Gå til innhold
Arkivverket

[#32850] Losoldermann Nathanael Beatus Hynnemør i Austevoll/Sund FT 1801


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg undrer meg på hvem som er opphav til Losoldermann Nathanael Beatus Hynnemør. Austevoll Gard og Ætt har ham f. ca. 1750 og gift med Brithe Jacobi. Dette stemmer overens med FT for Austevoll 1801, hvor Nathanael leier hus på Salthella av sin bror (kanhende gjestgiver i Bekkjarvik Bent Hynnemør?)Brithe Jacobi mener jeg er identisk med Brithe Jacobi Casparsdtr. Wadbech f. 1763 i Sønstabøvågen på Bømlo?Jeg finner en Nathanael f. i Bergen 1750, sønn av Jochum Hynnemør, men det er vel denne: LenkeNoen som kan bidra med opplysninger om Nathanael Beatus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld - her er innførselen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245.wc2&gardpostnr=118&personpostnr=2914&merk=2914#ovre>LenkeHer er vel dåpen til Nataniel Beatus i 1750 LenkeOg her har jeg funnet barn av Nataniel og Birthe Jacobi:Else Beata Lenke, Jacob Hasse Lenke, Jacob Hasse Lenke og Jacob Hasse Lenke og Kirstine Maria LenkeDette er nok vielsen til Nataniels foreldre i 1749, Jacob Hasse Hynnemør og Christine Marie Rue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Nathanaels opphav står beskrevet i Austevoll Gard og Ætt, bind III, under ættesoga for Bekkjarvik, s. 362 - 366. Han var gift 1790 med Brithe Jacobine Wadbek, Sønstebø f. ca 1763 (far handelsmann Caspar Bertelson). Nathanael var sønn av Jacob Hasse Hynnemør (1716 1781) og Kristine Marie Rue (ca 1726 - 1814). Han var halvbror til Bent Olrich Hynnemør, faren var først gift med Maren Christine Olrich. Jacob Hynnemør var sønn av Nathanael Jochumsen Hynnemør(f 1689) og Beate Jacobsdtr Hasse, fra Suldal. Denne Nathanael var sønn av Sr Jochum Hynnemør, død ca 1696, gift med Anna Mathiasdtr. Den Nathanael Heidi finner i Bergen kan være fetter til den Nathanael som bodde på Salthella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Tusen takk, begge to! Hadde jo vært greit om Austevoll Gard og Ætt hadde henvist til Bekkjarvik, selvfølgelig, så kunne jeg spart dere for litt arbeid... Men her var det mye nytt og nyttig, takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Gjest Grethe Flood

Her en lenke til [url="http://www.ub.uib.no/martens/visemne.asp?sp=7268>http://www.ub.uib.no/martens/visemne.asp?sp=7268En av sønnene til Nataniel Jochumsen Hynnemør og Beate Jacobsdatter var Jochum. Per Nermo opplyser at han fikk skipperborgerskap i Bergen i 1739 Lenke.Denne Jochum er broren til Jacob Hasse Hynnemør, og sistnevnte var faren til Nataliel Beatus.I 1749 er det en Jochum Hynnemør, kaptein, som gifter seg i Nykirken i Bergen med Anna Henriksdatter Sem Lenke. Vet ikke om dette er den samme Jochum som er onkel til Nataniel Beatus, men en av døtrene til Jochum og Anna heter Beata og det kan muligens være oppkalling etter farmor Beate Jacobsdatter. Barna er som følger: Nathaniel, 1750 Lenke, Catharina, 1752 Lenke, Beatha, 1753 Lenke, Henrich, 1755 Lenke og Anna Jide (Ide, Ida?), 1758 Lenke. Anna Ide er en av i alt 8 personer Hynnemør som jeg finner blant døde i Bergen før 1816 Lenke, og en annen er kjøpmann Joachim Hynnemør, d. 1784, 70 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.