Gå til innhold
Arkivverket

[#32841] Åse Serine Olsdatter i Søndeled


Gjest Øystein Bredal
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Bredal

Jeg søker opplysninger om Åse Serine Olsdatter. Ifølge bygdeboka for Søndeled bind 4, side 473 var hun gift 9. januar 1846 med Ole Andersen. Dette bekreftes av Familysearch, se[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=700099548937&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeIfølge denne skal hun være født i 1820.I FT 1865 finner jeg familien på Lenke Her kalles hun Ane, men det er helt sikkert samme personer. Hennes fødselsår blir her 1822 og hun oppgis å være født i Søndeled.Er det noen som har anledning til å sjekke rett fødselstidspunkt for meg? Det hadde også vært fint å få greie på foreldrenes navn. På forhånd takk.Nevner for ordens skyld at denne etterlysningen også er lagt ut på Slektsforum, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg regner med å rekke en tur innom Statsarkivet i Kristiansand mandag eller tirsdag i neste uke. Jeg kan da slå opp i kirkeboka for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Tusen takk.Det er godt med hjelp når man selv bor langt fra arkivene og har småbarn som gjør at mulighetene til å tilbringe timer ved bibliotekets mikrofilmleser er begrenset til sjeldne øyeblikk. Gleder meg til det blir tilgang til langt flere inscannede kirkebøker på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg rakk noen oppslag i kirkebøker for Søndeled ved et besøk i Statsarkivet i Kristiansand i dag. Dåpsopplysningene er fra Søndeled KLOK B-2 (1816-1839) og B-3 (1849-1857), mens vielsesinnførselen er fra Søndeled MINI A-2 (1839-1860). Damas navn er Ane (Anne) Serine (Serene); noen Åse Serine fant jeg ikke.Ane Serene, f. i Søndeled 6/8 1823, døpt i Risør kirke 9/8. Foreldre: Ole Thordsøn Giernes og Guri Aslachsdatter. Faddere: Ole Bjørnsøns Kone, Marte Samuelsdtr., Johanes Olsøn, Peder Erichsøn, Haavar Tengelsøn.Viet 9/1 1846 i Søndeled: Ungkarl Ole Andersen og Pigen Ane Serine Olsdatter, begge med oppgitt bosted Næstesvaag. Brudgommens far: Anders Olsen. Brudens far: Ole Thorsen Giernes. Forlovere (her er kirkebokkopien dessverre 'klippet' i margen): Thore Niste... (eller Nils...) og Thore Giærn...Jeg rakk også å sjekke to av barna:Anders, f. i Søndeled 6/5 1851, døpt i Risør kirke 16/5. Foreldre: Gaardmdsfolk Ole Andersen og Anne Serine Olsdatter Næstevaageie. Faddere: Thor Andersen Næstevaag, Aslach Olsen ibid., Anne Kirstine Eriksdatter ibid., Inger Johanne Gregersdatter Hødnebø, Birte Olsdat. Gjernes.Johan, f. i Søndeled 30/1 1854, døpt i Risør kirke 26/2. Foreldre: Gaardmdsfolk Ole Andersen og Anne Serine Olsdatter Næstevaag. Faddere: Møllermæster Berg, Aslak Olsen Næstevaag, Carl Steen Olsen ibid., Marthe Olsdatt., Limkjær, Kirsten Aanonsdatt. Østre Røiseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

Takk for hjelpen alle sammen. Oddbjørn Johannessen har vist hvor viktig det er å sjekke opplysninger fra FS mot originalkilde. Aase er åpenbart feil avskrift for Ane/Anne. Hvor bygdeboka har fått navneformen Åse fra kan bare bli gjetning.Takk spesielt også for at du sjekket vigselen i 1846. Farsnavnet der bekrefter at det er riktig barn dere alle har pekt på i 1823.Tilsammen ble dette langt flere opplysninger enn jag hadde våget å håpe på. Ikke minst forbindelsen til Kviteseid var spennende. Her gjenstår det atskillig sjekking mot originalkilder, det får bli når anledning byr seg. Det fine med Familysearch er at tross store feilmarginer får man gode tips om steder å lete. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kirkebøker for Kviteseid har jeg dessverre ikke tilgang til, men om du klikker på 'Ætte- og gardssoger' i det hvite feltet til venstre i denne lenken (http://www.vest-telemark.no/) kommer du til en nettside der du kan søke på navn og slekt i Kviteseid. Det finnes også der en mulighet for å søke i den digitaliserte gardssoga (blått klikkbart søkeord øverst til høyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.