med Gravengaardnavn i Danmark, også Nicolai.Får se om jeg kan finne ut noe om den antatte presten?Her legger jeg en lenke til Nicolai Pedersen Gravengaard i 1801-tellingen for Kongsberg.LenkeMvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Maren Gravengaard dpt. 1780.LenkeFar Peder Grawengard. Dette ser ut til være en søster av min tipp-tippoldemor og Nicolai Pedersen Gravengaard.Jeg har ikke greid å finne Peder Gravengaards opphav, men det er vel store muligheter for at hans fornavn er Nicolai?Om han er dansk av fødsel og også prest, står igjen å se.En Peder Nicolaisen er f. i Bragernes, Drammen i 1720, foreldre Nicolai Helm og Agnete Davidsdatter Brant.Helm navnet finner jeg også tilknyttet Kongsberggruvene.Har ikke funnet flere holdepunkter hittil. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Og her er hennes dåp:Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway------------------------------------------------- Maren Sex: F------------------------------------------------- Event(s): Birth: 19 Jan 1780 Place: Christening: 26 Feb 1780 Place: Kongsberg, Buskerud, Norway-------------------------------------------------Parents: Father: Peder GRAWENGAARD-------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428592 Source Dates: 1756 - 1782 Film or Fiche Number: 123983 Collection Details: Kongsberg; Den Norske Kirkesammen med denne søsk. flokken døpt i Kongsberg:Vital Records Index - Norway 1. Soren PEDERSEN GRAWENGAARD - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 07 Dec 1773 Kongsberg, Buskerud, Norway 2. Nicolaus PEDERSEN GRAWENGAARD - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 10 Oct 1776 Kongsberg, Buskerud, Norway 3. Maren PEDERSDATTER GRAWENGAARD - Vital Records Index / NO Gender: F Birth/Christening: 19 Jan 1780 Kongsberg, Buskerud, Norway 4. Johan PEDERSEN GRAWENGAARD - Vital Records Index / NO Gender: M Birth/Christening: 01 Mar 1782 Kongsberg, Buskerud, NorwayHer kan du lese om Peder Grawengaard tok Jurist examen i 1762 (under G): Grawengaard, Peder, 2 okt. 1762: ei ubekvem. Pet.: f. 1726 Ribe, stud. 1747, filos. 1748.[url="http://216.239.59.104/search?q=cache:9CixQeFFrUIJ:www.genealogi.no/kilder/Juris/+EXAMINATI+JURIS+1736-1814&hl=no>LenkeHer kan i lese litt om EXAMINATI JURIS (se Jørgen Green's innlegg):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var spennende opplysninger også for meg.Dette er tydelig for meg ukjente søaken av min tippoldemor.Spørsmålet er om det kan være Peder Gravengaards foreldre som jeg har funnet på Bragernes?Lurer på om det er mulig å få bekreftet eller avkreftet dette?Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Jeg tror nok du må anta at han var f. i Danmark ant. rundt Ribe/Ringkøbing egnen, hvor navnet forekommer.Du kan jo prøve at begynne med å se etter hva det står ved vielsen, stilling, forlovere, alder o.s.v.:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree------------------------------------------------- RANDI HELENA HUUS Female Family -------------------------------------------------Marriages: Spouse: PEDER GRAVENGAARD Family Marriage: 30 APR 1762 Bragernes Drammen, Buskerud, Norway -------------------------------------------------Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date. -------------------------------------------------Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: M420482 1734 - 1814 0123845 Film NONE : 00Dernest kan du prøve å finne et skifte/hans død ant. 1782-1801 og se om det gir dig opplysninger.Hvis du finner ut hva hans stilling var og det evt. var et statsembede, kan du lete etter hans ansøkning i Det danske Kancellie, hvor noe arkivmateriale ligger her på Riksarkivet i Oslo:[url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/oversikt/dansknorsk.html>LenkeFinner han ikke i:LenkeEllers kan du jo prøve DIS-Danmark med en etterlysning på navnet under Aneefterlysning (les veiledn.):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vet ikke om dette kan være et lite spor; studios Peter Gravengaard og Randi Helene Jespersdatter Gram fikk datteren Maria Birgitta 1762, døpt på Bragernes 26.06.1762. (Hun ble gift i vor Frelsers Menighet (viet i huset) i Christiania med Johan Ludvig Riis fra Nannestad 17.12.1779. Du finner dem i folketellingen i Toldbod Gaden No.33 i Christiania. Jeg har notert 12 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Forvirringen er total hos meg akkurat nå, Peter Bravengaard ekter Randi Helene Huus, ikke Gram. (Får håpe det ble rett nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du Geir ser på lenken i innlegg nr. 5 har jeg ekteskapet mellom Peder Gravengaard og Randi Helene Huus , 30 apr 1762, i følge IGI.Det er flott å få dette bekreftet ved kirkebokoppslag av deg,og det ble rett navn til slutt. Dette blir mine 3. tippoldeforeldre. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger en lenke til 1801 telling med Maria og Johan Riis med alle barna. Lenke Takket være Geir fant jeg da mange fjerne slektninger også. Min tipp-tipp-oldemors barn har jeg ganske bra oversikt over fra før, men her i debatten har jeg fått mange søsken som var ukjente for meg. Mvh. Gunn.Da blir det vel å søke etter Peder Gravengaard opphav i Ribe, Danmark.Da var nok den Peder Nicolaisen jeg fant f. på Bragernes i 1720 en helt annen kar?Skal bli spennende å se om det lar seg gjøre å finne rett opphav til Peder Gravengaaard i Danske arkiv.Jeg har til nå trodd at familien stammet fra Gravengrend i Sandsvær-trakten. Det skal være flere Gravengårder i distriktet der, og min tipp-tippoldemor var gift med gruvearbeidere ved Sølvverket.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare føye til at såvidt jeg kan se, er et barn i Bragernes uteglemt, Anthonius, stadfestelse av hjemmedåp 17.05.1766. Flere barn har jeg ikke sett oppført i Bragernes. (Jeg har ikke studert denne familien spesielt, det er kun pga. forbindelsen til Christiania til enkelte barn jeg har vært interessert). Han dør like etter og begraves 24.05.1766.Peder Gravengaard er ikke oppført med tittel ved noen av barnedåpene (det er også helt uvanlig i denne ministerialboken).Ikke akkurat det man etterlyste, men kanskje til nytte for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjur Madsen

Hei alle sammen ! Det er vel jeg som skal takke ! Det er helt fantastisk å gå å legge seg den ene kvelden og neste kveld er det en mengde nye opplysninger å jobbe videre med. Tusen takk.Forbindelsen mellom Peder Grawengaard og Maren er funnet. I tillegg en rekke søsken til Maren, samt flere barn etter Nicolaus gift m/Christien C Hassel.Mangler dog en forbindelse mellom Anne Elisabeth Gravengaard og Maren ?Videre har jeg Marie Birgitte Gravengaard f. abt. 1767 g. m/Johan Riis. Her mgl. også forbindelsen - i alle fall foreløpig. Må ordne mine papirer og få alt registret så får jeg bedre oversikt. Men som Gunn sier, det skal bli artig å se om vi finner Peders opphav. Her kan vi kanskje gjøre felles sak ?Igjen takk til alle som har bidratt.Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.