Gå til innhold
Arkivverket

[#32846] Margrete Larsdatter (f. c1775 i Tønsberg), fl. til Meråker, Trøndelag


Gjest Arne Langås
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

Margrete Larsdatter, født 'paa Tonsberg', var bosatt i Meråker i nåværende Nord-Trøndelag da hun i 1798 fødte dattera Anne Paulsdatter. Ved dåpen var hun bosatt på gården Tømmerås der i bygda. Hun og barnefaren, Paul Hemmingsen Eggen, ble samme år innstevnet for leiermålsbøter, og også der oppgis det at Margrete, en fremmed i bygda, kom fra Tønsberg.Ved folketellinga 1801 nevnes Margrete Larsdatter som ugift losjerende og dagarbeiderske på plassen Tangen under Tronset i Meråker (da del av Stjørdal prestegjeld). Hun oppgis å være 26 år gammel, og hadde hos seg dattera Anne Paulsdatter (3). Anne døde senere samme år.Margrete kan ikke finnes som konfirmert i Stjørdal prestegjeld. Jeg vil anta at hun har kommet flyttende en gang på 1790-tallet.I 1803 fødte Margrete Larsdatter Bitnes dattera Kirsti (Kirsten) Torsteinsdatter. Dette oppgis å være moras andre leiermål. En tør gå ut fra at dette er den samme Margrete.Kirsti Torsteinsdatter skal ha vært 3-4 år gammel da mora døde (etter utsagn i et rettsavhør på 1830-tallet). Det kommer imidlertid ikke fram _hvor_ Margrete døde. Kirsti døde ugift i 1880. Jeg stammer fra henne gjennom hennes datter Lorentse.Har noen kjennskap til Margretes opphav, eventuelt et godt forslag til hvor jeg kan finne noe om henne? Kirkebøker for Tønsberg har jeg ikke sett i. Usikkerhetene vil lett bli for store - det er jo ikke sikkert det er snakk om 'selve Tønsberg', det kan like godt gjelde områder rundt. Videre kan det være flere med liknende navn. Jeg har en mistanke om at vi har med en omstreifende familie å gjøre, men vet ikke dette sikkert.Med hilsen Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.