Gå til innhold
Arkivverket

[#32844] Anders Jensson Langedal, Eikefjord.


Gjest Harald Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Nilsen

Jeg har tidligere fått hjelp til å nøste opp løse tråder i min bestemor Sofie Bertelsdtr. Langedals anerekke, så jeg prøver meg igjen. Anders Jensson Langedal f. 1810 giftet seg 29.6.1834 med Elisabeth Sophie Olsdtr. Fossen f.1805/06, datter-datter til urmakeren i Fredrikstad, Johan Christopher Zinche, se bl. annet tema nr. 17162. De fikk en sønn Johan f. 24.3.1835. Elisabeth døde tidlig og Anders giftet seg igjen 28.6.1840 med Judit Mortensdtr. Ullaland f. 1816 og de fikk 3 døtre. Er det noen som har videre kjennskap til Anders Jensson, fødseldato, når døde han, hvem var hans foreldre? Jeg er meget takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se, sier du ikke hvor ekteskapet mellom Anders Jensen og Elisabeth ble inngått, men er det dette?ANDERS JENSSEN Marriages: Spouse: LISEBET SOPHIE OLSDR Family Marriage: 29 JUN 1834 Forde, Sogn Og Fjordane, NorwayHer i DA [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sognvigd&gardpostnr=38428&merk=38428#ovre>LenkeVed ekteskap nr. 2 opplyses det at Anders er fra Langedalen i Kinn Lenke og i FS/IGI opplyses det at ekteskapet ble inngått i Førde.Kan da dette være en kandidat til Anders Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Nilsen

Takk for hjelpen til Grethe. Det er min Anders du har funnetfrem til. Jeg har vært inne på Døpte i Kinn selv, men av en eller annen grunn ikke funnet han. Nå har jeg i alle fall hans foreldre. Hilsen Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Harald, litt mer info mellom to turer på vaskeriet:Blant døpte i Kinn finner jeg en yngre søster av Anders Jensen, Anna Maria, 1813 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KINNDOEP&gardpostnr=2112&merk=2112#ovre>Lenke. i FS/IGI dukker det opp en søster til, Nelle Maria, døpt 27.9.1815, Kinn.Iflg. FS/IGI ble Jens Nilsen og Gjertrud Sofie Østensdatter gift 1810 i Førde Lenke og her giftermålet i basen til fylkesarkivet i S og Fj LenkeGjertruds bosted er oppgitt til Solheim og da er det kanskje henne vi finner her som tjenestepike på Solheim i Førde i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Foreldra til Jens Nilsson Langedal var Nils Anderson Gjengedal i Gloppen (1739-1815) og Brite Eiriksdotter Gjengedal (1749 - e. 1815). Brite var frå Å i Gloppen. Dei budde på Gjengedal bnr. 3.Dette framgår av skifte av 26.6.1815 på garden Gjengedal i Gloppen. I dette skiftet er fylgjande nemnde:1. Sonen Anders Nilsson, død, med sonen Nils Andersson 11 år og dottera ??? Andersdotter 8 år. 2. Sonen Jens Nilsson Langedal, Sunnfjord. 3. Sonen Jacob Nilsson Endestad i Sunnfjord. 4. Sonen Mads Nilsson, fullmyndig. 5. Dottera Agathe Nilsdatter.Jens Nilsson var i slekt med Sjur Nilsson Langedal (ca. 1727 - ????). Sjur Nilsson kom frå Heimset i Gloppen.Truleg var Gjertrud Østensdotter dotter til Østen Olsson Areklett (1745 - ) i Naustdal (bnr. 1) og Anne Olsdotter (1745 - 1780). Eg er langt frå sikker på dette, men dei er dei einaste eg får til passe. Østen var eit sjeldant namn og dei hadde ei Gjertrud til dåp i 1772. Ho var konfirmert i 1788. Dåpsåret passar med alderen til Gjertrud Østensdotter som var tenestejenta på Solheim i Naustdal i 1801.Østen Olsson kom fra garden Helle i Naustdal (bnr. 4). Mora hans var Malina Olsdotter Løkkebø og Løkkebø er nesten nabogard til Langedal.Eg veit ikkje kor Anna Olsdotter Areklett kom frå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.