Gå til innhold
Arkivverket

[#32843] Jacob Matheson og Margaretha Sofia Hagedorn ,Vinger.


Gjest Eva Carolusson
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Carolusson

Søker flere opplysninger om min anefar og hans slekt: Jacob Matheson født 1639 i Dundee,Skottland ,død 8.8.1724 Vinger, Hedemark. Hans hustru var Margaretha Sofia Hagedorn født 1640 i Hamburg Tyskland,død 3.10.1719 Vinger,Hedemark. Jacob Matheson var komandant og major ved Kongsvinger,(Vinger)festning.Clanen Matheson kommer antagelig fra Okenøyene og Skottland.Er glad for all mulig informasjon om slekten,pluss hvem andre som er Matheson ættling.På forhånd takk.Hilsen Eva Carolusson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Jeg foreslår at du tar en titt på FS. Jeg har kikket litt og der finner jeg at:Jacob Matheson og Margaretha Sophie Hagedorn får følgende barn: Jacob f 1660 i Danmark Frederich 1667 i Danmark Johan 1668 - 1764 i Hamburg Frants Wilhelm f. 1682 i MandalFørstnevnte Jacob Madsen gifter seg i 1681 på Kongsvinger med Margaretha Sofie Stenner. Så følger en rekke barn som i følge FS er født både før og etter 1681 og mange er vel i yngste laget til å være barn av sistnevnte par. Kan både far og sønn Jacob Matheson ha bodd på Kongsvinger? Konene har jo også svært like navn så her er det vel rom for sammen blandinger Her er de barna jeg fant:Sophie 1674 Johanne 1675 Margarethe 1678 Anne Marie 1679 Anna 1680 Jacob Matheson 1681 Frans Wilhelm Matheson 1681 Grisile 1692 Catharina Elisabeth 1694 Rebecca Margrethe 1698Det er oppgitt ektefeller til de fleste av barna så her kan det bli mye å jobbe med. Først må det vel skilles mellom hvem som eier hvilke barn. Det er nok endel unøyaktige årstall.Fra 1689 finnes det hjelp å få i Ministirialbøkene [url="http://www.riksarkivet.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-hedmark.html#11>LenkeDen tredje Jacob Matheson giftet seg i følge FS med Sophie Cathrine Mohrsen. Det ligger ut en etterlysning i forhold til denne slektsgrenen LenkeHer er det en som 'forsker' på samme slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Kristina. Tusen takk for opplysningene det var verdifult,skal gå videre på lenkene.Far og sønn ,Jacob bodde på Kongsvinger, begge to var befal på Vinger festning. Jacob d.y. var gift med Margaretha Sofia Senner( tysk hun også)som svigermoren.Deres datter Anna Catarina Matheson var gift med kaptein Philip Ernst Mohrsen på Vinger festning. Det er en spennende slekt, jeg tror at det er mange med Matheson aner i Norge. Tusen takk igjen. Vennlig hilsen Eva .C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ble noen av etterkommerne værende i Kongsvinger eller omegn?Selv stammer jeg fra et par sersjanter og korporaler i Vinger og omegn, men så dro de hjem og tok over gården i stedet for å klatre i den militære rangstigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg arbeidet for 8 år siden med Jacob Mathesons opphav før han ankom Norge, men fant svært få holdepunkter. De opplysningene som er gitt her i denne tråden, er derfor ukjente for meg. Derfor har jeg noen spørsmål til disse opplysningene:Til Eva (innlegg 1): hvordan vet du at JM ble født 1639 i Dundee?Til Kristina (innlegg 2): Hvor kommer opplysningene fra om at barna ble født i Danmark i årene 1660-67 og i Hamburg 1668 ? (Eller: hva er kildene som ligger til grunn for opplysningene i FS?)Hvis det ikke kan fremskaffes samtidskilder som gir de opplysningene som ble lagt frem i innleggene tidligere, vil jeg foreslå følgende status:Jacob Mathesons slekt og herkomst, virke og oppholdssteder før 1677 hviler i det fullstendig ukjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Hei igjenTil Tore - Kildene på FS er ikke samtidskilder. Det bør imidertid være noe det går an å sjekke videre f. eks i Danmark.Til Eva - Philip Ernst Mohrsen som gifter seg med Anna Mathsom i 1702 (ser forøvrig ut til at de fikk 9 barn)har en søster Sophie Cathrine f 1678. Hun blir gift med Jacob Mathson i 1711. Foreldrene til disse Mohrsen barna heter Jacob Mohr (f. ca 1630 i Hamburg) og Magdalene Christina Hagedorn - i slekt med Margrethe Sophie? Mer om dette finner du: http://tom.brondsted.dk/genealogi/bruun/1_9.phpEn kilde som sikkert kan være av interesse er: Dahl Eyvind og Eilif Dahl: Meitz, Mohrsen, Mogensen, Mathson. Norsk Slektshistorisk Tidskrift 12 (1950)285-334Kanskje du finner noe i: Schøtz, Johann Kongvsvinger Fæstning og Kongsvinger-avsnittets militære historie 1644 - 1814. Bind 1: Fra Hannibalfeiden til anlegget av Kongsvinger Fæstning 1644 - 1681. Bind II Fra anlegget av Kongsvinger Fæstning til slutten på ellveårskrigen 1681 - 1720.Mvh Kristina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina Samsing

Litt tilSiden det sikkert mangler endel på samtidskilder til diverse barn i innlegg 2 (født på Kongsvinger) kan jeg jo ta med noen linker jeg har funnet og som stemmer overens med opplysningene på FSI følge FS gifter Rebecca Margrethe Matheson seg med Fredrik Christian Orning. Slekten Orning finner du blant annet her: [url="http://home.no.net/mikegl/fam04544.htm>http://home.no.net/mikegl/fam04544.htm. Dette understøtter nevnte giftemål.Margrethe Matheson giftet seg med Christian Lilieskjold i 1717 (FS og vedlagte link stemmer overens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Utdrag fra Minesterialbok I. 1689 - 1729 Vinger sogn: Ingen Jacob Mathesons barn døpt i denne boka. Major Jacob Matheson var kommandant på Kongsvinnger festning fra 22.5.1713 til 17.7.1724. Leutenant Morsens barn Margrethe Malene Christine døpt 18.6.1709.( Moren var Anna Matheson). Døde: Jordfestet 19.5.1714 Frants Wilhelm Matheson 33 aar 2 m 9 d.Jordfestet 7.4.1724 C(G)rycille Lucie, capt. Mathesons datter 4 uger. Jordfestet Comendantens søn her paa steden F.W.M som effver 14 aars svaghed døde her paa festningen'. Jordfestet 8.8.1724: Jacob Matheson, major og comendant ved Kongsvinger fæstning 85 aar. Jordfestet 3.5.1725: Capt. Morsens frue Anna, 30 aar 6 m 10 d. Bostedet var Tråstad i Vinger. Ingen lysninger i Vinger. 3 av Mathesons døttre ble viet i Vinger, 1 av de tatt ut lysnimng i annet sogn. 2 viet etter kongelig tillatelse. Viet 18.3.1717 Jomfru Sophia Jacobsd. Matheson og proviant-forvalter Domenicus Jensøn Røyem. 17.10.1720 Jomfru Prisille Mathesøn og capt.lieut. Niels Mogensøn. Disse to Mathesom ble viet i huset etter kongelig bevilling. Den 3. av de Margrete som er titulert som Comendantens daatter viet 22.9.1717 med Leutenant Christian Lillienskiold. Ikke trolovet i Vinger sogn. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Kristina. Tusen takk igjen, det skal bli spennende å ta tak i alle opplysningene, jeg gleder meg. Mvh Eva.Hei Frank. Vet ikke om det ble noen etterkommere igjen i Kongsvinger.Det jeg vet er min anemor Anna Catarina Matheson født 25.10.1686, Tråstad, Hedemark , død 3.5.1725 Vinger.(Siden kommer en del av slekten til Østfold)Hennes datter Anne Sophie Mohrsen (også min ane) født 1720 i Fredrikstad? død ca 1764 i Fredrikshald (Halden ).Anne Sophie var gift med Niels Hansen Foeg Meng. Har du samme anene? Mvh Eva.Hei Tore. Fant opplysningene ang. Jacob Matheson på Family Search, han var født 1639 Dundee, Skottland. Vidre også på RootsWeb samme fakta.Fritt fra RootsWeb:Jacob M.født 1639.Dundee .S. far: James Matheson.Så videre om Jacob:28.6.1678 adjutant. ved livgarden.Løytnant 6.12.1688.Kaptein 20.11.1697.Fra 28.2.1713.kommandant ved Kongsvinger festning.Matheson kom til Danmark Ca.1600-1630?, fra Skottland som en mann av høy posisjon.Han ble leid inn iden danske armeen som general.Clanen Matheson kom opprinnelig fra Orkenøyene. Mathesonene til Skottland ca. år 1300. Clanen Matheson inngår i clanen Sinclair til jarl Sinclair av Orkenøyene.Disse to clanene er ættlinger etter Olav Trygavason.Hva tor du om sannhetsgehalten i dette? Mvh Eva.Hei Finn. Tusen takk for opplysingene, skal se nærmere på det. Har du samme aner? Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Eva, sannsynligheten er nær null komma null. Vi vet ingen verdens ting om den norske slekten Mathesons herkomst før året 1677, etter hva som er kjent per idag. Vi vet ikke engang at slekten kommer fra Skottland, så det er nevnt. Det er viktig at de som sitter på kilder som belyser historien før 1677, legger disse frem på en seriøs måte. Så langt jeg kan se, kan slekten like gjerne være svensk eller engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Tore. Takk for innlegget,det var ergelig at det ikke er korekte opplysninger som man har kommet over. Det handler heller ikke om at man' sluker alt rått'.Hvordan kan enkelte servere slike historier mon tro.Må få lov til å spørre deg også om du er Matheson ættling. Mvh. Eva. P.s. Har forsket på Matheson familien, til og fra,siden midten av 1980 tallet. ds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis du har forsket på slekten så lenge, så kjenner du kanskje til hva som skulle være kildegrunnlaget for at Jacob M var født 1639 i Dundee. (Jeg sikter her til kilde fra året 1639 eller en tid etter, men ikke fra en opplysning laget i de siste årene.)At en person Jacob M var født i Dundee i året 1639, er jo heller ikke det samme som at denne Jacob M var identisk med han som dukker opp i Norge 1677. Så hvordan er det blitt argumentert for at det er samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Eva. Nei, jeg er ikke etterkommer av Matheson så langt jeg har oversikten. At jeg svarer eller kommer med opplysninger til innlegg, er at jeg har lagt kirkebøkene for Vinger sogn i database. Når jeg ser at det fremkommer at det skal ha noe med kirkeboka som ikke stemmer så legger jeg ut det jeg vet om de personer eller familier som er i temaet. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei igjen. Mine aner mot vår tid stemmer i kronlogisk rekkefølge til Jacob Matheson, har det fra flere kilder, vedrørende det som som er utarbeidet om slekten .Alle data stemmer ihverfall så langt. Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Finn. Tusen takk igjen for innlegget, alle opplysninger er viktige.Vet at det finns bygdebøker for Vinger av Eivind Lillevold,har du kjennskap til dem?Mulig Jacob Matheson m/fam står omtalt der. Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Eva. Nei, Lillevold har ikke noe om Matheson. Knut Ingar Hansen har litt om Matheson på side 124 og utover i sin siste bok Kongsvingers Historie, Festningen og Leiren 1682-1720, utgitt av Kongsvinger/Vinger Historielag i 2005. Matheson er også nevnt i boka til Kand. Filos. Olaf Brynn på side 7, utgitt første gang i 1929. Ikke noe av betydning for slekta. Per Erik Rastad har litt på side 448 i boka Vakten Ved Vinger - Kongsvinger festning 1682 -1807. Boka til Johannes Schiøtz har jeg ikke. Mvh.Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Hei Kristina og Finn. Tusen takk for innleggene,og for arbeidet dere har lagt ned for å svare på spørsmålet mitt.Det er til god hjelp. Mvh Eva. Sørsmål til Kristina: Har du samme anene som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (9): Nei, jeg har nok ikke de samme anene. Jeg har drøssevis av aner i Vinger, Odal, Solør og Eidskog - men de var stort sett bønder og husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 3:) Vet man egentlig sikkert at det var 2 ulike (far og sønn?) Jacob Matheson som var offiser på Kongsvinger festning på denne tiden ? Det virker svært uklart hvem av barna nevnt i innlegg 2 som i så fall skulle være barn av hvilken av de to, likeledes om det var to ulike JM som var g. hhv. Hagedorn og Stenner. Og det virker rart at 'den yngste' (f.1660) skulle gifte seg allerede som 21-åring i 1681, likeledes at faren (f.1639) bare var 21 år da han ble født. På meg virker det som det like gjerne kan være snakk om én JM på Kongsvinger, ev. at de to nevnte ikke er far og sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson.

svar på innlegg 20: Hei. De opplysninger som jeg har funnet stammer fra bl.a Family Search. Der er Jacob M. d.e.oppført som far til Jacob.M d.y. Klart at alder kan spille en stor rolle.Alle teorier er intresante. Takk for innlegget. Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Til Tore, jeg vet heller ikke om noen konkrete holdepunkter for at Jacob Matheson stammer fra Skottland, men et interessant poeng er at fornavnet Grisilde forekommer svært sjelden utenom denne slekta i Norge, men er vanlig i formen Grizel i Skottland på denne tida, også i Matheson-klanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Finn Sollien, innlegg 8:) Finn, kan du ut fra dine registreringer se om det er sannsynlig at det var TO offiserer Jacob Mathesen (far og sønn) ved Kongsvinger festning (som begge skal ha giftet seg allerede som 21-åring) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Carolusson

Kommentar til Bjørn Solbrå ang. navnet Grisilde. Min tip-oldemor Grisilde Marthine Olsdatter, født 19.5.1817,Tistedal, Idd ,død 11.11.1853 ibid. foreldre Ole Svendsen,Myra og Mette Sophie Meitz. Grisilde er Matheson ættling. Mvh Eva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Hei Eva, jeg har litt om etterslekta til Ole Svendsen og Mette Sophie Meitz sin sønn Didrik Meis Olsen hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.