Gå til innhold
Arkivverket

[#32839] Sund: Johannes Halstensens sønn Johannes f. 1835, gift 1862


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan noen bidra med oppklaring på denne gåten:Vigd 2. juli 1862, Johannes Johannesen 27 år, sønn av Johannes Halstinsen, og Siri Nilsdtr. Glæsnes (kjent opphav).Ekteparet i 1865, på Sund prestegård: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61245&gardpostnr=34&personpostnr=198&merk=198#ovre>LenkeMen så, i heimen til Johannes Halstensen: LenkeEkteparet i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tillegg:Kone nummer to, Lisbeth Eliasdtr. vigd 1828, vet jeg mye om, men ikke den første - Brite Nilsdatter, som han giftet seg med 1824? Og fikk en datter med 1827 (Marthe).Og hvem er denne Marte Olsdatter som han får barn (Ingeborg) med i 1834? Det var vel gjerne uekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Hallo HeidiDet må her være snakk om fleire Johannes Halsteinsen, så her lyt ein holde tunga rett i munnen. Eg har kun vært borti Lisbeth Eliasdatter, men utifra de opplysninger som du sitter på, kan ein fortolkning være.I 1824 gifter Johannes Halsteinsen Sæle seg med Brithe Nielsdatter Sæle, han er oppført med alder 24 år, ho er 31 år gammal. Alder til Johannes stemmer overens med alder til Johannes Halsteinsen som døpes i 1800 i Bergen, da sønn av Halstein Jonsen Hamre g. Marthe Michelsdatter Snekkevik. Du nevner at Johannes og Brithe fikk ei datter Marthe i 1827 og dette stemmer jo godt med navnet til mor til Johannes. Uten at eg veit dette, men antar me at Brithe døde i barsel dette året, noe som burde kunne sjekkes ut, så kan denne Johannes være identisk med Johannes som i august 1828 gifter seg med enke Lisbeth Eliasdatter, som da er busett på Tyrnevik, denne Johannes Halstensen er oppført med tilholdsted Bergen, noe som også stemmer overens med oppholdssted til Halstein Jonsen og Martha. Det er her det må sjekkes på nytt, for eg meiner å huske at denne Johannes H. var oppført som ungkar, men eg vart no litt usikker. Ser me på folketelling 1865, så finner me at Johannes og Lisbeth har barna Johannes og Britha, det ville jo vært naturlig at første dattera i Johannes sitt 2 ekteskap fikk navnet Britha, da etter Johannes sin avdøde kone.I juli 1828, altså måneden før gifter ein Johannes Halsteinsen seg med ei Martha Olsdatter fra Haakelsund. I folketelling 1801 finner me Johannes Halsteinsen Ekren født 1797, da sønn av Halstein Brynjelsen født på garden Horten i Aurland. Du skriver at Martha får ei datter i 1834 som heter Ingeborg og det heter da også mor til Johannes Halsteinsen Ekren. Dette stemmer da godt også med det som står i bygdeboka for Fjell side 86.Til slutt så kan det nevnes at i 1820 konfirmeres ein Johannes Halsteinsen Hummelsund seg da 18 år gammal, altså født 1802. Han har eg ikkje plassert men eg nevner han siden eg fant han. Ser jo også at alder på Johannes Halsteinsen nevnt i 1865 stemmer godt med alder på han fra Ekren, men da går teorien i vasken, alder i 1865 kan jo også være feil. Her skulle no være ett utgangspunkt for leiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk for innspill, Oddvar! Dette ligner fortreffelig på hva jeg har kommet fram til. Jeg også mener Johannes Halstensen var gift med Brite i 1824 og siden med Lisbeth i 1828. Men har ikke sett original kb i 1828, om han faktisk var enkemann.Noen forklaring på hvilken Johannes Johannesen som oppholder seg på Sund i 1865? Hans far skulle være Johannes Halstensen, opplyst ved vigsel 1862. Kanskje jeg må sjekke originalen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg vil finne det veldig merkelig om disse to Johannes har samme far med en aldersforskjell på 1 år, men alt er jo mulig. I såfall må de være glad i navnet Johannes, men eg trur at han på Sund trulig er sønnen til Johannes Halsteinsen fra Ekren, men han kan jo ha dødd mange år tidligere sjøl om navnet hans er nevnt ved vigsel til sønnen, så det blir nok litt leiting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Problemet er vel også at jeg bare har funnet èn Johannes Johannesen, sønn av Johannes Halstensen døpt i Sund frem til 1835. Skal dobbeltsjekke 1836 og noen år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg blir ikke mye klokere av oppslag i original kirkebok ved vigselen 1862:Det står at brudgommen var født Tønnevig, og at han oppholdt seg på Toft. Han var 27 år og sønn av Johannes Halstensen. Konfirmasjonsdato står ikke, men han var vaksinert 25. juli 1838 av Nils Telnæs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Må sei at dette unektelig vart ei gåte. Alle indisier tilsier nå at Johannes g.m. Siri er sønn av Johannes og Elisabeth Eliasdatter, da han også er født på Tyrnevik. Hvorfor det da står en ugift sønn med samme navn på Tyrnevik i 1865, ja det blir det vel ikkje lett å finne ut av.Johannes og Siri får jo også ei datter Elisabeth, som mor til Johannes også heter. Det kan sjølsagt være ein feil i folketelling 1865 at Johannes er dobbeltbooket, alder er jo den samme. Johannes er også nevnt med fødtselsår 1833 i folketelling 1900, så ein burde kanskje også gå andre vegen å leite.Ser me blandt døpte i Sund, så står det oppført Johannes g.m. Siri Nilsdatter g. både i 1862 og 1865, dette kan jo være feil eller at det er 2 ektepar med samme navn, men på den annen side så er Johannes født 1868 på Sund den eneste som stemmer med Johannes på Kausland i 1900, så det er nok kun feilskriving i kyrkjeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Takk igjen, Oddvar! Du er god å ha!På FS kom jeg også over en Johannes Johannesen, sønn av Johannes Halstensen og Anna Gulliksdatter f. 23.8, døpt 25.8.1831 i Hamre. Jeg har ikke rukket å se nærmere på ham, men han er jo ikke født i Tønnevigen, selvsagt...Jeg har fortsatt bare funnet èn sønn Johannes, med far Johannes Halstensen, døpt i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.