Gå til innhold
Arkivverket

[#32848] David Lorentzen, f. ca 1750, Batailons chirurgus


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg viser til tema nr. 32208, men velger å lage et nytt tema vedrørende feltskjær/bataljonskirurg David Lorentzen. Han fikk sønnen Ingebret, f. 28.03.1794 i Lier med piken Anne Ingebretsdatter.Denne David oppgis ved Ingebrets dåp å være fra Toten, og der finner vi ham i FT 1801 på gården Hofsvangen, ugift og 51 år gammel. Han er, som omtalt under ovennevnte tema 32208, en av anene til en slektning, som jeg prøver å hjelpe her.Vi er interessert i ethvert tip vedrørende David Lorentzen, spesielt hans mulige opphav. Kan hans tittel kanskje være til noen hjelp her? Kanskje noen har mulighet for å se om han skulle finnes omtalt i Ovenstads oversikt over offiserer?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Hans!Det står ingenting om opphavet hans i Norges Læger 1800-1886, men det står følgende:Lorentzen (Lorentz), David 17**-1835, Battalionschirurg. David Lorentzen er født i Norge,stod i 1787 som Underchirurg ved det 2det Oplandske Infanteri-Regiment,deltog som sådan i Krigen 1788,blev 3.septbr.1789 udnævnt til Battalionschirurg ved Nordenfjeldske Infanteriregiment med Gage fra 1. Mai s. A.Han anføres at være bleven ansat som Battalionschirurg ved 1ste Akershusske Infanteri-Regiment med Anciennetet fra 9 Octbr. 1789 og erholdt, da Regimentet gik ind ved den nye Armeeplan, 17 Juli 1810 Afsked med Pension. Han var da en gammel og meget svagelig Mand. Fra 1787-1803 var han bosat paa Toten, i 1812-13 boede han som Værkslæge paa Eidsvolds Jernværk, i 1817 atter paa Toten. Han døde 8 Januar 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hjertelig takk, Carsten! Det var jo synd at hans opphav ikke nevnes, men ellers har du jo gitt meg mye interessant stoff om ham. Men hva betyr egentlig: 17**-1835 ?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til David Lorentzen i 1801-tellingen:LenkeMulig du kan finne opplysninger om han i bygdebøker for Toten-området.Mulig det finnes opptegnelser og Verksnistorie for Eidsvold Værket også.Lykke til med letingen.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Gunn for din hjelpsomhet! Skal følge ditt råd å se om det finnes noe om ham i bygdebok for Toten (om en slik finnes). Verkshistorie for Eidsvold Værket høres jo spennende ut. Er dette en boktittel? Og vet du noe mer om den, f.eks. hvem som skrev den, når og hvor den utkom o.l.?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den siste lenken var det lite hjelp i. Om du går inn på DIS-hovedside finner du de opplysninger du trenger:LenkeHåper denne lenken virker, hvis ikke kan du bare søke på DIS-hovedside.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har nå funnet ut at Hofsvangen, der David Lorentzen bodde i 1801, ligger i Østre Toten, og jeg har bedt biblioteket her i Porsgrunn om å prøve å få tak i det rette bind av Totens bygdebøker.Om Eidsvold værk synes det å foreligge et flerbinds bokverk med tittelen 'Fra Linderud til Eidsvold Værk'. Francis Sejersted har utgitt 'Fra Linderud til Eidsvold værk 1792-1895; en studie i industrielt gjennombrudd'. Biblioteket jobber med å fremskaffe noe av dette materialet.Om noen som leser dette skulle ha tilgang til noen av disse bøkene, så vennligst slå opp i bokens/bøkenes register og se om David Lorentzen er nevnt/omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Mathisen

For dere som fortsatt har interesse av denne saken:I boken om Eidsvold Værks historie har jeg dessverre ikke funnet David Lorentzen nevnt. Men han omtales i Totens Bygdebok, bind II fra 1937, på side 285-86. Men der står det dessverre intet som kan bidra til å finne hans opphav, kun sies det at han trolig var født i Norge, men uvisst når. Det bekreftes dog at han var ansatt som verkslege ved Eidsvolds Værk ca 1812-13, muligens lenger, at han var på Toten iallfall fra 1795, at han var tilbake der i 1815, at han visstnok ikke hadde noen eksamen som lege, men likevel praktiserte som det, samt at han døde i 1835. Det var jo noe, om ikke hva vi primært er ute etter å finne: hans fødested og hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.