Gå til innhold
Arkivverket

[#32840] Einer Andersen Foss - når var han født ?


Gjest Geir Alsaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Alsaker

Einer Andersen Foss døde i 1782 og ble begravet fra Domkikren i Bergen 5.oktober 1782. Han var gift med Mette Andersdatter.Er det noen som kjennskap til når disse var født og hvor ? Jeg finner ikke disse noe sted i Bergen.Med hilsen Geir Alsaker Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Om Kinn var rette utgangspunktet kan Einer vere f. 1725 og Mette f. 1727. Det finnes ei Mette A. f. 1713, men ho er vel for gamal til å ha barn rundt 1770 i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

Det var interessanat med Kinn som fødested og i såfall er hans datter Susana født der også. Men jeg lurer jo på hvor /hvordan navnet Foss kommer inn i bildet.Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

Takk for interessante opplysninger.Barna har jeg funnet før og Nille Sariane Foss døde på Zander Kaas stiftelse i 1815. Johan Nielsen Foss ble gift med Hendriche Lohmann som tidligere har vært omtalt i brukerforumet, da i forbindelse med navnet Lohman. Susanna Einarsdatter ble gift med skoleholder Niels Halager og døde i 1840. Gården Fosse i Bremanger var spennende og det er vel sannsynlig at han flyttet til Bergen på et eller annet tidspunkt. Jeg tar gjerne imot flere opplysninger om dette. Med vennlig hilsen Geir Alsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kan familien ha tatt Foss- namnet etter at dei flytta til Bergen? Kan bustaden deira i Bergen knytte dei til eit slikt namn?Legg inn lenka til dei fødslane nemnde i innlegg (3):Einar Andersen, dp. 1725: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp14371689&gardpostnr=725&personpostnr=2173&merk=2173#ovre>LenkeMette Andersdtr, dp. 1727: LenkeUten at eg har sjekka alt omkring denne Einar så kan han vere den same som får born:1) dp. 1752, Susana: Lenke2) dp. 1753, Anders: LenkeDette paret som eg allereie har nemnd - Lenke - ser ut til å vere det same paret som får desse to borna. Det finnes i alle fall ikkje andre par gifte i Kinn som passer (godt) inn.Eg finn ikkje Susana og Anders (u. Mercheswig / Merheswig) blant konfirmerte i Kinn. Men Susanna konf. 1767 i Bergen: LenkeFamilien kan då vere flytte til Bergen ein gong mellom 1753 og 1758, då første bornet vart fødd der.Eit skifte verdt å sjekke, far til Einar: LenkeForeldre til Einar kan då vere desse: Lenke / Lenke (som ser ut til å få 10 born mellom 1704 og 1725).******Så ser eg ditt innlegg (6) plutseleg dukka opp:Ser at Susanna Hallager (Lenke) er oppgitt å vere 89 år i 1840 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg trur Gisle Hersviks lenke til ekteskapet i innlegg nr. 2 går på dei rette personane i dette temaet.Einar Andersson Standal si bestemor var Dorte Andersdotter Foss. Ho var gift med Lars Olsson på garden Storøyna i Kinn , jf. Soga om Flora s.662.Ho var truleg dotter til Anders Nilsson Foss på garden Flora,j f. Soga om Flora s. 209 og syster til Desiderius Andersson Foss på garden Flora, jf. Soga om Flora s. 211.Eg trur dette Foss namnet i Kinn har vore tema i forumet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Alsaker

En stor takk til alle som bidratt med å gi meg informasjon om Einar Andersen Foss og hans forgjengere.Min interesse i saken er at min mor ( Gunvor Foss 1909-1968 ) er en av etterkommerne og jeg er således også i slekt med Einar A. Jeg kom så langt tilbake som til Einar A , men hvor han kom fra og når han var født visste jeg altså ikke - før nå. Det er derfor med stor interesse jeg har studert informasjonen om slekten som altså kommer fra Sunnfjord.Av mine søsken er det bare en som har navnet Foss som mellomnavn. Jeg er selvsagt svært interessert i alle opplysninger, dersom noen har mer å bidra med.Med hilsen Geir Alsaker 1630 Gamle Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.