Gå til innhold
Arkivverket

[#32849] Modummennesker


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Har noen kunnskaper om foreldrene til Cornelius Larsen og kona Bodil(Boel)Olsdatter? Han var födt 1734 og bodde på Bråten u/Skredsvik i Modum. Er Bråten en eksisterende plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Cornelius og Boel i ekstraskatten 1765 for Modum [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=modumska&gardpostnr=1370&merk=1370#ovre>LenkeBlant døde i Modum finner jeg fire barn som har foreldre Lars Torgersen og Sarka Corneliusdatter; barna dør i tur og orden i tiden 1733-1740. Bl.a. har dette paret en sønn Cornelius, som iflg. FS/IGI er født 7.11.1734, men som vel er den jeg finner blant døde i Modium i 1735 Lenke.Iflg. FS/Ancestrial File har imidlertid det samme paret på Stensrud en sønn Cornelius, døpt 11.03.1736, og som hans kone er oppført Boel Olsdatter. Cornelius og Boel skal være gift i Modum i 1761 Lenke Som Boels foreldre er oppført Ole Andersen og Anne Hansdatter.I FS/Ancestrial File dukker også datteren til Cornelius og Boel opp: Sara, f. 23.1.1763, Skredsvikeiet Lenke. Her er hun i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Lars Torgersen på Steinsrud i Nykirke 23/3 1748 (Eiker,Modum og Sigdal protokoll 10 side 150b). Han har vært gift 4 ganger. 1 gang med Ellen Joensd. 1 sønn Gunnar Larsen, plads Sperbachen u.Hassel Jernverk. 2.sønn Torger Larsen, 29 år, Vestfossen i Eger 3.datter Margrethe Larsd., 27 år, ugiftGift 2 g. m. Gorud Joensd. To døtre som er døde i ung alderGift 3 g.m. Sarca Corneliusd. 4.søn Cornelius Larsen, 11 år 5.datter Gorud Larsd., 18 år 6.datter Ragnild Larsd., 17 årGift 4 g.m. Maren Christensd. Ingen barn.Det er skifte etter Sarca Corneliusd. 18/2 1744. (EMS. protokoll 9 a side 199b)Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lars Torgersen er iflg. FS/IGI født ca. 1685, sønn av Torger / Torgier Stensrud, og gift 11.07.1728 med Sarka Corneliusdatter. Han dør 24.2.1748.I FS/IGI står det at Sarka er født 10.11.1702 og dør 24.4.1742 – men dette må sjekkes! Som hennes far står oppført Cornelius Jellum, og hvis det stemmer, er kanskje dette dødsfallet til Sarkas mor Lenke. I så fall heter Sarkas mor Ragnhild, og Sarkas datter kan dermed være oppkalt etter mormor på Jellum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skifte etter Ragnild Olsd. på Jellum i Heggen 30/6 1739. Hun var først g.m. Steffen Andersen Jellum.1.søn Anders Steffensen er død, etterlater 4 barn, 2. datter Siri Stephensd. g.m. Tron Christophersen Schreppen. 3 datter Karen Stephensd. g.m. Reier Olsen paa huusmandsplads u. Baarud (Lillaas?)4.datter Kiersten Stephensd. g.m. Jens Poulsen, huusmandsplads u Refsahl, Nykirke annex og 5.datter Stephine Stephensd. g.m. Anders Herlofsen, Nørdre Knive i Eger.Gift 2.g.m. gjenl. Cornelius Amundsen, 6.søn Stephen Corneliussen, myndig, 7. datter Sarcha Corneliusd. g.m. Lars Torgersen Steensrud, Nykirke og 8. datter Aasse Corneliusd. g.m. Ole Erichsen, huusmandsplads u. nørdre Mæhlum.Jeg ser at jeg har skrevet feil i innlegg 3. Kone nr 2 het Gorud Iversd.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Skal man først korrigere navnet på koner: Den første kona til Lars Torgersen Steensrud het Elen Bjørnsdatter Solberg (døpt 'Elli' 26.1690 i Haug kirke på Eiker). Elen Bjørnsdatter og Lars Steensrud giftet seg (trolovelse - vielsesdato står ikke oppført) i Haug kirke 18.3.1714.Lars Torgersen var tilbake til Eiker og hentet seg kone nr.2, Goro Iversdatter. De giftet seg i Haug kirke 7.10.1725. Trolig er det henne som døpes i Haug kirke 22.9.1690. Faren het Iver Christophersen 'Hassind' (=?).Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Cornelius Amundsen Jellum f. ca. 1672 var sønn av Amund Jonsen Hovland f. ca. 1636, skifte 9/10 1693 (ikke bevart) og Åse Corneliusdtr., skifte 1/6 1706.Iflg. gårdshistorien for Modum var Amund sønn til en tidl. eier av Hovland, men det er en misforståelse, for gårdshistorien kaller ham feilaktig for 'Jensen'. Forfatteren har vel da gått ut fra at han var sønn av den Jens Thomassen som bodde på Hovland så sent som i 1647. Men Jens flyttet omkring 1648 til (Nedre) Sønsteby. Imidlertid nevnes det ikke et ord om at Nils var på gården før Amund, og det var Åse Corneliusdatters 1. mann Nils Nilsen, som nevnes på skiftet etter henne i 1706. Jens Thomassen var forresten Nils Nilsens stefar. Amund nevnes på Hovland fra 1666 og eide da de 2 skp. i gården som Nils hadde vært eier av året før.Åse Corneliusdatter var fra Skien og datter til en ellers ukjent Cornelius eller Cornelis og Sarka Catosdatter f. ca. 1613, begr. 27/12 1668 i Skien. Skifte 14/1 1669.På grunn av Cato-navnets sjeldenhet, var Sarka Catosdatter trolig datter til styrmann Cato Gjertsen i Skien.For tidligere debatter rundt denne slektskretsen, se:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=8975&sok=%C5se+Corneliusdtr&startnr=&antall=&spraak=>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

I innlegg 9 nevnes det 'Amund Jonsen Hovland f. ca. 1636, skifte 9/10 1693 (ikke bevart) og Åse Corneliusdtr.'Dette medfører ikke riktighet. Skifte etter Amund er bevart(skp 2b). Der nevnes bl.a deres sammen auflede børn: Niels Amundsen, Jonas Amundsen, Cornelius Amundsen, Claus Amundsen, Sarka Amundsdatter og Guri Amundsdatter. Hjemmel til jordegodset i Hovland var skifte etter Niels Nielsen Hofland 21.09.1664. Samme sted nevnes også enkens svoger Giersomb Olsen Disen [gift med Anne Nilsdatter, hennes datter av første ekteskap] og døttrenes svoger Peder Eriksen øvre Sønsteby [gift med deres halvsøster Mari Nilsdatter].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Stor takk for mange og profesjonelle svar! Jeg fostår det slik: - Cornelius Amundsens foreldre var Amund Jonsen og Åse Corneliusdatter. - Åse var datter av Cornelius ? og Sarka Catosdatter - Sarka var muligens datter av Cato Giertsen - Cato Giertsen var muligens/teoretisk sönn av Giert Jansen. Vennligst korriger meg der jeg må ha misforstått. Tilleggspörsmål: Er noe kjent om forfedrene til Amund Jonsen Hovland?mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jan: Takk for korreksjon. Jeg fant av en eller annen grunn ikke dette skiftet sist jeg så etter, og det er flott at det eksisterer.Per: Slektsrekken er slik jeg selv forstår den. Jeg har imidlertid stoppet med Cato Gjertsen. Men den eventuelle forbindelsen til Gjert Jansen har jeg selvfølgelig nevnt som en mulighet.Jeg har løselig lett etter Amund Jonsen Hovlands opphav, men så langt ikke funnet noe om det. Muligens kan tingbøkene gi svar. Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sett på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Siden jeg mistenker at de 'modummenneskene' man snakker om her, også kan være mine aner, våger jeg meg inn her med et spørsmål: Den Peder Eriksen Sønsteby som var gift med Mari/Maren Nilsdatter Hovland, hadde ifølge mine notater en sønn som het Nils Pedersen Sønsteby, f. ca 1686, som i 1713 ektet Boel Siversdatter Enger, f. 1690. Kan dette bekreftes av noen av deltagerne i denne debatten, som tydligvis vet en god del om 'modummenneskene'?Forbindelsen fra denne NPS og til min tippoldemor tror jeg går gjenneom NPSs sønn Peder Nilsen Sønsteby, f. 1723, dennes datter Karen Pedersdatter (Mælum?), f. 1759, og dennes datter Ingeborg Maria Thomasdatter (Linnerud?), f. 1786, hvis datter var min tippoldemor Andrine Olsdatter (Pilterud?), f. 1811.Om denne slektsrekken kunne bekreftes eller kanskje korrigeres/avkreftes, ville det i alle tilfeller bli glede i stua!MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ved skiftet etter Peder Eriksen Øvre Sønsteby 23/2 1740 (fol. 290), hadde han bl.a. en sønn Nils Pedersen, som var eldste sønn, og som overtok gården. Jeg kjenner imidlertid ikke noe til hans ektefelle, men det kan godt være at det var Boel, som du oppgir.Søsknene var:Mikkel Pedersen, bodde på BragernesThomas Pedersen, bodde på BragernesJon Pedersen, bodde på gården Hval i Modums sogn. Gift 1) 2/1 1729 i Modum med Malene Olsdtr., gift 2) 11/11 1742 i Modum med Goro Olsdtr. AustadAmund Pedersen, bodde ute ved Vassbotn ('Wasbonen'). Gift 14/12 1725 i Heggen kirke, Modum med Gudbjør Jensdtr. Gloesmod(?)- Er noen av disse faddere for Nils' og Boels barn?Når det gjelder Maren Nilsdatter Hovlands far, Nils Nilsen, og hans slekt, vil jeg vise til dette temaet:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. kirkeboken er Niels Pedersen Synstebye viet i Heggen 18. oktober 1713 til Boel Siversd. Enger.Faren Peder Eriksen Synstebye er forøvrig viet 7.april samme år til Annicken Pedersd.Den første kona hans, Maren Nielsd. finnes ikke ført blant begravede i den kirkeboken som starter i september 1712.Når det gjelder skiftet på Hovland i 1693 så er dette feilregistrert under Sigdal i skifteprotokollen.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Svein Arnolf! Dessverre har jeg ikke notert noen faddere for Nils´ og Boels 5 barn. Min antatte ane er deres barn nr. 4, en Peder nr. 2. Hans søsken var Nils, Erik, Peder (død som liten) og Maria.Peder Nilsen, f. 1723, ektet 1758 Marthe Knudsdatter Klegstad. I dette ekteskapet har jeg ikke notert meg andre barn enn min antatte ane Karen, f. 20.02.1759 i Modum, gift (1) 16.10.1779 i Heggen kirke med Thomas Holgersen Kjølstad, f. 17.12.1743 i Modum.Deres datter Ingeborg Maria Thomasdatter, f. 19.09.1786 i Modum, giftet seg 28.01.1808 i Heggen kirke med Ole Simensen Pilterud, f. ca 1775, uvisst hvor. Dette paret er altså trolig mine tipp-tipp-oldeforeldre, om det er korrekt at de fikk datteren Andrine, f. 17.04.1811.MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans: Du nevner i innlegg 13 at Nils Pedersen Sønsteby var f. ca. 1686, og kona Boel i 1690. Jeg antar at dette må basere seg på alder ved dødsfall. Har du noen begravelsesdada på disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Svein Arnolf: Jensen/Jonsen. Som du ser av mitt innlegg (19) så er jeg ikke skråsikker. Dette blir også etter hukommelsen. Jeg tror det var i noen skifter, muligens hans eget og hans kones. Som Jonsen var vel og i et skifte, hvilke husker jeg ikke.I de fleste tilfellene hvor jeg har sett ham nevnt, så er det uten farsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Til Svein (innlegg 18): Jeg har dessverre ikke døds- og begravelsdatoer for Nils og Boel. Har nok bare dødsårene, trolig fra bygdeboka. Men det er flere år siden jeg noterte disse årstallene, og jeg var nok da ikke flittig nok til å notere kilder, så her må jeg ta et visst forbehold.Kan du bekrefte/avkrefte noen av de slektsleddene jeg nevner i innlegg 17?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hans: Jeg kan dessverre ikke uttale meg om de leddene du nevner i innlegg 17. Jeg stammer selv fra Jon Pedersen Hval og hans 2. kone, og har stort sett ikke rede på sidegrenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Svar på innlegg nr 18: Boel Syversdatter ble gravlagt 24/2-1743, og alderen ble oppgitt til 53 år, 10 uker og noen dager. Dermed skal hun være født omtrent 15/12-1689, etter mine beregninger. Nils Pedersen Sønsteby ble gravlagt 12/12-1756, og alderen ble oppgitt til 70 år.Med vennlig hilsen Ole E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.